Què has de saber?
Les empreses, que no siguin PIMES, tenen l'obligació de portar a terme una auditoria energètica en els edificis on estan ubicades, d'acord amb el Reial decret 56/2016. Els resultats d'aquesta auditoria s'han de comunicar a l'Administració.
Per tal d'ampliar la informació sobre com i quan s'han de fer les auditories, els criteris que s'han d'aplicar així com d'altres informacions interessants per a la tramitació, adreceu-vos a l'apartat 'Què necessiteu fer?' > 'Comunicar l'auditoria energètica d'edificis' > 'Altres informacions'
Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
S'ha de presentar un formulari de comunicació per a cada establiment (o activitat, per exemple, transport) auditat. Per comunicar l'auditoria d'altres establiments de la mateixa empresa, seguiu les instruccions que trobareu al pas 1 Comunicar.
- A grans empreses de més de 250 treballadors, i/o amb un volum de negoci superior als 50 M € i balanç superior als 43 M €.
- A grups de societats que conjuntament compleixin els requisits de grans empreses.
- Per fer l'auditoria energètica: com a mínim cada 4 anys des que es va fer la darrera.
- Per comunicar l'auditoria energètica al Registre d'Auditories: abans de 3 mesos a partir de la data que consta a l'auditoria.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Com hauria de ser l'auditoria?
El Reial decret 56/2016 recomana que les auditories energètiques es realitzin segons la norma europea EN-16.247, que detalla com obtenir les dades necessàries per tal d'auditar les tres tipologies d'instal·lacions consumidores:
- Edificis: EN-16.247 - 2
- Processos: EN-16.247 - 3
- Transport: EN-16.247 - 4
L'ICAEN ha editat Quaderns Pràctics en la mateixa línia (Guia metodològica per a processos i edificis i Gestió de flotes de transport) que poden contribuir a obtenir propostes de millora en auditar aquesta activitat.
- Quadern Pràctic 7 "Guia metodològica per realitzar auditories energètiques"
- Quadern Pràctic 8: "Eficiència energètica en gestió de flotes"
Consideracions generals
El BOE núm. 38 de 13 de febrer de 2016 publica el RD 56/2016, de 12 de febrer, pel qual es transposa la Directiva 2012/27 / UE del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2012, relativa a l'eficiència energètica, pel que fa a auditories energètiques, acreditació de proveïdors de serveis i auditors energètics i promoció de l'eficiència del subministrament d'energia.
L’esmentada disposició ha estat redactada pel Ministeri d’Indústria, Energia i Turisme sense la participació del Govern de la Generalitat de Catalunya, el qual ha manifestat la seva posició contraria a la norma en dos aspectes fonamentals:
- Per la invasió de competències atorgades per l’Estatut de Catalunya en matèria d’eficiència energètica.
- Perquè no contribuirà a assolir l’objectiu de reducció del consum d’energia en un 20% l'any 2020 que emana de la Directiva europea - plenament assumida pel model energètic de la Generalitat de Catalunya basat en l’eficiència energètica i l’impuls de la utilització de les energies renovables - a causa de l’ambigüitat de la norma, les dificultats d’aplicació i per ser una transposició parcial de la Directiva europea de referència.
Més enllà d’aquesta posició, la Generalitat facilitarà les obligacions de ciutadans i empreses afectats per l’esmentat Reial decret, per la qual cosa ha elaborat aquesta nota informativa i els podrà assessorar en la implementació de les mesures d’estalvi i eficiència energètica que s’identifiquin en les auditories energètiques.
Habilitació de proveïdors de serveis energètics
Si voleu establir-vos com a empresa proveïdora de serveis energètics, cal que feu el tràmit d'Habilitació i declaració responsable per actuar com a empresa proveïdora de serveis energètics.
Podeu consultar la llista de proveïdors de serveis energètics, a l'Instituto para la Diversificiación y Ahorro de la Energia (IDAE).
Acreditació d'empreses de formació en auditoria energètica
Les empreses que vulguin impartir cursos d'especialització com a auditores energètiques d'acord amb els continguts de l’annex V del RD 56/2016, ho han sol·licitar mitjançant una petició genèrica.
L’Administració està obligada per la norma a realitzar l’auditoria energètica dels seus establiments?
Ni el RD 56/2016 ni la Directiva 12/2012/UE que transposa parcialment, obliguen la Generalitat de Catalunya a realitzar auditories energètiques de les seves dependències, ni aquesta pot instar l'administració local a realitzar-les de manera obligatòria. Per altra banda, la Generalitat de Catalunya sempre podrà decidir per a les seves dependències i durà terme les accions de promoció que cregui adients vers l'administració local, en el sentit de recomanar la realització d'auditories energètiques de manera voluntària, com a punt de partida per a millorar l'eficiència energètica en les Administracions Públiques de Catalunya.
Què cal entendre com a empresa o grup d’empreses?
S’ha d’entendre com a empreses o grup d’empreses, aquelles entitats que desenvolupin una activitat industrial, comercial o de serveis, amb independència de quin sigui el seu perfil de propietat.
