Què has de saber?
L'empresari individual, o treballador autònom, és la persona que desenvolupa un treball per compte propi.
Des de les oficines acreditades com a punt PAE es tramita l'alta d'autònom sense costos, de forma immediata i simultània amb l'obtenció del NIF i l'alta a la Seguretat Social.
A més, si trieu fer l’alta d’autònoms a les Oficines de Gestió Empresarial (OGE) podreu també, al moment i des de la mateixa oficina, fer altres tràmits com ara:
- La declaració responsable o comunicació municipal d'inici d'activitat
- Altres tràmits com Registre sanitari, obtenció del títol de responsable de taller, legalització d’instal·lacions, etc...
- El Registre de marca o nom comercial
- La Comunicació d'obertura de centre de treball, en cas de tenir treballadors contractats.
- La legalització dels llibres
- I informar-vos d'altres aspectes relacionats amb el vostre negoci com els fulls de reclamació, horaris comercials, cartells necessaris per a un bar. etc...
Cal tenir en compte que:
Emprendre un negoci és un projecte que mereix ser avaluat. Si necessiteu ajuda podeu acudir a la Xarxa Catalunya Emprèn, on presten serveis d'acompanyament i suport a les persones que volen constituir una empresa a Catalunya durant els tres primers anys de vida del negoci.
Un cop ja heu avaluat la vostra idea de negoci i us heu decidit a fer-vos autònom/a, només heu de:
- Preparar les dades i documentació que us indiquem a la FITXA resum de dades necessàries per la tramitació d'un empresari individual (autònom)
- Demanar cita a l’oficina escollida
- El dia que vingueu realitzarem la tramitació definitiva, al moment.
- O bé, si ho preferiu i disposeu d’identificació electrònica, fer el tràmit electrònicament: Tramitar alta autònom (amb identificació digital)
Un cop feta la tramitació presencial esmentada en els punts l'Oficina de tramitació s'encarregarà de seguir la tramitació telemàtica amb l'Agència Estatal Tributària i la Tresoreria General de la Seguretat Social. La tramitació comporta l'alta en aquestes administracions i no caldrà que hi aneu per a donar-vos-hi d'alta personalment.
Si sou professional col·legiat podeu escollir entre:
- Donar-vos d'alta al Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA)
- Optar per una mutualitat de previsió social lligada a col·legis professionals. Actualment són 10 les mutualitats que ofereixen l’alternativa al RETA als col·legiats autònoms: arquitectes tècnics, arquitectes superiors, químics, gestors administratius, advocats, procuradors, enginyers i enginyers tècnics industrials, metges. (Real Decreto Legislativo 8/2015, de 30 de octubre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley General de la Seguridad Social).
En el cas de donar-vos d’alta mitjançant la mutualitat professional no es podrà gestionar el tràmit d’autònom des de les Oficines de Gestió Empresarial.
A les persones que vulguin treballar pel seu compte.
Es pot sol·licitar qualsevol dia del mes però comporta el pagament de la quota d'autònom sencera.
Descarregueu i ompliu la FITXA resum de dades necessàries per la tramitació d'un empresari individual (autònom)
Documentació i informació necessària per poder fer la tramitació:
- Fotocòpia i original del DNI del titular. En el cas d'estrangers, el NIE comunitari, o el NIE i el permís de residència i treball per compte propi.
- Fotocòpia i original de la Targeta de la Seguretat Social del titular o un altre document que acrediti el número d'afiliació a la Seguretat Social.
- Cal que conegueu els epígrafs de l'IAE (Impost d'Activitats Econòmiques) i de la CNAE (Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques) que corresponen a la vostra activitat.
- Consulteu del codi IAE (impost d’Activitats Econòmiques) a informació d’IAE a la AEAT 901 33 55 33, o a https://www2.agenciatributaria.gob.es/ADUA/internet/es/aeat/dit/adu/adws/certificados/Tabla_de_epigrafes_IAE.pdf
- Consulteu el codi CNAE (Clasificació nacional d’Activitats Econòmiques) http://www.ine.es/EX_AYUDACOD
- Dades del domicili de l'empresa i de l'activitat (incloent metres quadrats del lloc a on es desenvolupa l'activitat, codi postal i telèfon).
- Si s'ha sol·licitat la llicència municipal d'obertura, és necessari el número de referència.
- Mandat / Ordre de domiciliació de deutes directes SEPA per al pagament de quotes de la Seguretat Social.
En el cas de contractar treballadors, a la vegada que tramiteu l'alta com a empresari autònom, també cal que aporteu:
- Fotocòpia i original del DNI dels treballadors. (En el cas d'estrangers: el NIE comunitari o el NIE i el permís de residència i treball.)
- Fotocòpia i original de la Targeta de la Seguretat social dels treballadors, o un altre document que acrediti el número d'afiliació a la Seguretat Social.
- Fotocòpia del contracte, original de l'acord de contractació o original de l'autorització per a cursar l'alta a la Seguretat Social.
En cas de socis extracomunitaris, han de disposar de NIE definitiu i permís de residència i treball per compte propi.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit
Consulteu la informació de Canal Empresa
- Què significa ser autònom
- Tributació per a autònoms
- Costos del procès
- Llibres Obligatòris per als autònoms
Passos a fer
-
Primer pas
Donar-se d'alta
Per a la tramitació presencial és imprescindible la concertació de cita prèvia.
Sol·liciteu cita prèvia a les Oficines de Gestió Empresarial (OGE) o a qualsevol oficina punt PAE
-
Segon pas
Rebre la resposta de l'Administració
Un cop finalitzada la tramitació a les Oficines de Gestió Empresarial, aquestes fan la tramesa telemàtica de les vostres dades a les altres administracions, que us remetran la documentació que els [...]
Un cop finalitzada la tramitació a les Oficines de Gestió Empresarial, aquestes fan la tramesa telemàtica de les vostres dades a les altres administracions, que us remetran la documentació que els pertoqui segons la seva competència