Què has de saber?
La conciliació administrativa és el tràmit obligatori i previ abans de presentar una demanda judicial al jutjat social. La seva finalitat és, precisament, evitar el procediment judicial.
Amb la presentació de la demanda al jutjat social s'ha d'acreditar l'intent de la conciliació administrativa prèvia mitjançant aportació del certificat de l'acta de conciliació.
Cal conciliació per a l'exercici de les accions següents: acomiadament, reclamació de quantitat, reconeixement de dret, sancions, etc.
Les excepcions del tràmit previ obligatori de la conciliació (segons l'article 64 de la Llei reguladora de la jurisdicció social) són: els processos que exigeixen reclamació prèvia en via administrativa, els que versen sobre Seguretat Social, els de vacances, els de matèria electoral, els d'impugnació de convenis col·lectius, els d'impugnació dels estatuts dels sindicats i les seves modificacions, els de tutela de llibertat sindical, els de mobilitat geogràfica, els de modificació substancial de les condicions de treball...
Hi ha dos procediments per tramitar els expedients de conciliació: l'ordinari i el ràpid.
Aquest tràmit només el podeu fer presencialment si sou un particular.
Els autònoms, professionals, empreses, entitats i altres col·lectius heu de tramitar per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
Organisme responsable
Altres organismes relacionats
Als treballadors/ores.
En la mesura en què és un requisit preprocessal obligatori i constitueix el primer esglaó del procediment laboral, el consell i l'acompanyament d'un professional pot contribuir favorablement en la resolució satisfactòria del conflicte.
En els acomiadaments i sancions s'ha de presentar la papereta de conciliació dins dels 20 dies hàbils següents a la data de l'acomiadament o de la sanció, amb caràcter previ a la presentació de la demanda judicial.
En les reclamacions de quantitat, el termini és d'un any de prescripció.
Efectes de la presentació de la papereta de conciliació
La presentació de la papereta de conciliació suspèn els terminis de caducitat i interromp els terminis de prescripció. El còmput de la caducitat es reprèn l'endemà d'haver intentat la conciliació o transcorreguts quinze dies des de la presentació de la sol·licitud sense que s'hagi fet la conciliació (article 65 de la Llei reguladora de la jurisdicció social). S'ha de tenir present que, a aquests efectes, els dissabtes, diumenges i festius no compten.
La compareixença a l'acte de conciliació és obligatòria per ambdues parts i les parts poden comparèixer a l'acte de conciliació per si mateixes o degudament representades.
Els acords assolits en acta de conciliació tenen força executiva entre les parts i poden dur-se a terme per al tràmit d'execució de sentències (article 68 de la Llei reguladora de la jurisdicció social).
Cal complimentar el formulari pdf del Portal de Conciliacions.
En el canal presencial el format de la papereta de conciliació és lliure, si bé hi ha un formulari que trobareu al Pas 1 Presentar (presencialment), d'aquest tràmit.
El presentador ha de disposar de signatura electrònica de nivell 3, reconeguda per CATCERT.
En el canal presencial la papereta de conciliació ha d'anar signada per la persona interessada sol·licitant i el presentador rep i signa la citació per comparèixer a l'acte de conciliació.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Poden presentar a través del portal de Conciliacions:
- Els interessats sol·licitants de l'acte de conciliació (generalment treballadors/ores) que disposin de signatura electrònica.
- Els col·lectius de professionals emparats per algun dels convenis de col·laboració que el Departament ha signat amb els col·legis professionals i organitzacions sindicals.
- Qualsevol persona en representació dels interessats sol·licitants, mitjançant:
- l'apoderament inclòs en el certificat reconegut de signatura electrònica del representant, d'acord amb la legislació vigent de signatura electrònica, o bé
- poders notarials que ha d'annexar telemàticament a la papereta de conciliació en el moment de la seva presentació, sempre que disposi de la signatura electrònica esmentada.