Una empresa pública ha de realitzar auditoria energètica?
Si l’empresa pública acompleix els paràmetres de mida definits en l’article 2, caldrà que faci l’auditoria.
Hi haurà un llistat d’empreses obligades a realitzar l’auditoria energètica?
No hi ha un termini conegut, per a la publicació d’un llistat d’empreses obligades a la realització de l’auditoria energètica, en compliment dels preceptes de l’article 2.
Si una empresa forma part d’un grup internacional, com cal determinar si resta obligada a realitzar l’auditoria energètica en ser considerada gran empresa?
La consideració de gran empresa, s’ha d’estendre a l’àmbit internacional, o si més no a l’àmbit europeu. L’auditoria s’haurà de fer d’almenys el 85% del consum final d’energia del conjunt d’establiments implantats a l’estat espanyol.
Exigència i criteris mínims a complir per les auditories energètiques
- En el cas d’un grup de societats, s’ha de fer una única auditoria que englobi totes les empreses del grup (assegurant que es cobreix el 85% del consum energètic total) o cada societat ha de fer la seva pròpia auditoria?
L’auditoria s’ha de referir al 85% del consum total d’energia del conjunt de les empreses del grup situades en territori de l’estat espanyol. -
Quins sistemes de gestió energètica o mediambiental s’acceptaran per a donar acompliment a la norma?
Qualsevol dels sistemes de gestió energètica o mediambiental, i que siguin certificats per un organisme independent que es basi en normes europees o internacionals, serà acceptat si inclouen una auditoria energètica feta amb les directrius mínimes que especifica l’article 3.3. -
Quins consums energètics s’han d’auditar en els casos que una empresa tingui participacions variables en diverses empreses que formin part d’un grup?
El que cal discernir és si les empreses que es consideren, independentment de la seva participació accionarial, tenen la consideració de pertànyer a un mateix grup d'empreses o no. Si és així, l'auditoria energètica s'ha de realitzar sobre el 85% del consum final d'energia conjunt del grup d'empreses. -
En els cas d’una gran empresa amb multitud de centres en tot l’àmbit estatal, es pot fer un mostreig per donar acompliment a l’obligatorietat de fer l’auditoria energètica?
L'auditoria ha de ser com a mínim del 85% del consum final d'energia dedicat a l’activitat de l 'empresa en el conjunt d'instal·lacions d'aquesta en el territori estatal.La norma determina directrius i continguts de l'auditoria, però no la sistemàtica utilitzada en la seva elaboració, per la qual cosa s'entén que ha d'ésser l'auditor/a qui ho descrigui i sigui capaç de justificar les hipòtesis, els resultats i els sistemes de càlcul i validació d'aquests.
-
Cal considerar el transport dins del consum final de l’empresa a l’hora de calcular el 85% a auditar?El transport amb flota pròpia computa en el consum final d'energia de l'empresa sobre el que es calcularà el 85% motiu d'auditoria. Si el transport és extern i no pertany a una empresa del grup empresarial, no computarà. En aquest segon cas, l'empresa de transport haurà de veure si acompleix els criteris d'empresa amb obligació de dur a terme auditoria energètica, com empresa independent de la primera.
-
Els clients que estan de lloguer en una nau o oficines i no són propietaris de cap instal·lació però sí del consum, l’han d’aplicar a la seva auditoria o l’ha d’aplicar l’empresa propietària?
Una empresa, propietària o de lloguer en un edifici, si és gran, haurà de realitzar l'auditoria energètica del 85% del consum energètic de la seva activitat. Una empresa de lloguer d'edificis, si és gran també l'haurà de fer pel 85% del consum final d'energia corresponent a la seva activitat. -
Cal presentar l’auditoria energètica a l’Administració?
No cal lliurar a l’Administració l’auditoria realitzada, però s’ha de tenir disponible als efectes que sigui reclamada per aquesta.
A banda, es podrà lliurar a l’ICAEN si es demana el seu assessorament.
Auditors energètics
- Cal estar donat d’alta com a proveïdor de serveis energètics per a poder fer auditories energètiques?
No és necessari, només cal complir els requisits per a ser auditor energètic (art.8). Tanmateix, l’auditoria energètica pot ser un dels serveis que presti un proveïdor de serveis energètics si disposa de personal qualificat com a auditor energètic. - Per fer auditories energètiques a tercers s’ha de disposar d'un tècnic vinculat a l'empresa o pot ser un amb un contracte de serveis?
L'auditoria energètica l'ha de fer un auditor energètic que compleixi els requisits que s'especifiquen a l'article 8 de la norma. Aquest auditor pot ser extern. Només pot ser de l'empresa auditada si la seva activitat a l'empresa no es troba directament relacionada amb les activitats auditades.
Registre Administratiu d’Auditories Energètiques
- Serà públic el contingut de la informació enviada per les empreses adoptant el model de l'Annex 1 al Registre Administratiu d'Auditories Energètiques?
