Què has de saber?
Aquest tràmit permet obtenir el reconeixement oficial d’un gos d’assistència i de la persona que l’utilitza. L’acreditació serveix per garantir els drets d’accés del gos a espais públics i privats, i per identificar la persona usuària com a beneficiària d’aquest suport.
El tràmit inclou tant el registre del gos com la vinculació amb la persona que en fa ús, per assegurar que compleixen els requisits legals i de convivència.
Organisme responsable
- A persones amb discapacitat visual, auditiva o física.
- A persones amb trastorns de l’espectre autista, diabetis, epilèpsia o altres malalties reconegudes que poden requerir el suport d’un gos d’assistència.
- Als centres especialitzats en l’ensinistrament de gossos d’assistència.
La pots sol·licitar en qualsevol moment.
Documentació obligatòria
- Fotografia de cos sencer de la persona usuària amb el gos d’assistència. Ha de ser en format vertical i en color.
- Contracte signat de cessió del gos i/o de seguiment del vincle.
- Informe o declaració responsable del centre d’ensinistrament, que confirmi que el gos d’assistència assignat compleix els requisits legals d’ensinistrament i és idoni per a la persona usuària.
- Document que acrediti la representació legal, si la persona que fa el tràmit no està inscrita al Registre electrònic de representació (Representa).
Documentació complementària (segons el cas)
- Document que acrediti que el centre d’ensinistrament forma part d’una associació o federació internacional de gossos d’assistència (només si el centre d’ensinistrament és de fora de Catalunya).
- Informe mèdic que acredita una malaltia reconeguda per la Llei 19/2009 (només si la persona usuària no té reconegut un grau de discapacitat).
- Document que acrediti el grau de discapacitat (només si s’ha reconegut fora de Catalunya o si no s’autoritza la consulta de dades).
- Autoritzacions i declaracions responsables signades per la persona interessada o la seva representant legal (només si el tràmit el fa el centre d’ensinistrament).
Requisits que ha de complir el gos d’assistència
- Haver estat ensinistrat per un centre reconegut pel Departament de Drets Socials i Inclusió. Si el centre és fora de Catalunya, ha de formar part d’una associació o federació internacional de gossos d’assistència.
- Estar ensinistrat per ajudar a la persona amb qui conviu.
- Tenir unes condicions d’higiene i salut adequades.
- Passar una revisió veterinària cada any i tenir al dia el document sanitari o el passaport europeu.
- Portar un microxip que permeti identificar-lo electrònicament.
- Tenir un aspecte saludable i estar net.
Aquest tràmit és gratuït.
- Per poder accedir a espais públics i privats amb un gos d’assistència, cal tenir l’acreditació oficial. Sense aquest document, no es pot garantir el dret d’accés.
- Els gossos pigall proporcionats per l'Organització Nacional de Cecs d'Espanya (ONCE) i ensinistrats en institucions internacionals reconegudes són considerats automàticament gossos d’assistència. Tot i això, cal sol·licitar l’adequació de l’acreditació d’acord amb els requisits de reconeixement i identificació que marca la Llei 19/2009.
- L’acreditació d’un gos d’assistència inclou:
- La inscripció de la persona usuària i el seu gos al Registre oficial.
- L’expedició del carnet i del distintiu d’identificació oficial.
- Cometre alguna de les infraccions previstes a la Llei 19/2009 pot comportar sancions econòmiques d’entre 300 i 9.000 euros.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar l'acreditació
El tràmit per sol·licitar l’acreditació d’un gos d’assistència el pot fer tant el centre d’ensinistrament com la persona usuària.
El tràmit per sol·licitar l’acreditació d’un gos d’assistència el pot fer tant el centre d’ensinistrament com la persona usuària.
Si ets un particular (persona física), pots fer aquest tràmit per internet o presencialment.
-
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Pots consultar l'estat del tràmit a través d'aquests canals:
Pots consultar l'estat del tràmit a través d'aquests canals:
- Àrea privada (amb l'idCAT Mòbil o el certificat digital), si ets un particular.
- Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI o NIF).
- Telèfon 012 (amb l'identificador del tràmit i el DNI o NIF).
- Qualsevol oficina d'atenció ciutadana (OAC), si ets un particular.
-
Tercer pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quan rebràs la resposta?
Quan rebràs la resposta?
En un termini màxim de tres mesos, a comptar de la presentació de la sol·licitud. Si passat aquest temps no has rebut cap resposta, pots entendre que hem rebutjat la teva sol·licitud.
Com i quina resposta rebràs?
Si la sol·licitud és favorable, rebràs la resolució d'acreditació. També rebràs:
- El carnet identificatiu oficial.
- El distintiu amb l'escut de la Generalitat de Catalunya.
- Una placa metàl·lica identificativa per al gos.
Pots presentar un recurs?
Si no estàs d'acord amb la resolució, pots presentar un recurs d'alçada en el termini d'un mes davant la Secretaria d'Afers Socials i Inclusió del Departament de Drets Socials i Inclusió.

Tràmits relacionats