Què has de saber?
Aquest tràmit té per objecte determinar el procediment per a la inscripció de sòls a la reserva pública de solars que es configura com a requisit indispensable per accedir a les diferents línies d’ajuts a la promoció d’habitatge amb protecció oficial que s’aprovaran mitjançant les corresponents convocatòries.
Aquest tràmit es pot fer exclusivament per Internet.
a) Les administracions públiques, els organismes públics i demès entitats de dret públic, així com les empreses públiques, públic-privades i societats mercantils participades majoritàriament per administracions públiques, titulars de solars d’ús residencial susceptible de transformació immediata.
b) Les entitats adjudicatàries de drets de superfície o concessions administratives sobre solars de titularitat pública d’ús residencial susceptible de transformació immediata on es puguin desenvolupar promocions d’habitatges amb protecció oficial, que hagin obtingut el sòl mitjançant concurs o per adjudicació directa en els supòsits previstos a la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge.
c) Les persones jurídiques privades titulars de sòl que es comprometin a desenvolupar-hi promocions d’habitatges amb protecció oficial.
a) El termini de presentació de sol·licituds per a sòls que ja disposin de promotor o que en disposaran d'acord amb el procés d’adjudicació que dugui a terme el titular del sòl, s'inicia el 3 de març de 2025 a les 09:00:00 hores i finalitza el 5 de maig de 2025 a les 14:00:00 hores, ambdós inclosos.
b) El termini de presentació de sol·licituds per a sòls públics on s’encarregui la selecció del promotor a la Generalitat de Catalunya, s'inicia el 3 de març de 2025 a les 09:00:00 hores i finalitza el 5 de maig de 2025 a les 14:00:00 hores, ambdós inclosos.
a) Document acreditatiu de la titularitat del sòl i/o edifici (certificat del Registre de la Propietat, certificat de l’ens públic titular del sòl o còpia de l’escriptura de propietat).
b) Títol acreditatiu de la titularitat del dret de superfície o la concessió administrativa en el seu cas.
c) Certificat o informe urbanístic del sòl, emès per l’Ajuntament corresponent, on es faci constar expressament si el solar forma part de les reserves de sòl destinat a HPO i del patrimoni públic de sòl i habitatge, el nombre màxim d’habitatges permesos pel planejament, el sostre màxim previst per cadascun dels usos permesos i que el sòl no es troba en cap dels supòsits de no inscripció previstos a la Resolució TER/607/2025.
d) Declaració responsable conforme no s’han rebut ajuts a la promoció reconeguts per l’Estat o la Generalitat de Catalunya, inclosos els ajuts relatius a l’avalloguer de la disposició addicional primera, apartat a), del Decret llei 17/2019, de 23 de desembre, de mesures urgents per millorar l'accés a l'habitatge.
e) Geometria del solar amb format GML.
Documents
Poden formar part d’aquesta reserva pública de solars:
a) Els sòls que tinguin la condició de solar d’acord amb el que determina l’article 29 del Decret legislatiu 1/2010, de 3 d’agost, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei d’urbanisme, en el moment de presentar la sol·licitud d’inscripció a la reserva pública de solars.
b) Els solars amb estructures no finalitzades.
c) Els edificis objecte d’obres de gran rehabilitació d’acord amb el que disposa l’article 3.h) de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Les sol·licituds i altres tràmits associats al procediment d’inscripció de solars, així com la documentació, s'han de formalitzar exclusivament per via electrònica al registre electrònic de la Generalitat de Catalunya, a través dels portals de tràmits que s'indiquen a continuació, d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques:
-En el cas dels promotors públics, mitjançant l'extranet de les administracions públiques de Catalunya (EACAT). El formulari de sol·licitud, així com la informació sobre aquest tràmit, estaran a disposició dels sol·licitants a l'EACAT (http://www.eacat.cat).
-En el cas d’entitats privades adjudicatàries de drets de superfície o concessions administratives sobre sòl públic, el formulari de sol·licitud normalitzat estarà disponible a l'apartat Tràmits del web de la Generalitat de Catalunya (http://tramits.gencat.cat), que, una vegada emplenat, s'ha de presentar electrònicament, juntament amb la documentació requerida, des d'aquest mateix web.
Incompatibilitats
Els ajuts que s'atorguin com a conseqüència de la inscripció en la reserva pública de solars són incompatibles amb altres ajuts públics per al mateix objecte, ja siguin d'àmbit nacional o europeu. Pel que fa als ajuts relatius a l'avalloguer de la disposició addicional primera, apartat a), del Decret llei 17/2019, de 23 de desembre, de mesures urgents per millorar l'accés a l'habitatge, poden ser compatibles en els termes que, en el seu cas, acordi el Govern.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Terminis
Del 03/03/2025 al 05/05/2025Les sol·licituds i altres tràmits associats al procediment d’inscripció de solars, així com la documentació, s'han de formalitzar exclusivament per via electrònica al registre electrònic de la Generalitat de Catalunya, a través dels portals de tràmits que s'indiquen a continuació, d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques:
-En el cas dels promotors públics, mitjançant l'extranet de les administracions públiques de Catalunya (EACAT). El formulari de sol·licitud, així com la informació sobre aquest tràmit, estaran a disposició dels sol·licitants a l'EACAT (http://www.eacat.cat).
-En el cas d’entitats privades adjudicatàries de drets de superfície o concessions administratives sobre sòl públic, el formulari de sol·licitud normalitzat estarà disponible a l'apartat Tràmits del web de la Generalitat de Catalunya (http://tramits.gencat.cat), que, una vegada emplenat, s'ha de presentar electrònicament, juntament amb la documentació requerida, des d'aquest mateix web.
-
Segon pas
Rebre resposta de l'administració
Quan es rep la resposta de l’Administració?
Quan es rep la resposta de l’Administració?
El termini màxim per dictar la resolució d’inscripció i notificar-la és de tres mesos a partir de l'endemà de la data de finalització del termini de presentació de les sol·licituds.
Com i Quina resposta es rep?
Les resolucions d’inscripció a la Reserva Pública de Solars, es notificaran per mitjans electrònics als sol·licitants.
Es pot presentar recurs/reclamació?
Contra la resolució d’inscripció, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la persona titular de la presidència de l'Agència de l’Habitatge de Catalunya, en el termini d'un mes, comptat a partir de l'endemà de la notificació, , o un recurs contenciós administratiu, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la notificació.
Els ajuntaments i altres administracions públiques, poden formular el requeriment previ que preveu l'article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.