Què has de saber?
Aquest informe obligatori serveix per demostrar que l'habitatge compleix les condicions necessàries per poder sol·licitar una autorització de residència per reagrupació familiar.
La sol·licitud s’ha de presentar, preferentment, a l’Ajuntament on la persona sol·licitant està empadronada.
Canvi de normativa a partir del 20 de maig de 2025:
- Les sol·licituds presentades abans del 20 de maig de 2025 es regiran pel Reial decret 557/2011 i la Instrucció SIM C/TSF/2017.
- Les sol·licituds presentades a partir del 20 de maig de 2025, data d’entrada en vigor del Reial decret 1155/2024, es regiran per aquesta nova normativa i pel Document de criteris generals per a la instrucció dels informes d’estrangeria competència de la Generalitat de Catalunya.
A les persones estrangeres que tenen el domicili habitual en un municipi de Catalunya i volen viure amb els seus familiars directes extracomunitaris i als progenitors o representats legals dels menors o majors discapacitats no nascuts a Espanya que ja convisquin a Catalunya amb ells.
El pots sol·licitar en qualsevol moment.
- Sol·licitud signada per la persona sol·licitant amb declaració sobre les condicions de l’habitatge i les persones que hi viuen (la declaració està inclosa al formulari de sol·licitud.).
- Còpia completa i vigent del passaport de la persona sol·licitant.
- Justificant de pagament de la taxa. El pagament s’ha de fer seguint les instruccions del Pas 1: “Pagar la taxa”. El justificant pot ser:
- Si es fa el pagament en línia: comprovant que emet el sistema un cop fet el pagament.
- Si es fa el pagament en un caixer automàtic (Servicaixa): comprovant imprès pel caixer.
- Documentació que acrediti l'ús de l'habitatge. Pot ser qualsevol dels següents:
- Títol de propietat.
- Contracte de lloguer.
- Document de cessió d’ús.
- Altres títols vàlids.
- Altra documentació substitutiva, en el cas de:
- Dones víctimes de violència de gènere.
- Persones acollides en recursos residencials per a persones vulnerables.
- Volant de convivència, que acrediti quantes persones viuen al domicili.
- Cèdula d’habitabilitat. Aquest document oficial certifica que l’habitatge compleix les condicions mínimes per ser habitat. Si no es pot aportar, s'admetrà la presentació de:
- Nota simple del Registre de la Propietat.
- Últim rebut de subministrament d’aigua i electricitat.
Cal trobar-se en algun dels següents casos:
- Persona extracomunitària amb autorització de residència renovada o en procés de renovació, que vol reagrupar familiars directes.
- Pare, mare o tutor/a legal amb autorització de residència (encara que no estigui renovada), que vol sol·licitar autorització de residència per als seus fills o tutelats, tant si són menors d’edat o majors amb discapacitat.
- Persona extracomunitària que hanmodificat o vol modificar la seva targeta d’estudiant, i també vol modificar l’autorització d’estada dels familiars que conviuen amb ells.
- Tutor/a legal amb certificat d’inscripció de ciutadà de la Unió Europea (UE).
- Titular d’una targeta de familiar de ciutadà de la Unió Europea (UE).
Abans de sol·licitar l'informe, has de pagar una taxa de 38,60 €. Pots consultar com fer-ho al Pas 1: “Pagar la taxa”.
- El Departament de Drets Socials i Inclusió emetrà un informe sobre l’adequació de l’habitatge. Aquest informe pot ser favorable, desfavorable o d'inadmissió a tràmit.
- La resolució dependrà de si es compleixen els requisits següents:
- L’habitatge és adequat per a les necessitats de la persona sol·licitant i dels seus familiars.
- S’ha presentat correctament la documentació sol·licitada (identificació personal, signatura, empadronament al municipi i justificant de pagament de la taxa).
- L’informe es basarà en la documentació presentada a l’ajuntament i, si cal, de la informació consultada a altres administracions o organismes.
