Què has de saber?
La cèdula d’habitabilitat és un document que confirma que un habitatge compleix les condicions mínimes d’habitabilitat. És a dir, que és adequat per viure-hi.
Quan la cèdula fa referència a habitatges que ja han estat utilitzats abans, s’anomena cèdula de segona ocupació.
Les dades que consten a la cèdula són:
- L'adreça i ubicació de l’habitatge.
- La superfície útil de l’habitatge i de les habitacions.
- Les estances i els espais que componen l’habitatge.
- El llindar màxim d’ocupació.
- La identificació i titulació de la persona tècnica que certificat l’habitabilitat.
La cèdula no inclou el nom de la persona propietària, només confirma que es pot viure a l’habitatge, amb independència de qui en sigui la persona propietària o que hi visqui.
Necessites la cèdula per:
- Vendre, llogar o cedir l’ús d’un habitatge. Tant en la primera transmissió com en les següents.
- Donar d’alta els serveis d'aigua, electricitat, gas, telecomunicacions i altres serveis.
La cèdula no suposa la legalització de les construccions en termes d’urbanisme.
La cèdula és vàlida durant 15 anys.
No pot haver-hi dues cèdules d’habitabilitat vigents per a un mateix habitatge.
Per demanar una còpia d'una cèdula existent has de consultar el tràmit Còpia de cèdula d’habitabilitat vigent.
Si dubtes sobre si l'habitatge disposa de cèdula d’habitabilitat vigent, pots fer la consulta al web de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya.
Aquest tràmit només el podeu fer presencialment si sou un particular.
Els autònoms, professionals, empreses, entitats i altres col·lectius heu de tramitar per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
Si sou un particular, per dur a terme aquest tràmit de manera presencial haureu de demanar cita, en aquest enllaç, per a l'oficina que us correspongui.
A les persones propietàries de l'habitatge, administradores o representants autoritzats.
A les persones tècniques: arquitectes, arquitectes tècniques, aparelladores o enginyeres de l’edificació.
Es pot sol·licitar en qualsevol moment.
- Certificat d'habitabilitat signat per una persona tècnica arquitecta, arquitecta tècnica, aparelladora o enginyera de l'edificació.
- Número de cèdula antiga: la persona tècnica que fa el certificat pot consultar-lo a la base de dades de cèdules d'habitabilitat a través del col·legi professional.
- Número d'expedient de protecció oficial.
- Per habitatges qualificats del 9 d'octubre de 2009 fins al 2 de novembre de 2012, la Resolució de qualificació substitueix la cèdula d'habitabilitat de primera ocupació durant 15 anys.
- Per habitatges qualificats a partir del 2 de novembre de 2012, la Resolució de qualificació substitueix la cèdula d'habitabilitat de primera ocupació durant 25 anys.
- No pot haver-hi una cèdula vigent.
- En cas que en tingui i facis aquest tràmit igualment, arxivarem la teva sol·licitud i no et retornarem la taxa pagada.
- L’habitatge no ha patit modificacions essencials que afectin la descripció i la informació de la cèdula.
- Si ha patit cap modificació essencial, has de demanar una cèdula de primera ocupació procedent d’una intervenció de rehabilitació o gran rehabilitació d’edifici existents.
- Si l’habitatge no ha tingut mai cèdula, has de demostrar que ja existia i que tenia un ús residencial. Has de fer servir el document de la declaració responsable per complir amb aquest requisit.
- Has de conservar la documentació que acrediti l’antiguitat de l’habitatge mentre duri la cèdula.
- Sol·licitud presencial: 20,45 € per habitatge.
- S'estableix una bonificació del 30% de l'import de la taxa per a les sol·licituds de cèdula d'habitabilitat presentades i tramitades mitjançant procediments telemàtics i en resulta una taxa de 14,35 euros/habitatge.
- En queden exempts els propietaris sotmesos a un procés de dació en pagament.
Adreces de contacte dels col·legis professionals sobre tècnics tramitadors de cèdules d'habitabilitat
Àmbit |
Col·legi d'Arquitectes de Catalunya |
Col·legis de l'Arquitectura Tècnica |
Barcelona |
Demarcació de Barcelona Delegació del Bages/Berguedà Delegació d'Osona Delegació del Vallès
|
Delegació de Barcelona Delegació de l'Alt Penedès-Garraf Delegació del Bages-Berguedà-Anoia |
Girona |
Demarcació de Girona |
C/ Santa Eugènia, 19 C/Antiga de Vidreres Sector Ind. Q, Nau D-18 C/Pirineus - C/Falgueres s/n, Polígon Industrial Pont del Príncep, parcel·la 28, sector 1 C/ Pagès Ortiz, 55 Avda. Europa 36
|
Lleida |
Demarcació de Lleida |
C/ Enric Granados, 5 |
Tarragona |
Demarcació de Tarragona |
Rambla del President Macià, 6, ba.
|
Terres de l’Ebre |
Demarcació de l'Ebre |
Demarcació de l'Ebre |
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Per habitatges que ja han tingut una cèdula d'habitabilitat o una qualificació definitiva d'habitatges protegits anterior cal utilitzar el model de sol·licitud de cèdula d'habitabilitat de segona [...]
