Què has de saber?
En aquesta convocatòria es fomenten les pràctiques silvícoles per produir la biodiversitat forestal associada als arbres objectiu, compatible amb la gestió forestal sostenible activa i l'establiment de reserves forestals en rodals senescents, madurs i premadurs.
Presentació de sol·licituds: fins al 3 de juliol de 2025, inclòs.
Finalització de les actuacions: fins al 30 de setembre de 2026, inclòs.
Justificació: fins al 15 d'octubre de 2026, inclòs.
Aquest tràmit només es pot fer per internet. A l'hora d'enviar el formulari, cal que us identifiqueu amb l'idCATMòbil o un certificat digital de persona física, persona jurídica o persona vinculada.
- Les persones físiques i jurídiques titulars de terrenys forestals privats, en disposició d'instrument d'ordenació forestal vigent i llurs associacions.
- Les persones físiques i jurídiques titulars de terrenys forestals privats en disposició d’instrument d’ordenació forestal vigent.
Presentació de sol·licituds: fins al 3 de juliol de 2025, inclòs.
Finalització de les actuacions: fins al 30 de setembre de 2026, inclòs.
Justificació: fins al 15 d'octubre de 2026, inclòs.
Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud:
- Còpia del DNI/NIF/NIE de la persona sol·licitant o representant, en cas que el CPF no estigui autoritzat a sol·licitar-ho directament.
- Documentació acreditativa de la representació per qualsevol mitjà vàlid en el dret que en deixi constància, si s'escau.
- En el cas de persones jurídiques i associacions forestals, còpia de les escriptures i/o els estatuts registrats de l'entitat sol·licitant, si s'escau. Si aquesta documentació està disponible al Registre d'Entitats Jurídiques o al Registre de Cooperatives, el Centre de la Propietat Forestal ho verifica d'ofici.
- En el cas de persones jurídiques, documentació acreditativa de la representació amb què actua, si no s'ha inscrit en un registre públic o en el Registre Electrònic General de la representació. En cas que la representació estigui inscrita als registres esmentats, no cal aportar aquesta documentació perquè l'òrgan instructor ho comprova d'ofici.
- Certificat actualitzat d'inscripció en el registre administratiu corresponent emès l'any de la convocatòria o, si no n'hi ha, l'any anterior.
- Memòria que inclou la diagnosi de la situació del rodal o unitat d'actuació, indicant dades inicials de l'IBP, les tallades previstes, el nombre d'arbres objectiu d'interès per a la biodiversitat i les actuacions a realitzar. En el cas de reserves forestals, la memòria indicarà la superfície i tipologia de la formació forestal, la seva categorització del grau de maduresa i si es tracta d'un bosc premadur, madur o senescent, signada per la persona sol·licitant o el seu o la seva representant i el/la tècnic/a facultatiu/iva corresponent. Per a la creació de reserves forestals, no caldrà presentar la diagnosi, únicament la descripció d'aquestes àrees de reserva forestal.
- Pressupost de l'actuació i/o valoració econòmica segons els criteris fixats a aquesta Resolució dels imports a compensar i actuacions a realitzar, desglossat per partides i conceptes i signat pel/per la sol·licitant o representant.
- Mapa topogràfic en format GIS a escala 1/10.000 o 1/5.000 on es defineixi clarament l'actuació o actuacions per a les quals se sol·licita l'ajut. La base cartogràfica ha de ser la de l'instrument d'ordenació forestal corresponent.
- Si és el cas, l'autorització dels copropietaris per sol·licitar i percebre l'ajut.
- Si és el cas, l'autorització dels propietaris a favor de l'associació per sol·licitar i percebre l'ajut.
- Nota registral de càrregues i dominis en el cas de sol·licituds d'ajuts per a l'establiment de reserva forestal.
- En el cas de subvencions d'import superior a 30.000 euros, les empreses que no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat han d'aportar certificat d'auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditores de Comptes, que atendrà el termini efectiu dels pagaments de l'empresa client amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora.
