Què has de saber?
La cèdula d’habitabilitat és l’acte administratiu en virtut del qual s’acredita que un habitatge compleix les condicions mínimes d’habitabilitat. La cèdula de segona ocupació i la de primera ocupació de rehabilitació tenen una vigència de 15 anys i la cèdula de primera ocupació d’habitatges de nova construcció té una vigència de 25 anys a comptar des de la data de l’emissió.
El recurs d’alçada
La resolució administrativa de la sol·licitud de la cèdula és susceptible de ser objecte d’un recurs d’alçada en el termini d’un mes a comptar a partir de l’endemà de la notificació. Les persones interessades, en la defensa dels seus drets, poden presentar el recurs d’alçada contra les resolucions de l’administració.
Si transcorregut el termini d’un mes no s’ha interposat el recurs contra la resolució de la sol·licitud de la cèdula esdevé ferma a tots els efectes.
El termini que disposa l’administració per a resoldre i notificar el resultat del recurs d’alçada és de tres mesos. En el cas que en el termini de tres mesos no s’hagi obtingut una resposta el recurs d’alçada s’entén desestimat per silenci administratiu negatiu.
La rectificació d’error
Superat el termini per a interposar un recurs d’alçada contra la resolució d’una sol·licitud de cèdula aquesta resolució esdevé ferma a tots els efectes.
Una vegada resolta la cèdula d’habitabilitat en el cas que s’observi l’existència d’un error aritmètic, material o de fet en el seu contingut en qualsevol moment hi ha la possibilitat de poder rectificar-lo. L’error ha de consistir en l’esmena de petites anomalies sense alterar ni desnaturalitzar la cèdula originària. Si la pròpia existència de l’error és dubtosa serà inadmissible usar aquest mecanisme de rectificació que només és vàlid per a errors manifestos.
Aquest mecanisme de rectificació es pot iniciar a instància d’una persona interessada o bé d’ofici i la competència per a resoldre’l correspon a l’òrgan que ha concedit la cèdula.
Si per a la rectificació de l’error cal aportar un informe pericial i/o informes tècnics complementaris es posa de manifest que l'error no és evident i, per tant, no és susceptible de rectificació per aquest tràmit.
En tant que es tracta d’un procediment excepcional existeixen límits restrictius en la seva aplicació:
- L’augment del nombre d’habitacions en una cèdula vigent no es pot entendre com a un error material o de fet, ja que suposa una modificació essencial de la cèdula originària en modificar-se els llindars màxims d’ocupació establerts.
- Tampoc no es consideren errors materials les modificacions de la informació que conté la cèdula si aquestes modificacions s’han produït amb posterioritat a la data de concessió de la cèdula. En aquest sentit, els canvis en la numeració dels carrers, la modificació del nom de les vies públiques, les alteracions o actualitzacions de les referències cadastrals, el canvi de la denominació del pis-porta o d’altres situacions anàlogues produïdes després d’haver-se concedit una cèdula no són errors materials que puguin ser rectificats.
En el cas que us trobeu davant la modificació d’alguna de les dades identificatives que consten en una cèdula d’habitabilitat haureu d’adreçar-vos a l’administració pública competent que ha efectuat els canvis per tal que us certifiqui la traçabilitat entre la informació preexistent en la cèdula i els canvis que s’han efectuat.
En el moment que caduqui la cèdula, quan es sol·liciti la renovació es podran actualitzar les dades identificatives i incorporar les modificacions degudament acreditades.
Aquest tràmit només es pot fer per Internet
A les persones interessades en el procediment d’atorgament de la cèdula i als seus representants legals degudament acreditats.
L’administració disposa d’un termini de tres mesos per a resoldre els recursos d’alçada interposats. Superat el termini de tres mesos si no heu rebut resposta el recurs s’entén desestimat per silenci administratiu negatiu.
La rectificació d’errors es tracta d’un procediment molt simple i no està subjecte a terminis reglats per a la seva resolució.
En l’apartat establert podreu adjuntar un document en format PDF per fonamentar la vostra petició.
Per a la presentació d’un recurs d’alçada o la rectificació d’errors d’una cèdula cal que l’expedient de sol·licitud de cèdula es trobi en un estat finalista, es a dir amb resolució administrativa emesa.
Haureu d’escollir entre les opcions “Recurs d’alçada” o “Rectificació d’error” i introduir el número de l’expedient CHXXXXXXXXX o codi ID contra el que vulgueu presentar el recurs o la rectificació d’error.
Els recursos d’alçada i les rectificacions d’errors no estan subjectes al pagament de taxes.
Passos a fer
-
Primer pas
Presentar recurs d'alçada o rectificació d'error
Per a iniciar el tràmit us haureu d’identificar amb qualsevol dels mitjans reconeguts per a acreditar la vostra identitat.
Per a iniciar el tràmit us haureu d’identificar amb qualsevol dels mitjans reconeguts per a acreditar la vostra identitat.
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
-
Segon pas
Resposta de l'administració
El termini per a resoldre un recurs d’alçada és de tres mesos, no hi ha un termini reglat per a la rectificació d’errors.
El termini per a resoldre un recurs d’alçada és de tres mesos, no hi ha un termini reglat per a la rectificació d’errors.