Què has de saber?
Són subvencions destinades a empreses públiques o privades, fundacions o altres entitats sense ànim de lucre, i ens locals que hagin implantat un sistema de gestió ambiental basat en el Reglament EMAS o bé hagin renovat el que ja tenien implantat.
Nova convocatòria de subvencions 2025
- Termini per presentar la sol·licitud: del 31 de juliol a l'1 de setembre de 2025, inclosos.
Aquest tràmit només el podeu fer per internet. No tindrem en compte la documentació que ens feu arribar per altres canals ni en computarem la data com a data de presentació.
Organisme responsable
Altres organismes relacionats
- A persones jurídiques, privades o públiques.
- A ens locals, associacions d'ens locals i els seus organismes autònoms.
- A fundacions i altres entitats sense ànim de lucre.
- El termini per presentar les sol·licituds és des del 31 de juliol a l'1 de setembre de 2025, ambdós inclosos.
- Se subvencionen les actuacions verificades o certificades des del 22 de maig de 2024 fins a l'1 de setembre de 2025.
Documents que cal adjuntar al formulari de sol·licitud
- Memòria econòmica (si a l'hora de descarregar el formulari t’apareix un missatge d’error, segueix aquestes instruccions).
- Declaració de minimis dels darrers tres exercicis
- DNI/NIF/NIE o altre document que l'acrediti, si s'escau, en el cas de no haver autoritzat el Departament competent en medi ambient a obtenir aquesta informació.
- La declaració ambiental d'implantació del sistema o de renovació, verificada electrònicament, que compleixi la finalitat de l'acció subvencionada si no ha estat presentada prèviament per a la tramitació del registre EMAS.
- En el cas que actuïs com a representant, has de presentar la documentació que acrediti la representació. No l'has de presentar si estàs inscrit al Registre electrònic de representació (Representa) o bé signes amb certificat qualificat de representant legal.
- Còpia de les escriptures i/o els estatuts registrats de l'entitat sol·licitant, si s'escau. Si aquesta documentació està disponible al Registre d'Entitats Jurídiques, el Registre de Cooperatives o el Registre de Societats Agràries de Transformació (SAT), es verificarà d'ofici.
- Certificat de l'acord de l'òrgan competent segons els estatuts de l'entitat per sol·licitar l'ajut i acceptar els compromisos corresponents. Si aquesta documentació està disponible al Registre d'Entitats Jurídiques, el Registre de Cooperatives o el Registre de Societats Agràries de Transformació (SAT), el Departament competent en medi ambient ho verificarà d'ofici.
En el cas d’ens locals:
- Memòria econòmica (si a l'hora de descarregar el formulari t’apareix un missatge d’error, segueix aquestes instruccions).
- Declaració de minimis dels darrers tres exercicis
- Certificat del/de la secretari/ària o del/de la interventor/a que acrediti:
- la decisió de l’òrgan competent de l’ens local de sol·licitar la subvenció;
- que les actuacions s’han dut a terme i que s’ha complert la finalitat per a la qual sol·licita la subvenció;
- el pagament per l’ens local, així com el compliment de la normativa de contractació de les administracions públiques pel que fa als procediments d’adjudicació de les actuacions objecte de la subvenció, amb indicació dels procediments de contractació i les formes d’adjudicació utilitzades.
- La declaració ambiental d'implantació del sistema o de renovació, verificada electrònicament, que compleixi la finalitat de l'acció subvencionada si no ha estat presentada prèviament per a la tramitació del registre EMAS.
Requisits específics
- Disposar d'un sistema de gestió ambiental d'acord amb el Reglament EMAS i de la declaració ambiental d'implantació del sistema o de renovació, verificada electrònicament.
Requisits generals
- El compte on s'ha d'ingressar l'import de l'ajut inclòs en l'imprès de sol·licitud ha de pertànyer a la persona beneficiària de l'ajut.
- No trobar-se en cap de les circumstàncies que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries davant l'Administració de la Generalitat de Catalunya i l'Administració general de l'Estat, i de les obligacions davant la Seguretat Social. En el cas que la persona sol·licitant no tingui la residència fiscal al territori espanyol, cal presentar un certificat de residència fiscal emès per les autoritats competents del seu país de residència.