Altres procediments auxiliars o de suport
Representació individual:
- Presencialment, les persones interessades en un expedient de conciliació poden comparèixer a les unitats tramitadores per designar fins a tres representants per a l'acte de conciliació. Es pot demanar cita en els punts que s'indiquen en el 'Pas 1 Presentar', a l'apartat 'Presencialment'.
Les persones compareixents han de saber el nom complet i el DNI de les persones designades. - En línia, es pot sol·licitar la inscripció a REPRESENTA. Per tal que els apoderaments siguin qualificats com a suficients per comparèixer en un acte de conciliació caldrà que compleixin els requisits següents:
- Que hagin estat conferides per al tràmit específic de la CONCILIACIÓ LABORAL, dins de la modalitat de tipus C.
- Si la persona inscriu el seu apoderament (Vull representar), haurà d’adjuntar el document notarial en què consten els poders atorgats a favor seu (les persones que actuen com a apoderades han de tenir conferides facultats de representació especials, establertes a l’article 25.2 de la Llei d’Enjudiciament Civil), en els quals haurà de constar el corresponent codi segur de verificació (CSV). Per a la inscripció de l’apoderament, serà necessària la prèvia validació per part del lletrat/da conciliador/a.
- Si la persona, actuant com a apoderada de persona física o jurídica, designa un/a representant (Vull que em representin), caldrà que prèviament hagi inscrit el seu apoderament a REPRESENTA, en els termes previstos al punt 2, o bé haver inscrit prèviament el seu apoderament al registre específic d’apoderaments notarials de Conciliacions Laborals.
- Si la persona, actuant com a càrrec social d’una societat o entitat, designa un/a representant (Vull que em representin), caldrà que consti vigent el seu nomenament vigent en el corresponent registre públic interoperable, circumstància que serà verificada pel lletrat/da en l’acte de conciliació.
Representació plural: quan es tracta d'un col·lectiu de treballadors/ores de més de 10 persones que volen atorgar la seva representació a una o més persones sigui per conciliació o per al jutjat social, han de presentar una sol·licitud amb el formulari corresponent a través del portal de Conciliacions.
Sol·licitud de còpies compulsades: les persones interessades o els seus representants poden sol·licitar còpies compulsades dels documents que formen part dels expedients de conciliació mitjançant el formulari que hi ha al portal de Conciliacions.
Passos a fer
-
Primer pas
Presentar
Hi ha dos procediments per tramitar els expedients de conciliació: l'ordinari i el ràpid.
Hi ha dos procediments per tramitar els expedients de conciliació: l'ordinari i el ràpid.
- Ordinari: és el procediment previst per a la tramitació de les sol·licituds de conciliació amb caràcter general.
L'acte de conciliació té lloc, generalment als 15 dies hàbils de la seva presentació per donar temps a practicar la notificació de la part no sol·licitant. - Ràpid: és el procediment previst per als acomiadaments individuals amb previsió certa d'acord.
L'acte de conciliació tindrà lloc a partir de les 24 hores següents de la seva presentació.
Si arribat el dia de la conciliació una de les parts no compareix o les parts no arriben a un acord, l'expedient es tramitarà pel procediment ordinari i se citarà les parts per comparèixer novament.
La Instrucció 12/2020, de 6 de juny, de Secretaria General del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, complementada per la Instrucció 4/2021, de 15 de febrer, de la de la Direcció General de Relacions Laborals, Treball Autònom, Seguretat i Salut Laboral, sobre la modalitat d'actes de conciliació amb acord formalitzats per via telemàtica.
Aquest tràmit només el podeu fer presencialment si sou un particular.
Els autònoms, professionals, empreses, entitats i altres col·lectius heu de tramitar per internet. Cal identificar-se amb un certificat digital. - Ordinari: és el procediment previst per a la tramitació de les sol·licituds de conciliació amb caràcter general.
-
Segon pas
Consulta l'estat del meu expedient
Podeu consutar l'estat del vostre expedient a l'apartat 'Consultar els meus expedients' del Portal de Conciliacions.
Podeu consutar l'estat del vostre expedient a l'apartat 'Consultar els meus expedients' del Portal de Conciliacions.