En els propers mesos, ACCIÓ i el Barcelona Centre de Disseny (BCD) organitzaran un seguit de tallers i jornades per tot Catalunya per informar i capacitar a les empreses en tècniques d’innovació en disseny
- En els propers mesos, ACCIÓ i el Barcelona Centre de Disseny (BCD) organitzaran un seguit de tallers i jornades per tot Catalunya per informar i capacitar a les empreses en tècniques d’innovació en disseny.
- L’objectiu de les sessions és incrementar la capacitat d’innovació de les empreses per a diferenciar la seva marca, incrementar vendes i obrir nous mercats.
- L’acord entre ACCIÓ i el BCD també inclou la presentació del nou Centre d’Integració de Valor, un centre de referència per impulsar el rol del disseny en la innovació.
Barcelona, 20 d’octubre de 2015.- La Generalitat de Catalunya, a través d’ACCIÓ –l’agència per a la competitivitat de l’empresa -, i el BCD Barcelona Centre de Disseny han signat un acord per col·laborar en la difusió de la innovació en disseny a més de 500 empresaris de Catalunya. En els propers mesos, organitzaran 14 sessions arreu del país sobre la importància d’integrar i gestionar la innovació de manera sistèmica en el sí de les organitzacions.
Les sessions, de la reflexió a la implementació de la innovació
Aquesta iniciativa té com a principal objectiu contribuir a que les empreses i entitats implementin processos d’innovació que els permeti diferenciar la seva marca, augmentar les seves vendes i ser més competitives internacionalment. Així, els empresaris adquiriran els coneixements i eines pràctiques per tal que les seves empreses esdevinguin innovadores: des de la reflexió de l’estratègia d’innovació fins a la transformació i el test de noves solucions. D’aquesta manera, els tallers permeten a les empreses maximitzar les possibilitats d’èxit dels seus projectes i reduir els riscos inherents a les activitats d’innovació.
El calendari de tallers i jornades s’estén fins a finals d’any, i inclou, entre d’altres, sessions a Mataró (22/10), Tarragona (28/10), Lleida (03/11), Igualada (04/11), Terres de l’Ebre (05/11), Girona (12/11), Manresa (17/11), Tarragona (19/11), Vilanova (26/11) i Barcelona (09/12).
Segons Núria Betriu, consellera delegada d’ACCIÓ, “el disseny forma part essencial del procés d’innovació”. “Les empreses han d’incorporar aquest vector com a estratègia per a la seva competitivitat, i conèixer la importància d’integrar perfils creatius a l’hora de captar talent”, afegeix.
Centre d’Integració de Valor: innovació centrada en l’usuari
A través de l’acord signat, ACCIÓ dóna suport a BCD Barcelona Centre de Disseny per convertir el seu Centre d’Integració de Valor (CIV) en un recurs al servei del teixit empresarial català que potenciï el rol del disseny en la innovació com integrador de funcions i emocions en nous productes, serveis, processos, missatges o entorns, mitjançant activitats de divulgació, formació i assessorament.
Un dels objectius del CIV és incrementar la presència del disseny en les empreses, un factor que els aporta valor en la millora de l’experiència d’usuari. El CIV promou un model d’innovació on l’usuari -les persones-, es situen al centre del procés, i on el disseny té un paper fonamental com a integrador d’utilitats (capacitats de satisfer necessitats i desitjos) funcionals, emocionals i socials en productes, serveis, processos i entorns.
El CIV fomenta la creació de noves relacions entre empreses, dissenyadors i usuaris, i altres agents implicats. Metodologies vinculades amb el disseny, com el design thinking, s’estan introduint en àmbits on fins ara no s’havien considerat, i això està provocant un canvi rellevant en la cultura innovadora de les organitzacions i en els models creatius i relacionals. En aquest sentit, Isabel Roig, directora general de BCD, afirma que actualment “ja no comprem només productes o serveis, comprem significats, valors i experiències, i les nostres raons són emocionals, socials i funcionals”.
Segons les dades del Baròmetre de la Innovació a Catalunya 2014, elaborat per ACCIÓ, només el 18% de les empreses innovadores catalanes inclouen els usuaris en el seu procés d’innovació. Aquest estudi reflecteix també que el 53% de les empreses innovadores innoven en productes i serveis a través del disseny. En aquest escenari, la col·laboració entre ACCIÓ i BCD es converteix en una peça clau per augmentar aquestes xifres i, en conseqüència, incrementar la capacitat d’innovació de les empreses, en línia amb els objectius de l’Estratègia Industrial per a Catalunya.
La Generalitat i el BCD difondran la innovació en disseny a més de 500 empresaris de Catalunya