- Presentar declaració sobre si s'han demanat i/o s'han obtingut altres ajuts públics o privats per a la mateixa activitat, fent constar la relació detallada amb l'entitat concedent i la quantitat sol·licitada i/o obtinguda. En cas d'haver rebut ajuts de minimis en l'exercici fiscal actual i en els dos exercicis fiscals anteriors, l'ajut global de minimis rebut no ha de superar els límits establerts.
- Per a subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els sol·licitants siguin únicament subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, no podran obtenir la condició de beneficiària les empreses que incompleixin els terminis de pagament que s'hi preveuen.
- Les persones sol·licitants d'aquests ajuts s'han d'adherir al codi ètic que figura com a annex 3 en les bases.
- En cas de comptar amb centres laborals, complir la normativa de política lingüística fent constar, com a mínim en català, els rètols i les informacions de caràcter fix que continguin text que han de figurar a l'interior dels centres laborals adreçats a les persones que hi treballen.
- En cas de comptar amb centres i establiments oberts al públic, complir la normativa de política lingüística atenent els consumidors en qualsevol de les llengües oficials de Catalunya i redactant, com a mínim en català, la senyalització i els cartells d'informació general de caràcter fix i els documents d'oferta de serveis per a les persones usuàries i consumidores dels establiments oberts al públic.
- En el cas d'empreses amb 50 o més treballadors, complir la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l'empresa prevista a l'article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d'abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.
- En el cas d'empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe i intervenir-hi als seus centres de treball d'acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.
- No tenir la consideració d'empresa en situació de crisi, d'acord amb la definició continguda en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (DOUE 2014/C 249/01, de 31.7.2014).
- Quan es tracti d'una persona física empresària, estar donada d'alta en el Cens de l'impost sobre activitats econòmiques en aquells supòsits en què sigui obligatori.
- Quan es tracti d'entitats sense ànim de lucre, estar inscrites en el registre corresponent.
- Quan es tracti d'una fundació, complir el deure de presentar els comptes anuals davant del Protectorat.
- Quan es tracti d'una associació o una fundació, tenir els estatuts de l'entitat adaptats a la Llei 5/2011, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, abans del 31 de desembre de 2012.
- Quan es tracti d'una empresa o entitat, no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere. En el cas d'empreses de més de 150 treballadors, a més, disposar d'un pla d'igualtat entre dones i homes d'acord amb l'article 1 del Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per garantir la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació.
Aquest tràmit és gratuït.
Import de la subvenció
Es pot concedir per:
- L'import total sol·licitat.
- L'import parcial segons la disponibilitat pressupostària i proporcional al nombre de sol·licituds.
Import màxim:
- Per a la implantació d'un sistema de gestió ambiental degudament verificat (Reglament EMAS):
- Activitats de l'annex I de la Llei 20/2009: 5.000 euros.
- Resta d'activitats: 4.000 euros.
- Per a la renovació del registre EMAS:
- Activitats de l'annex I de la Llei 20/2009: 2.000 euros.
- Resta d’activitats: 1.500 euros.
Si la implantació del sistema de gestió ambiental la fa una organització en la modalitat d’emplaçaments múltiples o bé es tracta d'un sistema de gestió ambiental corporatiu implantat a diferents empreses de la mateixa organització, l'import és el resultat de multiplicar:
- Quantia del punt anterior (A) x nombre de centres x 0,75
- Límits:
- Per a les activitats de l'annex I: 9.000 euros.
- Per a la resta d'activitats: 7.000 euros.
- Límits:
- Quantia del punt anterior (B) x nombre de centres x 0,75
- Límits:
- Per a les activitats de l'annex I: 5.000 euros.
- Per a la resta d'activitats: 3.000 euros.
- Límits:
En el cas d'empreses, les subvencions estan sotmeses al règim d'ajuts de minimis (Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió) i implica que:
- El total dels ajuts no pot excedir de 300.000 euros en tres anys i no depèn de:
- La forma de l'ajut de minimis o de l'objectiu a aconseguir.
- Si l'ajut es finança totalment o parcialment amb recursos comunitaris.
