Què has de saber?
Aquest procediment permet que les persones titulars d’una autorització de residència per circumstàncies excepcionals amb autorització per treballar puguin modificar la seva situació administrativa dintre del termini legal previst a l’efecte. Aquesta modificació els permet accedir a una autorització de residència i treball inicial per compte d’altri.
La persona estrangera titular de l’autorització de residència per circumstàncies excepcionals amb autorització de treball és la que ha de presentar, directament o mitjançant un representant, la sol·licitud de modificació a la situació de residència i treball per compte d’altri. Per qüestions d'agilitat en la resolució de l'expedient, es recomana presentar-les davant l'òrgan competent i mitjançant els canals que aquest òrgan estableixi.
Consulteu la informació sobre quina és la distribució de competències entre l'Administració de l'Estat i la Generalitat, i per tant saber quin és l'òrgan competent.
Aquest procediment ha estat derogat per l'Estat, amb efectes de 20/05/2025, d’acord amb el nou Reglament d’estrangeria. En aquest sentit, l’article 191.3 del Reial decret 1155/2024, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, regula un procediment genèric de modificació. Aquest nou procediment és el que permet modificar una residència per circumstàncies excepcionals amb autorització per treballar a una autorització de residència i treball, tant per compte d’altri com per compte propi.
La modificació prevista a l’article 191.3 del Reial decret 1155/2024, de 19 de novembre, s’ha de sol·licitar mitjançant el formulari electrònic habilitat a l’efecte. Aquest formulari es troba disponible a la plataforma Mercurio, a la qual es pot accedir clicant sobre l’enllaç següent:
https://sede.administracionespublicas.gob.es/mercurio/inicioMercurio.html
Un cop efectuat l’accés, cal escollir el formulari EX26, sol·licitud de modificació d’autorització de residència o estada. De les diverses opcions que ofereix aquest formulari, cal escollir la següent:
- De residència i treball per compte d’altri o propi inicial, o arrelament que habilita a treballar,
- A residència i treball per compte d’altri i propi inicial (portant més d’un any).
Ciutadania.
Qui ha de demanar la cita prèvia?
Es recomana la presentació electrònica de la sol·licitud. No obstant això, la persona estrangera, si ho considera adient i actua pel seu compte (és a dir, sense representant) podrà demanar cita prèvia per presentar la sol·licitud de manera presencial.
Des de 60 dies naturals previs a la data de caducitat de l’autorització de residència per circumstàncies excepcionals fins als 90 dies naturals posteriors a la data esmentada.
Si ja heu renovat l’autorització de residència per circumstàncies excepcionals amb autorització de treball, en qualsevol moment.
La guia de tramitació (G146NAT-049) del procediment seleccionat indicarà la totalitat de la documentació que cal aportar en aquest cas. Cal tenir en compte que la presentació d'un expedient incomplet o incorrecte imposa tràmits addicionals i una demora considerable en el temps de resolució de l'expedient.
Si desconeixeu quin és el procediment que us interessa, utilitzeu l'eina "Cerca guiada" per identificar la sol·licitud que vulgueu presentar.
Documents
Aquesta taxa l'ha de pagar l'ocupador/a, excepte en el cas d'activitats laborals a temps parcial en el servei domèstic o activitats fixes discontínues en el sector agrari, en què és la persona treballadora qui l'ha de pagar. Si el subjecte passiu és una persona física i els seus ingressos van ser inferiors a 30.000 €, aquesta circumstància pot implicar l’exempció total de la taxa de treball.
Es considera que els ingressos són inferiors a 30.000 € si, prenent com a referència la data de presentació de la sol·licitud, la suma de les dues bases imposables de l’última declaració de l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) del subjecte passiu és inferior a 30.000 €. També es considera que els ingressos del subjecte passiu són inferiors a 30.000 € si aquesta persona no va tenir l’obligació de presentar l’última declaració de l’IRPF i no percep cap pensió o prestació econòmica exempta de l’esmentat impost que, sumada a la resta dels seus ingressos, iguala o supera el llindar dels 30.000 € anuals.
Si l’autorització de residència per circumstàncies excepcionals autoritzava a treballar, és la persona estrangera qui ha de presentar la sol·licitud de modificació de la situació de residència per circumstàncies excepcionals a la situació de residència i treball per compte d'altri (procediment MOD06a). Pot presentar la sol·licitud personalment, o mitjançant un representant.
En aquest cas, cal incorporar l'acreditació de la representació a l'expedient o, si és el cas, cal indicar en el mateix formulari que aquest ja està inscrit a "Representa" i que, per tant, ja està a disposició de l'Administració.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Cal disposar de certificat digital vàlid o de l'idCAT Mòbil.
Cal disposar de certificat digital vàlid o de l'idCAT Mòbil.
En cas que no pugueu tramitar per una incidència en el sistema, torneu a provar-ho més tard. Podeu consultar si hi ha alguna incidència a la secció Avisos i talls de servei, de la Seu electrònica de la Generalitat.
Alternativament, si la incidència persisteix i no us podeu esperar a fer el tràmit, podeu utilitzar el formulari d'instància genèrica que trobareu al web o a la seu electrònica del vostre ajuntament (o de qualsevol altra administració pública). En aquest cas, recordeu que el còmput de terminis pot variar i que us haureu d’esperar uns dies per poder fer el seguiment del tràmit des de l’‘Àrea Privada’.
Consulteu les condicions tècniques necessàries per a fer tràmits en línia a Tràmits Gencat.
-
Segon pas
Consulta l'estat del tràmit
Podeu consultar l’estat del tràmit:
Podeu consultar l’estat del tràmit:
- A l'‘Àrea privada’ (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l'’Estat de les meves gestions' (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb el codi identificador (ID) del tràmit i el DNI/NIF).
-
Tercer pas
Rebre la resposta de l'Administració
El termini màxim per dictar i notificar la resolució, amb caràcter general, és de tres mesos, a comptar des de la data d'entrada al registre de l'òrgan competent per a la seva resolució. Si [...]
El termini màxim per dictar i notificar la resolució, amb caràcter general, és de tres mesos, a comptar des de la data d'entrada al registre de l'òrgan competent per a la seva resolució. Si transcorre aquest termini i no s'ha dictat ni notificat una resolució expressa, els /les sol·licitants poden entendre desestimades les seves sol·licituds per silenci administratiu.Consulteu en el portal de Treball més informació sobre la pràctica de la notificació.Cal saber també que contra les resolucions dictades en matèria d'autoritzacions de treball i les seves modificacions es pot optar per interposar un recurs potestatiu de reposició

Tràmits relacionats