Què has de saber?
El Registre d'Empreses Acreditades (REA) és un registre administratiu de caràcter públic i funcionament telemàtic. La inscripció és obligatòria per a totes aquelles empreses que vulguin intervenir en el procés de subcontractació en el sector de la construcció. L'objectiu del registre és garantir determinats requisits de qualitat i solvència d'aquestes empreses, especialment en l'àmbit de la prevenció de riscos laborals i la qualitat de l'ocupació.
Per fer el pagament de la taxa associada a aquest tràmit cal disposar de targeta bancària (crèdit o dèbit).
La inscripció en aquest Registre permet treballar a qualsevol comunitat autònoma, ja que la inscripció és única i té validesa a tot el territori nacional. Té un període de validesa de tres anys, renovables per períodes iguals.
Avís: A partir de l’1 de juny de 2025, el termini per efectuar el pagament de la taxa passa a ser de 15 dies naturals.
Abans d’iniciar la sol·licitud d’inscripció o renovació en el REA i pagar la taxa, és important assegurar-se que es compleixen tots els requisits.
Organisme responsable
Altres organismes relacionats
A totes les empreses que tinguin domicili social a Catalunya i que pretenguin ser contractades o subcontractades per a intervenir en una obra de construcció.
Es pot sol·licitar en qualsevol moment.
Cal adjuntar a la sol·licitud la següent documentació:
Perquè una empresa pugui intervenir en el procés de subcontractació en el sector de la construcció, com a contractista o subcontractista, ha de:
- Posseir una organització productiva pròpia, comptar amb els mitjans materials i personals necessaris, i utilitzar-los per al desenvolupament de l'activitat contractada.
- Assumir els riscos, obligacions i responsabilitats pròpies del desenvolupament de l'activitat empresarial.
- Exercir directament les facultats d'organització i direcció sobre el treball desenvolupat pel personal de la seva empresa en l'obra de construcció.
A més dels requisits anteriors, les empreses que pretenguin ser contractades o subcontractades per a treballs en una obra de construcció també hauran d'acreditar:
- Que disposen de recursos humans, en el seu nivell directiu i productiu, que compten amb la formació necessària en prevenció de riscos laborals, així com d'una organització preventiva adequada a la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals.
- Les empreses acrediten el compliment dels requisits a que es refereixen els apartats 1) 2) i 3), mitjançant la declaració subscrita pel representant legal de l'empresa, que figura inclosa en el formulari de sol·licitud d'inscripció.
Els fets imposables i les taxes a aplicar són les següents:
- Per la tramitació de la sol·licitud d'inscripció: 113,60 €
- Per la tramitació de la sol·licitud de renovació: 113,60 €
- Per la tramitació de la sol·licitud de variació de dades: 22,80 €
- Per la tramitació de la sol·licitud de cancel·lació a instància de part: 22,80 €
La inscripció en el REA i la resta de tràmits d'aquest Registre que se'n deriven s'efectuen únicament de forma electrònica.
Casos en què està exempt de l'obligació d'inscriure's en el REA:
- Els treballadors autònoms sense assalariats, donat que no són empresaris en sentit laboral.
- Els promotors/ores d'obres que no tinguin consideració de contractistes.
Casos particulars
Les empreses incloses en l'àmbit d'aplicació d'aquesta normativa, que desplacin treballadors/ores a Espanya, en virtut del que preveu la Llei 45/1999, de 29 de novembre, sobre “desplaçament de treballadors en el marc d'una prestació de serveis transnacional”, s'han d'inscriure en aquest registre amb unes particularitats específiques quant a la tramitació de la inscripció (no és necessària la inscripció al Registre quan la durada dels desplaçaments no excedeix els vuit dies).
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar la inscripció
Per fer la inscripció les empreses han de disposar d'un certificat de signatura electrònica, de persona jurídica o física amb representació, que pugui ser validat per CatCert. També es permet tramitar amb un certificat de persona física, l'idCat sempre que s'adjunti a la sol·licitud el document acreditatiu de representació suficient. Per a més informació podeu consultar la pàgina del REA.
-
Segon pas
Fer el pagament
Un cop presentada la sol·licitud rebreu una petició de pagament per correu electrònic a un enllaç que us permetrà de pagament que us permetrà pagar la taxa corresponent.
Un cop presentada la sol·licitud rebreu una petició de pagament per correu electrònic a un enllaç que us permetrà de pagament que us permetrà pagar la taxa corresponent.