Distribució de la subvenció
Si el nombre d'ajuts sol·licitats superen l'import màxim que estableix la convocatòria, es prorratejarà entre les persones beneficiàries de la subvenció.
Despeses subvencionables
- La implantació, amb personal propi o extern, d'un sistema de gestió ambiental i la posterior verificació-validació de la declaració ambiental feta per un verificador ambiental acreditat en establiments situats dins el territori de Catalunya.
- La renovació del registre EMAS.
- Els tributs abonats quan la persona beneficiària de la subvenció els aboni efectivament.
Despeses no subvencionables
- L'actualització de dades de la declaració ambiental.
- L'ampliació de l'abast del sistema de gestió ambiental amb la incorporació de nous centres o noves empreses que no formen part de la primera certificació.
- Impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació
- IRPF.
Obligacions de la persona beneficiària
- Complir la finalitat de la subvenció.
- Fer l'activitat subvencionada.
- Proporcionar la informació que li requereixi l'Administració i sotmetre's a la comprovació i control d'aquesta.
- Comunicar a l'òrgan instructor els ajuts, els ingressos o els recursos que financin l'activitat subvencionada, obtinguts o demanats d'altres administracions o entitats públiques o privades, nacionals o internacionals, amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud de subvenció. S'ha de comunicar tan bon punt es coneguin i sempre abans de la justificació de l'aplicació dels fons rebuts.
- Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts.
- En el cas de persones jurídiques, si l'ajut concedit sigui superior a 10.000 euros, comunicar la informació relativa a les retribucions dels òrgans de direcció o administració.
- Tenir una conducta èticament exemplar.
- Comunicar les possibles situacions de conflicte d'interessos.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar la subvenció
Terminis
Del 31/07/2025 al 01/09/2025Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Si signes el formulari com una persona jurídica, ho hauràs de fer amb un certificat digital de representació (o estar inscrit al Registre electrònic de representació, Representa).
Si signes en nom propi, cal que disposis d’idCAT Mòbil o un certificat digital. -
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Consulta l’estat del tràmit als llocs següents:
Consulta l’estat del tràmit als llocs següents:
- Àrea privada (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Telèfon 012 (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Tercer pas
Aportar documentació o desistir
Aportar documentació requerida: Si, un cop presentada la documentació exigida per sol·licitar i justificar la subvenció, l'Administració detecta que aquesta està incompleta o és inexacta et farà [...]
Aportar documentació requerida:
- Si, un cop presentada la documentació exigida per sol·licitar i justificar la subvenció, l'Administració detecta que aquesta està incompleta o és inexacta et farà arribar un requeriment per tal que l'aportis o l'esmenis.
- Disposaràs de 10 dies hàbils des de l'endemà a la recepció de la notificació.
- Si no aportes o esmenes la documentació requerida, s'entendrà que desisteixes de la teva sol·licitud.
Aportar documentació no requerida:
- Pots presentar la documentació que consideris oportuna al llarg de tot el procediment.
Desistir de la teva sol·licitud:
- També pots desistir de la teva sol·licitud en qualsevol moment abans que es concedeixi la subvenció.
Has de fer constar el número d’expedient al formulari.
-
Quart pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quan rebré la resposta? En el termini de 6 mesos des de la data de publicació de la convocatòria. Si passat aquest termini no l’has rebut, s’entén que s’ha desestimat la teva petició i [...]
Quan rebré la resposta?
En el termini de 6 mesos des de la data de publicació de la convocatòria. Si passat aquest termini no l’has rebut, s’entén que s’ha desestimat la teva petició i pots interposar un recurs d'alçada.
Quina resposta rebré?
La concessió de la subvenció es fa per resolució de la Secretaria de Transició Ecològica.
On es publicarà la resolució?
- En el cas dels ens locals: a EACAT.
- Resta de casos: al Tauler electrònic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya.
Aquesta publicació substitueix la notificació individual i té els mateixos efectes.
Puc presentar un recurs?
Sí. Tens 1 mes, des de l'endemà de la notificació de la resolució per interposar un recurs d'alçada davant de la conselleria del Departament competent en medi ambient. L'has de presentar mitjançant una petició genèrica amb signatura.
Quan em pagaran la subvenció?
El pagament de la subvenció es tramita a partir del moment en què es concedeix.