En cas que els documents que s'han d'adjuntar a la sol·licitud d'acord amb les bases ja figuri en poder del Centre de la Propietat Forestal, la persona sol·licitant podrà no presentar-los declarant la data i l'òrgan o dependència en què van ser presentats, sempre que no s'hagin produït modificacions, no hagi prescrit el seu període de vigència i no hagin transcorregut més de 5 anys des de la finalització del procediment pel qual es va lliurar.
- Disposar de la catalogació com a finca rústica no urbanitzable dels terrenys objecte d'actuació.
- No trobar-se en cap de les circumstàncies previstes a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, ni tenir cap deute amb la Generalitat de Catalunya.
- Per a empreses amb establiments oberts al públic: complir les obligacions que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.
- En cas d'empreses amb 50 o més treballadors/es, complir la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.
- En cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe i intervenir-hi als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.
- En el cas d'associacions, tenir els seus estatuts adaptats a la Llei 5/2011, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya relatiu a les persones jurídiques, abans del 31 de desembre de 2012.
- En el cas d'empreses i entitats, no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. En el cas d'empreses de més de 150 treballadors, a més, disposar d'un pla d'igualtat entre dones i homes d'acord amb l'article 36 de la Llei 17/2015, de 21 de juliol.
- En el cas d'empreses, autònoms o titulars de terrenys forestals que comercialitzin directament productes de fusta o llenya procedent de l'execució de l'ajut, hauran de complir les obligacions d'actuar com a agent i presentar la declaració responsable i el manteniment del sistema de diligència deguda d'acord amb la normativa EUTR, Reglament (UE) 995/2010 del Parlament Europeu i del Consell.
- No tenir la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.7.2014).
- Quan es tracti de persones físiques empresàries, estar donada d'alta en el cens de l'Impost sobre Activitats Econòmiques en aquells supòsits en què sigui obligatori.
- Per a subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els sol·licitants siguin únicament subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, no podran obtenir la condició de beneficiari les empreses que incompleixin els terminis de pagament previstos en l'esmentda llei.
- Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda.
- En cas d'haver rebut ajuts de minimis en l'exercici fiscal actual i en els dos exercicis fiscals anteriors, l'ajut global de minimis rebut no ha de superar els límits establerts.
Zones elegibles:
En tots els casos, els terrenys forestals han de disposar d'un instrument d'ordenació forestal (IOF) aprovat i vigent, segons l'Ordre ARP/122/2017, de 13 de juny, per la qual es regulen els instruments d'ordenació forestal.
- Per a les actuacions de foment de pràctiques silvícoles per produir la biodiversitat forestal associada als arbres objectiu compatible amb la gestió forestal sostenible activa, els terrenys forestals de les unitats d'actuació que tinguin tallades planificades a l'IOF en boscos adults, que poden correspondre a tallades de selecció en boscos irregulars, aclarides baixes, mixtes, selectives, disseminadores, preparatòries o finals en boscos regulars de diàmetre mitjà mínim de 20 cm, amb objectiu preferent de producció de béns com la fusta, la llenya, el suro o d'altres.
- Per a l'establiment de reserves forestals, els terrenys forestals amb formacions forestals autòctones i amb atributs de maduresa contrastada segons l'apartat 2 de definició de conceptes. Les finques que incloguin la possible reserva forestal han d'estar lliures de càrregues i dominis i el rodal ja ha de ser bosc abans de 1945 segons fotogrames del vol americà de l'any 45 o el de l'any 55-56 si el primer no és de prou qualitat, el qual està disponible a http://www.icc.cat/vissir3
Conceptes subvencionables:
- Foment de pràctiques silvícoles:
Senyalament i manteniment d'arbres objectiu per produir un tipus particular de biodiversitat forestal.
