Què has de saber?
L'objectiu de la Renda garantida de ciutadania (RGC) és garantir que tots els ciutadans de Catalunya puguin fer-se càrrec de les despeses essencials per a la seva pròpia manutenció i de les persones que integren la unitat familiar o convivència.
La prestació complementària vol complementar les prestacions estatals fins als imports de l'RGC.
Les persones no activables són aquelles que no poden treballar, per ser majors de 65 anys o per tenir una discapacitat reconeguda igual o superior al 65%.
A persones majors de 65 anys o amb una discapacitat reconeguda igual o superior al 65%:
Renda garantida de ciutadania
- A persones que no disposen de prou recursos per cobrir les necessitats bàsiques, sempre que compleixin una sèrie de requisits.
Prestació complementària a pensions estatals
- A pensionistes de pensions estatals, diferents de la pensió no contributiva, que no es poden incorporar al món laboral.
Pots sol·licitar la RGC en qualsevol moment.
Documentació del sol·licitant
- El DNI/NIE, per identificar-te.
- Documentació acreditativa d’haver sol·licitat l’Ingrés Mínim Vital (IMV).
- Documentació on consti el número de compte on vols cobrar la prestació. La persona sol·licitant ha de ser titular del compte bancari.
- Extractes bancaris dels últims dos mesos de tots els comptes de tots els membres de la unitat familiar.
- Si tens nacionalitat de la Unió Europea (UE):
- Certificat d'inscripció al Registre Central d'Estrangers de la Direcció General de la Policia.
- Passaport o document d'identitat del país d'origen.
- Si tens nacionalitat d'altres països fora de la UE:
- Permís de residència vigent (NIE).
- Certificat de la Direcció General de la Policia justificatiu dels períodes de residència legal en territori espanyol.
- Passaport.
- Si estàs incapacitat legalment: sentència d'incapacitació i de l'acceptació del càrrec de tutor.
- Si ets una persona refugiada: documentació que ho acrediti.
- Si ets una dona amb permís de residència per reagrupament familiar que l'has perdut per divorci o separació: resolució de denegació de la sol·licitud de renovació de permís de residència.
- Si ets víctima de violència de gènere: sentència judicial, ordre de protecció judicial, denúncia o informe del Ministeri Fiscal que indiqui l'existència d'indicis que s'és objecte de violència de gènere o informe dels serveis socials, o certificat dels serveis socials de l'Administració competent o del centre d'acollida
Documentació de tota la unitat familiar
Si tu o algun membre de la unitat familiar es troba en alguna d’aquestes situacions, ha d’aportar:
- En cas d’haver treballat durant els últims 2 mesos:
- Nòmines dels últims 2 mesos.
- Declaracions trimestrals, si és treballador autònom (models 130 o 131)
- En cas d’estar en situació d'incapacitat temporal: certificat de l'entitat pagadora de la prestació d'incapacitat temporal.
- En cas de percepció de pensions d’altres països o de qualsevol organisme privat documentació acreditativa de l'import mensual i el nombre de pagaments anuals.
- En cas de divorci o separació: sentència de separació o divorci i conveni regulador.
- En cas de ser propietari de béns mobles (vehicles, títols mobiliaris, patrimoni, plans d'estalvi i de pensions, etc.): documents acreditatius de la propietat.
- En cas de tenir deutes impagats: acreditació d'impagament dels deutes.
- En cas de tenir una discapacitat reconeguda fora de Catalunya: certificat de reconeixement de la discapacitat emès fora de Catalunya.
- En cas de tenir el carnet de família monoparental reconegut fora de Catalunya: carnet de família monoparental emès fora de Catalunya.
A més, pots aportar qualsevol altra documentació que consideris necessària per acreditar els ingressos, tant del sol·licitant com els de la teva unitat familiar.
- Ser major de 65 anys o tenir una discapacitat reconeguda igual o superior al 65%.
- Estar empadronat a Catalunya en el moment de presentar la sol·licitud.
- Acreditar residència continuada i efectiva durant els 24 mesos anteriors a la data de sol·licitud.
- No treballar. Excepte:
- Famílies monoparentals i nombroses.
