Què has de saber?
L'objecte d'aquest procediment és regular la declaració d'interès cultural de les associacions que exerceixen principalment les seves funcions a Catalunya i que tenen com a finalitat primordial la realització d'activitats incloses en l'àmbit de la Llei 2/1993, de 5 de març, de foment i protecció de la cultura popular i tradicional i de l'associacionisme cultural. També poden ser declarades d'interès culturals les fundacions privades de caràcter cultural.
A les associacions i fundacions privades que reuneixin les condicions regulades en el Decret 73/1995, de 7 de març.
Cal adjuntar a la sol·licitud la documentació següent:
A. D’identificació de l’entitat:
Associacions:
- Còpia del NIF.
- Resolució de la Direcció General de Dret i d’Entitats Jurídiques del Departament de Justícia de la inscripció al Registre d’Associacions, així com els Estatuts.
- Còpia de l’acta on consti l’elecció de la Junta Directiva que la dirigeix actualment.
- Declaració del tresorer/era en què faci constar que els i les persones que exerceixen càrrec ho fan de forma gratuïta.
- Còpia de l’acta de l’última reunió duta a terme per l’Assemblea General, per la qual s’ha aprovat la sol·licitud de la declaració d’interès cultural.
- Memòria d’activitats dels cinc darrers anys – utilitzar l’annex I per a cada anualitat de la Memòria.
- Balanç econòmic dels darrers cinc exercicis.
- Indicació del nombre de socis que té l’entitat, així com nombre d’altes i baixes dels darrers cinc anys.
- Descripció detallada de l’organització, així com els recursos humans i materials dels quals es disposa per a donar compliment a la finalitat estatutària.
- En cas que l’àmbit d’actuació de l’associació sigui municipal o comarcal, ha d’aportar l’informe de l’ajuntament o consell comarcal corresponent sobre la seva implantació en l’àmbit territorial on té la seu. En cas que l’associació formi part d’una federació, ha d’aportar informe d’aquesta en relació amb la seva implantació en el sector cultural corresponent.
Fundacions:
Documentació indicada als punts 1), 2), 6) i 7) del punt anterior i, a més:
- Còpia de l’acta de la última reunió del patronat.
- Còpia del nomenament dels membres del patronat que exerceixen el seu càrrec en l’actualitat, degudament registrat. En cas que s’hagi produït alguna modificació en la composició del patronat durant els últims cinc anys, s’han d’indicar els membres que van exercir el seu càrrec durant l’esmentat període.
- En cas que l’àmbit d’actuació de la fundació sigui municipal o comarcal, ha d’aportar l’informe de l’ajuntament o consell comarcal corresponent sobre la seva implantació en l’àmbit territorial on té la seu.
B) D’identificació de la persona sol·licitant:
- DNI.
- Certificació del secretari/ària en què acrediti la representació amb què actua.
Tota la documentació presentada i que s’adjunta amb aquesta sol·licitud s’ha de presentar en suport paper i en suport informàtic (en format pdf).
- Complir els requisits previstos a l'article 11 de la Llei 2/1993, de 5 de març, de foment i protecció de la cultura popular i tradicional i de l'associacionisme cultural.
- Tenir com a finalitat primordial desenvolupar activitats incloses dins l'àmbit de la cultura popular i tradicional.
- Haver-se distingit per la rellevància i la qualitat de les seves activitats.
També poden ser declarades d'interès cultural les associacions que realitzin activitats culturals especialment rellevants no incloses dins l'àmbit de la cultura popular i tradicional, sempre que compleixin els requisits previstos a l'article 11 de la Llei 2/1993.
L'import de la taxa per a sol·licitar la declaració és de 30 euros, d'acord amb la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar la declaració
-
Segon pas
Rebre resposta de l'Administració
En el termini de 6 mesos des de la incoació de l'expedient administratiu s'ha d'adoptar l'acord de declaració d'interès cultural.La falta d'acord exprés dins d'aquest termini té efectes [...]
En el termini de 6 mesos des de la incoació de l'expedient administratiu s'ha d'adoptar l'acord de declaració d'interès cultural.
La falta d'acord exprés dins d'aquest termini té efectes desestimatoris.
L'acord de declaració serà notificat a l'associació o a la fundació interessada i es comunica al consell comarcal i a l'ajuntament del municipi on l'entitat té la seu.