Per habitatges que ja han tingut una cèdula d'habitabilitat o una qualificació definitiva d'habitatges protegits anterior cal utilitzar el model de sol·licitud de cèdula d'habitabilitat de segona ocupació. Aquest model porta vinculat el certificat d'habitabilitat de segona ocupació.
En cas que tinguis problemes de tramitació, en primer lloc, consulta les recomanacions de l'apartat Suport a la tramitació de Tràmits gencat. Si persisteix el problema, un cop verificat que disposes de tots els mitjans necessaris i que has actuat de la manera indicada, pots comprovar si s'ha produït algun tall de servei o incidència a l'apartat Avisos i talls de servei de la Seu electrònica, on disposes de tota la informació sobre els tipus d'incidència i on s'ha produït: cerca les incidències del servei per a l'any en curs i endreça pel camp Data i hora d'inici en ordre descendent.
Si, efectivament, s'ha produït una incidència, espera si és possible unes hores per tornar a intentar l’enviament. -
Segon pas
Fer el pagament
Consulta tota la informació sobre com pagar un tràmit.
Consulta tota la informació sobre com pagar un tràmit.
En línia
Pots pagar amb una targeta bancària just després d’enviar el formulari de la sol·licitud.
- També pots pagar més tard, des de 'l'Àrea privada', si tens identificació digital. Selecciona el tràmit i fes el pagament.
- Des de 'l’Estat de les meves gestions', si no tens identificació digital. Introdueix el codi de tràmit (ID) que hi ha al justificant de recepció que s'ha generat quan has finalitzat el tràmit i el número d'identificació (NIF, NIE, etc.) i fes el pagament.
Tens 48 hores per pagar. Si no has pagat passat aquest termini t’enviarem un requeriment perquè ho facis. Si no ho fas, arxivarem la teva sol·licitud automàticament.
Amb la carta de pagament
Pots descarregar la carta de pagament des de l’Àrea privada o des de l’opció Estat de les meves gestions. Pots pagar:
- Presencialment, mitjançant un caixer de Caixabank.
- Per internet, mitjançant la pàgina de pagaments de Caixabank.
Si has presentat la teva sol·licitud de forma presencial, la carta de pagament és vàlida durant 7 dies naturals. Si no pagues en aquest termini, arxivarem la teva sol·licitud automàticament.
A les oficines de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya
Independentment de com hagis fet la sol·licitud, pots pagar amb una targeta bancària a:
- Les oficines de l'Agència de l’Habitatge de Catalunya.
- Els Serveis Territorials d’Habitatge.
- A les Oficines d'Atenció Ciutadana de Barcelona, Girona i Lleida
-
Tercer pas
Consultar l'estat del tràmit
Àrea privada (amb idCAT Mòbil o certificat digital), si ets un particular.
Estat de les meves gestions (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Quart pas
Resposta de l'administració
Quan rebré la resposta de l’Administració?En 30 dies hàbils des que rebem la sol·licitud, amb la documentació completa, en el registre. Aquest termini es pot suspendre si et fem un requeriment [...]
Quan rebré la resposta de l’Administració?
En 30 dies hàbils des que rebem la sol·licitud, amb la documentació completa, en el registre. Aquest termini es pot suspendre si et fem un requeriment d’informació.Quina resposta rebré?
1.Requeriment d'informació, en què et podem demanar:
- Que aportis documents que no has adjuntat a la sol·licitud.
- Que aportis documents complementaris per verificar que compleixis els requisits.
- Que esmenis el certificat d’habitabilitat o que emplenis algun camp obligatori que falta.
- Que esmenis algunes característiques de l’habitatge per complir amb les condicions d’habitabilitat.
Per contestar el requeriment, necessites el número de l’expedient de la cèdula que estem tramitant.
2. Resposta definitiva:
- Concessió de la cèdula
- Denegació de la cèdula, per resolució contrària o per declaració de la caducitat
El termini per a notificar l’atorgament o denegació de la cèdula deixa de comptar-se des de l’emissió del requeriment fins a la seva resposta.
Com puc rebre la cèdula?
T’enviarem la cèdula telemàticament.
Es poden modificar les cèdules atorgades?
- Sí, si es tracta d’un error.
En el cas d'advertir-se un error material o aritmètic en les cèdules d'habitabilitat que han estat concedides es pot sol·licitar la correcció dels errors en el tràmit específic existent.
En canvi, durant la tramitació de l'expedient, abans de l'atorgament de la cèdula, la persona tècnica competent habilitada, pot instar a fer correccions o modificacions del certificat de final d'obra i d'habitabilitat.
El certificat de final d'obra i d'habitabilitat visat amb correccions o esmenes s'ha d'aportar novament visat en el tràmit específic previst.
- No, si s’ha modificat l’habitatge. Per modificar les dades cal fer una nova sol·licitud per demanar una altra cèdula.
-
Puc presentar un recurs?
Contra l'acte administratiu de resolució de la cèdula d’habitabilitat es pot interposar recurs d’alçada davant la Direcció de l'Agència de l’Habitatge de Catalunya.