- Lucre cessant per la retenció dels arbres objectiu, calculat segons el volum d'aquests peus en relació amb la darrera Taula de Preus de la Fusta de la Llotja de contractació i mercat en origen de Vic en el moment de publicació de la convocatòria.
- Generació de fusta morta, al sòl i/o en peu, de grans dimensions, quan calgui, d'acord amb les característiques de l'arbrat i la fusta morta present al rodal.
- Direcció facultativa de l'obra. Aquest concepte inclou la diagnosi prèvia de la capacitat d'acollir biodiversitat del bosc on es realitza la gestió, l'obtenció de l'Índex de biodiversitat potencial (IBP), el marcatge dels arbres a conservar, la direcció tècnica de l'actuació silvícola planificada en l'instrument d'ordenació forestal i la preparació de l'expedient de sol·licitud d'ajut.
- Establiment de reserves:
- Valor dels serveis ecosistèmics de la reserva forestal durant un període de 25 anys.
- Despeses notarials i d'inscripció al Registre de la Propietat del conveni d'establiment de reserves forestals per un període de 25 anys.
- Treballs forestals en rodals categoritzats com a rodals de maduresa.
- Direcció facultativa de l'actuació de diagnosi del rodal per a la categorització de l'estat de maduresa segons l'apartat de definicions d'aquestes bases reguladores, la delimitació georeferenciada del rodal i la preparació de l'expedient de sol·licitud d'ajut.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Terminis
Fins al 03/07/2025Aquest tràmit només es pot fer internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
-
Segon pas
Rebre resposta de l'Administració
Quan es rep la resposta de l'Administració?El termini màxim per emetre la resolució i notificar-la mitjançant publicació al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya és de 6 [...]
Quan es rep la resposta de l'Administració?
El termini màxim per emetre la resolució i notificar-la mitjançant publicació al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya és de 6 mesos, a comptar des de la data en què finalitza el termini de presentació de sol·licituds.En cas de manca de resolució expressa, la sol·licitud es considera desestimada per silenci administratiu.
Quina resposta es rep?
L'òrgan competent per resoldre és el director gerent del Centre de la Propietat.La notificació de tots els actes de tràmit de l'expedient i les seves resolucions es realitzaran mitjançant la publicació al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat.
Aquesta publicació substitueix la notificació individual i té els mateixos efectes. Indicarà els recursos que siguin procedents, l'òrgan davant el qual s'han d'interposar i el termini per interposar-los.
Prèviament a la publicació en el tauler electrònic, les persones interessades rebran un avís al correu electrònic que hagin fet constar a l'imprès de sol·licitud. Aquest avís no té efectes de notificació i serveix als únics efectes d'informar el potencial beneficiari de quan s'efectuarà aquesta notificació que tindrà lloc amb els mitjans esmentats.
Es pot presentar un recurs?
Contra la resolució del director gerent del Centre de la Propietat Forestal, que no posa fi a la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant la persona titular del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar a partir de l'endemà de la notificació de la resolució.En el cas de silenci administratiu, el recurs d'alçada davant la persona titular del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació es podrà interposar en qualsevol moment a comptar a partir de la data en què s'exhaureixi el termini per resoldre i notificar, tal com estableix l'apartat anterior.
-
Tercer pas
Consultar l'estat el tràmit
Podeu consultar l'estat del tràmit:
Podeu consultar l'estat del tràmit:
- A Canal Empresa (amb idCAT Mòbil i/o certificat digital).
- A l'Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Quart pas
Justificar
Els terminis de presentació de finalització de les actuacions i de justificació són els següents:
Terminis
Fins al 15/10/2026Els terminis de presentació de finalització de les actuacions i de justificació són els següents:
- Finalització de les actuacions: fins al 30 de setembre de 2026, inclòs.
- Justificació: fins al 15 d'octubre de 2026, inclòs.
Documents de finalització de treballs:
- Sol·licitud de pagament.
Documentació de justificació de treballs:
- Factures i comprovants de pagament.