- Famílies on la persona que treballa és major de 55 anys i aturat de llarga durada, amb una feina a temps parcial.
- Acreditar haver sol·licitat qualsevol prestació, ajut o pensió a què es pugui tenir dret (IMV, subsidis, prestacions d’atur, pensions d’aliments, etc.).
- No tenir patrimoni, més enllà de l’habitatge habitual.
- No ser beneficiari d'una prestació pública o privada de servei residencial permanent de tipus social, sanitari o sociosanitari. Excepte:
- Si se segueix un pla de treball vinculat a un procés d'emancipació i apoderament, amb un pronòstic de sortida en un termini de no més de dotze mesos, d'acord amb l'informe corresponent dels professionals del treball social i de suport social al servei residencial.
- No estar internat en un centre penitenciari en règim ordinari o tancat.
- No superar els ingressos de la taula durant els 2 mesos anteriors a la sol·licitud:
Membres |
Ingressos màxims |
1 |
1.556,98 € |
2 |
2.335,48 € |
3 |
2.569,02 € |
4 |
2.802,58 € |
>5 |
2.833,72 € |
- Si cobres una pensió estatal (exemple: jubilació, incapacitat absoluta, SOVI, viduïtat, etc.) i no superes el llindar d’ingressos, pots sol·licitar el Complement de pensions, prestacions i altres ajuts estatals.
Aquest tràmit és gratuït.
Imports màxims per unitat familiar
L'import de l'RGC depèn de la quantitat de persones que formen la unitat familiar.
Formen part de la unitat familiar les persones que conviuen amb el titular i estan unides per un vincle de consanguinitat o afinitat fins al segon grau, i també per adopció o acolliment. És a dir:
- Primer grau: pare, mare, fills i filles, gendres i joves, sogres, fills i filles del cònjuge.
- Segon grau: avis i àvies, germans i germanes, nets i netes, nets i netes del cònjuge, cunyats i cunyades (germans del cònjuge o parelles dels germans), avis i àvies del cònjuge.
Membres |
Import màxim |
1 |
778,49 € |
2 |
1.167,74 € |
3 |
1.284,51 € |
4 |
1.401,29 € |
>5 |
1.416,86 € |
Comunicació de canvi de circumstàncies
Un cop reconegut el dret a l'RGC, estàs obligat a comunicar qualsevol canvi que pugui comportar la modificació, suspensió o extinció de la prestació, dins del mes següent que hagi tingut lloc.
Pots comunicar els canvis per internet, a través d'una petició genèrica, o presencialment en una oficina:
- Has de presentar un escrit per comunicar-ho, i has d’adjuntar-hi la documentació acreditativa corresponent.
- Si vols comunicar un canvi de domiciliació bancària, has de lliurar el full de sol·licitud de transferència bancària, segellat per la teva entitat bancària.
Documentació d'interès
Tríptic informatiu renda garantida de ciutadania
Tríptic informatiu del complement de pensions, prestacions i altres ajudes estatals
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licita la prestació
-
Segon pas
Consulta l'estat del tràmit
Pots consultar l'estat del tràmit:
Pots consultar l'estat del tràmit:
- A l'Àrea privada
- A l'Estat de les meves gestions
- Al telèfon 012
-
Tercer pas
Rep resposta de l'Administració
Quan i com rebré una resposta de l'Administració?
Quan i com rebré una resposta de l'Administració?
- Renda Garantida Ciutadania: Rebràs la resolució en un termini màxim de 4 mesos des de la presentació de la sol·licitud. Si passat aquest termini no has rebut resposta, has d'entendre que ha estat denegada.
- Prestació complementària a pensions estatals: Rebràs la resolució en un termini màxim de 3 mesos des de la presentació de la sol·licitud. Si passat aquest termini no has rebut resposta, has d'entendre que ha estat denegada.
Si no hi estic d'acord, puc presentar un recurs?
Sí, pots presentar un recurs. El termini per presentar-lo és d'un mes des de l'endemà de la notificació de la resolució.
Pots presentar el recurs per internet, a través d'una petició genèrica, o presencialment en una oficina.
