Aquest dimecres s’ha signat el conveni per a la creació d’un consorci industrial privat, que ha estat impulsat per la Generalitat amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, per començar a comercialitzar la nova motocicleta el 2017
- Aquest dimecres s’ha signat el conveni per a la creació d’un consorci industrial privat, que ha estat impulsat per la Generalitat amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, per començar a comercialitzar la nova motocicleta el 2017.
- El vehicle es dissenyarà i fabricarà aprofitant les capacitats i coneixements de les quatre empreses amb la previsió d’arribar a produir 10.000 escúters a l’any.
- És una les principals actuacions del Pla d’Impuls de Mobilitat Sostenible de l’Estratègia Industrial de la Generalitat, que contempla involucrar tots els agents catalans del sector de la motocicleta en aquest projecte (proveïdors, fabricants, enginyeries i el clúster).
La Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i les empreses catalanes del sector de la moto Volta Motor Company, Scutum Logistic, Torrot Electric Europa i Rieju, han signat aquest dimecres al matí el conveni per a l’impuls del Consorci Industrial de Moto Elèctrica Catalana.
Aquesta agrupació empresarial dels quatre fabricants de moto catalans neix amb l’objectiu de dissenyar i produir conjuntament una nova motocicleta urbana i elèctrica, tipus escúter, posicionada en un segment de mercat de gran demanda i amb perspectives de creixement. La Generalitat ja va presentar abans de l’estiu un avantprojecte a les empreses, proveïdors i agents del sector que dibuixava les línies principals d’aquest consorci i posava de manifest la viabilitat d’aquest projecte industrial, fruit del lideratge privat i la cooperació empresarial.
Es tracta d’una de les actuacions destacades de l’Estratègia Industrial desenvolupada pel Govern català, que coneixedor de les iniciatives empresarials actuals en aquest àmbit, té per objectiu unir les potencialitats dels agents de la cadena de valor d’aquest sector i contribuir al seu enfortiment i competitivitat. Segons el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, “estem davant d’un repte i d’una oportunitat de país: amb l’experiència, la innovació tecnològica i la voluntat de guanyar dimensió. Estem en condicions d’obrir una nova etapa”.
Per ell, aquest “és un projecte que neix de la iniciativa privada i l’impuls públic, amb un lideratge empresarial que permetrà fabricar una moto urbana elèctrica, escúter i que es posicioni en un sector amb gran demanda”, ha assegurat.
A banda del conseller Felip Puig, a l’acte de signatura també hi ha participat la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal; el conseller delegat d’Scutum Logistic, Carlos Sotelo; el CEO de Torrot Electric Europa, Ivan Contreras; el conseller delegat de Rieju, Jordi Riera; i el responsable de màrqueting i comunicació de Volta Motor Company, Joan Sabata.
Les quatre empreses han coincidit en destacar que Catalunya “té la tradició industrial en el sector de la motocicleta i, sobretot, el mercat, fet que ha de permetre tornar a liderar aquest sector”, amb un projecte “capdavanter a Europa”. També han apuntat la “bona relació entre les empreses, amb una mentalitat oberta” i el suport de l’administració pública.
Aquest consorci privat contempla la creació d’una nova companyia i una marca sota la qual es comercialitzarà la motocicleta. Es preveu la creació de 30 nous llocs de treball entre directius, enginyers, mecànics, operaris i administratius amb l’objectiu d’arribar a produir un mínim de 10.000 escúters l’any i iniciar la comercialització del vehicle el 2017. La motocicleta tindrà una potència similar a la d’un escúter de 125 cc i comptarà amb dues motoritzacions possibles, llantes de 16 polzades, òptiques tipus LED, seient per guardar el casc, i tindrà un preu de venda al públic d’uns 4.000 euros -inclosa la bateria-.
La moto, 100% catalana
La Generalitat impulsa la creació i consolidació d’un fabricant de motocicleta elèctrica de dimensió prou competitiva que integri diferents empreses de motocicletes i tingui en compte la indústria local de components. Segons els estudis elaborats per la Generalitat, per dur a terme un projecte d’aquesta tipologia seria necessària una inversió de 10 milions d’euros. En aquest cas el disseny i producció es durà a terme aprofitant les capacitats i coneixements de Volta, Scutum, Torrot i Rieju, així com la xarxa de proveïdors i fabricants de components presents a Catalunya. La Generalitat aportarà 3 milions d’euros al projecte a través d’un préstec participatiu.
L’Ajuntament de Barcelona s’ha sumat a aquesta iniciativa ja que considera que la capital catalana és l’escenari ideal pel desenvolupament d’aquest vehicle, una moto eficient, assequible, amb reduït consum d’espai i energia, amb capacitat per transportar mercaderies i robust per l’ús de flotes. La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, entén que resoldre els problemes de les emissions contaminants i de soroll que es produeixen a la capital catalana “no ho aconseguirem sense el vehicle elèctric, que forma part de l’estratègia de mobilitat sostenible de manera incontestable”. El projecte que avui es presenta és la millor iniciativa de vehicle elèctric desenvolupada fins ara a l’Estat espanyol, defensa Vidal, atès que reaprofita recursos ja existents de forma col.laborativa i genera llocs de treball al servei d’objectius locals.
Barcelona és la ciutat europea amb major nombre de motocicletes en relació al nombre d'habitants (per sobre de Roma) i per tant, hi ha una cultura molt elevada de la moto urbana. “Tenim la necessitat que les motos que circulen per la ciutat vagin passant al mercat de la moto elèctrica”, ha assegurat.
Les empreses que formen part del Consorci
Scutum
Companyia catalana dedicada al disseny, desenvolupament i fabricació de vehicles elèctrics de 2 i 3 rodes. Va iniciar la seva activitat el 2011 a Esplugues de Llobregat i ha creat el primer model de motocicleta amb tecnologia pròpia patentada i amb un sistema de bateria extraïble i de fàcil transport.
Torrot
Torrot dissenya vehicles tecnològicament avançats, que s´adapten de forma sostenible a l’entorn. L’empresa està orientada a desenvolupar vehicles que es diferenciïn dels existents al mercat per les seves prestacions tècniques i tecnològiques, amb un elevat nivell de connectivitat amb el seu usuari, entorn o centre de control.
Rieju
Empresa familiar amb seu a Figueres, fundada el 1934 i especialitzada en disseny, producció i distribució de vehicles de petita i mitjana cilindrada, tan motocicletes de canvi manual com scooters. L’any 2012 va començar la producció del seu primer scooter elèctric, MIUS, que es va afegir a la gama de vehicles amb motor de benzina de la marca.
Volta
Empresa de Figueres fundada l'any 2012 que es dedica al disseny, desenvolupament i fabricació de motos elèctriques. La visió seva estratègica passa per liderar el desenvolupament tecnològic i la seva aplicació a solucions de mobilitat elèctrica. Acaba de treure al mercat la VOLTA BCN, una moto amb destacades prestacions de la qual espera fabricar 600 unitats d'aquest primer model durant l'any 2016.
Les empreses Volta, Scutum, Torrot i Rieju acorden fabricar conjuntament una escúter elèctrica catalana