Condicions d'habitabilitat segons la data de presentació de la sol·licitud d'informe:
-
Per les sol·licituds presentades abans del 20 de maig de 2025, es tindran en compte les condicions d’habitabilitat descrites a les pàgines 6 a 10 de la Instrucció SIMC/TSF/2017.
-
Per les sol·licituds sol·licituds presentades a partir del 20 de maig de 2025, es tindran en compte les condicions d’habitabilitat descrites a les pàgines 8 a 12 del Document de criteris generals per a la instrucció dels informes d’estrangeria, en aplicació del Reial decret 1155/2024, de 19 de novembre.
Passos a fer
-
Primer pas
Paga la taxa
Per poder sol·licitar l’informe, primer has de pagar la taxa. Consulta tota la informació sobre com pagar un tràmit.
Per poder sol·licitar l’informe, primer has de pagar la taxa. Consulta tota la informació sobre com pagar un tràmit.
Aquesta taxa no té cap exempció ni descompte. Però pots demanar-ne la devolució si hi ha un error en el nom, l’import o el concepte. Si vols saber com fer-ho, consulta el Pas 4: Devolució de la taxa o adreça’t a les Oficines d'atenció a la ciutadania o al teu ajuntament.
-
Segon pas
Sol·licita l'informe
-
Tercer pas
Rebre resposta de l'administració
Quan i com rebràs la resolució?
Quan i com rebràs la resolució?
L’informe es pot emetre i notificar en un màxim de 30 dies hàbils des de la presentació de la sol·licitud.
Si has triat la notificació electrònica:
- Rebràs un correu electrònic (i un SMS, si vas indicar el mòbil) quan l’informe estigui disponible.
- Podràs accedir a la notificació a l’espai Notificacions electròniques.
- Tens 10 dies naturals per obrir la notificació. Després d’aquest termini:
- Si no l’has obert o l’has rebutjat, es considerarà notificada igualment.
- Per obtenir una còpia, hauràs de demanar-la per escrit a la Direcció General de Migracions i Refugi.
Si no has triat la notificació electrònica:
- Si vas indicar el teu telèfon mòbil, rebràs un SMS quan l’informe estigui llest.
- Podràs recollir-lo personalment (o mitjançant una persona autoritzada) a les Oficines d'atenció a la ciutadania.
- Si no reculls l'informe dins el termini indicat, t’enviaran la notificació per correu certificat a l’adreça postal que vas posar al formulari.
- Si no vas indicar ni correu electrònic ni telèfon, la notificació es farà directament per correu postal.
- Si vols rebre l’informe per via electrònica després d’haver rebut l’SMS, pots demanar-ho enviant un correu a l'adreça infomigracio@gencat.cat. Hauràs de facilitar el teu nom complet, el teu NIE o passaport i indicar expressament que vols modificar la notificació postal per l'electrònica.
I si passen els 30 dies i no has rebut res?
Pots trucar al 012 per consultar l’estat del tràmit. També pots anar presencialment a les Oficines d'atenció a la ciutadania. (Consulta com demanar cita)
Si l'informe és desfavorable podràs presentar un recurs?
L’informe és un acte de tràmit i no es pot recórrer. Però si no estàs d'acord amb el contingut de l'informe, pots impugnar la resolució final.
-
Quart pas
Demana la devolució de la taxa
Pots demanar la devolució de la taxa, només en casos excepcionals (per exemple, errors en l'import ingressat).
Pots demanar la devolució de la taxa, només en casos excepcionals (per exemple, errors en l'import ingressat).
Hauràs de presentar:
- Els dos formularis que trobaràs al pas "Presencialment", emplenats i signats.
- El resguard del pagament de la taxa.
- Si falta algun d’aquests tres documents, no s’acceptarà la sol·licitud.
La resolució de la devolució la farà la Direcció General de Migracions i Refugi.

Tràmits relacionats