El Registre Administratiu d'Auditories Energètiques és, per definició de la norma (art 6.1), públic i gratuït. Tanmateix, com que el Registre residirà en el MINETUR, caldria adreçar a aquest organisme la qüestió en referència a l'abast de la seva publicitat. - Referent a l'article 6, apartat 3, la comunicació en el termini màxim de tres meses des de la realització de l'auditoria, serà aplicable per a aquelles grans empreses que van fer l’auditora energètica amb posterioritat al 5 de desembre 2012 i abans de l’entrada en vigor del RD 56/2016?Per tal que les grans empreses garanteixin el compliment de l'obligació de realitzar l'auditoria energètica que especifica el RD, si aquesta ha estat feta amb posterioritat a 05.12.12, s'ha de comunicar mitjançant el formulari telemàtic d’aquest tràmit i especificar la data de realització d'aquella.
- Les empreses que optin per l’alternativa d’aplicar un sistema de gestió energètica o ambiental segons l‘article 3.2.b, com han de comunicar la realització de l’auditoria energètica?
Per a les empreses considerades com del grup de l'article 3.2.b. l'única documentació que es requereix realitzar una comunicació mitjançant el formulari telemàtic d’aquest tràmit afirmant al requadre a tal efecte a la pàgina 4 que es disposa d’un sistema de gestió certificat.
Exercici de l’activitat professional d’auditor energètic
- Quina titulació és necessària per actuar com a auditor energètic?
El MINETUR no ha facilitat un llistat de titulacions que acompleixin el requisit d'impartir coneixements bàsics d'energia, instal·lacions dels edificis, processos industrials, comptabilitat energètica, equips de mesura i presa de dades i tècniques d'estalvi energètic, per la qual cosa caldria esbrinar de l'itinerari curricular de les titulacions si s'acompleix aquest extrem.
Tanmateix, es podrien prendre com a punt de referencia aquelles titulacions que el Ministeri competent en energia va relacionar en el camp de la certificació d'eficiència energètica d'edificis com a resposta a preguntes freqüents. - Per exercir d'auditor energètic, a més de complir els requisits que s’especifiquen a l’article 8, cal disposar dels aparells de mesura per fer les auditories o poden ser llogats?
El RD 56/2016 no especifica, com a requisit, els elements materials que ha d'utilitzar un/a auditor/a ni, en conseqüència, la seva propietat. - Com en el cas del RD235/2013 (Registre de Certificadors Energètics) hi ha un registre d'auditors energètics o només de proveïdors de serveis energètics?
La norma no especifica la creació d'un registre d'auditors energètics, a diferència del registre d'empreses proveïdores de serveis energètics, sinó només l'acompliment dels requisits especificats en l'article 8.
Habilitació i declaració responsable relativa a l’acompliment dels requisits de proveïdor de serveis energètics
- Com saber si un proveïdor de Serveis Energètics està habilitat?
Per a garantir que una empresa es troba habilitada com a proveïdor de serveis energètics, es pot exigir la presentació de la declaració responsable especificada al Model II de la norma, degudament registrat per òrgan competent, com a document acreditatiu per a poder dur a terme aquesta activitat, en previsió que el Llistat de Proveïdors de Serveis Energètics, que residirà a l’IDAE, no es trobi actualitzat.
Llista de proveïdors de serveis energètics
- Quan i on es publica la llista de proveïdors de serveis energètics?
La llista es publica a la seu electrònica de l’IDAE. Cal preguntar a aquest organisme quan té prevista l'actualització d'aquesta llista.
Infraccions i sancions
- Si una gran empresa no realitza cap auditoria en cap dels seus centres o no la fa pel 85% del consum final d’energia, serà sancionada amb 60.000 €?
L’òrgan competent en matèria d’eficiència energètica té assignada la potestat sancionadora pels incompliments en aquesta matèria i serà qui tipifiqui i proposi les sancions corresponents en els casos que siguin l’origen de l’obertura d’expedients sancionadors.
Informació sobre les coordenades
- Cal que les coordenades que heu d'informar en el formulari del registre siguin UTM ETRS89 FUS 31.
Contacte
Passos a fer
-
Primer pas
Comunicar
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Has de disposar d'un certificat digital. Pots signar com a:- Representant legal de persona jurídica.
- Persona que actua en nom del/de la sol·licitant (intermediari/ària, gestor/a o representant legal d’una persona física).
-
Segon pas
Consultar l’estat del tràmit
Podeu consultar l’estat del tràmit:
Podeu consultar l’estat del tràmit:
- A Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l’Estat de les meves gestions (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Tercer pas
Rebre la resposta de l'Administració
El tràmit es considera efectuat davant l'Administració en el moment que es registra la declaració a Canal Empresa. Un cop enviat el formulari, Canal Empresa donarà un número d’identificació de la [...]
El tràmit es considera efectuat davant l'Administració en el moment que es registra la declaració a Canal Empresa. Un cop enviat el formulari, Canal Empresa donarà un número d’identificació de la declaració i un rebut de registre d’entrada. El rebut de registre d’entrada es podrà descarregar en qualsevol moment des de l'Àrea privada.