El pagament de la taxa es pot fer per qualsevol dels mitjans següents, durant el termini indicat a la carta de pagament:
Pagament en línia
Amb targeta bancària VISA o MASTERCARD de qualsevol entitat:
- Des de 'l'Àrea privada', si disposeu d’identificació digital. Seleccioneu el tràmit i feus el pagament.
- Des de 'l’Estat de les meves gestions', si no disposeu d’identificació digital. Introduïu el codi de tràmit (ID) que hi ha a l’acusament de rebuda que s'ha generat quan heu finalitzat el tràmit i el número d'identificació (NIF, NIE, etc.) i feu el pagament.
- Des de la pàgina de pagaments de CaixaBank, podeu pagar amb el codi RIN (un número que hi ha a sota del codi de barres corresponent a la liquidació).
Pagament amb carta de pagament
La carta de pagament es pot descarregar entrant al detall del tràmit des de 'l’Àrea privada' o des de l'opció 'Estat de les meves gestions', i desplegant l'apunt de pagament.
- Presencialment
A través d'un caixer de CaixaBank. - Per internet
Des de la pàgina de pagaments de CaixaBank, pots pagar amb el codi RIN (un número que hi ha a sota del codi de barres corresponent a la liquidació). Aquest número apareix a la carta de pagament i s'emet amb l’acusament de rebuda un cop enviat el formulari.
Pagament des de l'Àrea privada
Podeu fer el pagament d'un tràmit des de la vostra Àrea privada. Quan hi accediu, veureu que indica 'Pagament' i hi trobareu l'enllaç per fer el pagament:
- Amb certificat digital: accediu a ‘Àrea Privada’, seleccioneu el tràmit de liquidació de la taxa per la tramitació en el Registre d'Empreses Acreditades de Catalunya i seguiu les instruccions que trobareu a l’apartat ‘Pagament’.
- Sense certificat digital: accediu a ‘l’Estat de les meves gestions’, introduïu el codi de tràmit (ID) que figura en la comunicació de la carta de pagament per a la liquidació de la taxa per la tramitació en el Registre d'Empreses Acreditades de Catalunya i el NIF. Seguiu les instruccions que trobareu a l’apartat ‘Pagament’.
L'autenticació mecànica o resguard d’ingrés acredita el pagament.
D’acord amb els articles 66 i 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sí, exhaurit el termini, es comprova que no s’ha efectuat el pagament s’entendrà per desistida la sol·licitud i s’arxivarà l’expedient.
Avís: A partir de l’1 de juny de 2025, el termini per efectuar el pagament de la taxa passa a ser de 15 dies naturals.
-
Tercer pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quan es rep la resposta?El termini per rebre una resposta de l'Administració és de 15 dies hàbils, a comptar des del moment en què es paga la taxa.
Quan es rep la resposta?
El termini per rebre una resposta de l'Administració és de 15 dies hàbils, a comptar des del moment en què es paga la taxa.Quina resposta es rep?
Un cop comprovat el pagament de la taxa, si la documentació és correcta, s'inscriurà l'empresa en el Registre i s'emetrà el certificat pertinent, que inclourà l'assignació del número REA, que té onze dígits.
Si la documentació no és correcta, es requerirà al sol·licitant per tal que en el termini de deu dies hàbils faci les esmenes necessàries.Es pot presentar un recurs?
Les resolucions dictades per l'autoritat laboral poden ser objecte de recurs d'alçada davant del conseller o consellera competent en matèria de treball.A més de la inscripció, quines obligacions tenen les empreses?
- Comunicar qualsevol variació que afecti les dades identificatives de l'empresa en el termini d’un mes des que es produeixi la variació.
- Renovar la inscripció cada tres anys, sol·licitant-la amb sis mesos d’antelació a la data d’expiració de la seva vigència.
- Cancel·lar la inscripció. L'empresa ha de comunicar la baixa de la inscripció en el REA quan cessi l'activitat que va motivar-ne la seva inclusió, o quan deixi de complir amb els requisits exigits per estar inscrita.
- La cancel·lació de la inscripció es pot produir també:
- Automàticament - per expiració del període de vigència, si no s’ha sol·licitat la renovació dins dels sis mesos anteriors.
- D'ofici - per l'autoritat laboral quan, com a conseqüència de l'actuació de la Inspecció de Treball o per qualsevol altre procediment, tingui coneixement que l'empresa ha cessat en l'activitat o ha deixat de complir els requisits exigits per estar inscrita.