Ho indica un informe elaborat per la Generalitat a través d’ACCIÓ, que identifica un total de 853 empreses i entitats en aquest sector
- Ho indica un informe elaborat per la Generalitat a través d’ACCIÓ, que identifica un total de 853 empreses i entitats en aquest sector amb un volum de negoci total de 1.600M€.
- El document destaca que el total d’exportacions de les 11 DO’s catalanes suma un 46’3% de les vendes.
- L’informe identifica nous models de negoci i nous perfils de consumidors com els millenials (21-33 anys), que veuen el vi com un luxe assequible.
El volum de vendes del sector dels vins i caves a Catalunya ha crescut fins als 1.600M€. Ho indica un informe elaborat per la Generalitat a través d’ACCIÓ, que identifica un total de 853 empreses, cooperatives i autònoms amb un volum de negoci total de 1.600M€ al 2013 (últimes dades disponibles). Respecte al 2008, la facturació agregada de les empreses ha crescut de mitjana un 4,66%. Les empreses mitjanes, amb una facturació entre 10M€ i 50M€, són les que han experimentat un major creixement i una millor rendibilitat.
L’estudi, que ha estat presentat avui a la seu d’ACCIÓ, analitza el sector dels vins i caves estimant la seva actualització, detectant tendències i canvis en els models de negoci, per acabar apuntant reptes estratègics pel conjunt del sector. Així ho han explicat Alberto Pezzi, director de la Unitat de Clústers d’ACCIÓ i Clara Santamaria, clúster manager d’INNOVI (Clúster Vitivinícola Català).
Pel que fa als vins venuts sota les 11 DO catalanes, han guanyat 4,4 punts de quota de mercat intern respecte a les últimes estadístiques. Han passat d’un 27,8% (2009) a un 33,7% (2014), fet que demostra una clara tendència de creixement i bonança del sector a Catalunya. Aquest augment ha permès que el conjunt de les DO’s assoleixi la primera posició en el consum de vi a Catalunya. L’estudi també destaca el total d’exportacions de les DO’s de Catalunya amb un 46,3% de les vendes.
Pel que fa a l’exterior, l’estudi destaca que es produeix un augment de consum als països no productors com Austràlia, EUA, Canadà, Rússia i Brasil, tot i que aquest consum deixa de ser majoritàriament diari i augmenta el consum esporàdic vinculat a ocasions especials.
Un nou perfil de consumidor: els millenials
L’estudi detecta nous perfils de consumidors, com els millenials, persones d’entre 21 i 33 anys que veuen el vi com un luxe assequible. Aquestes noves generacions de consumidors de vins i caves busquen noves experiències i, per això, molts d’ells formen part de wine clubs o tasting groups. L’informe indica que el nombre de millennials que prefereix cervesa en comptes de vi ha disminuït d’un 33% a un 27% en tres anys. Els millenials opten per vins que que siguin més refrescants, afruitats i més fàcils de beure, fet que provoca una major tendència a la drinkability enfront a la digestability. Els baby boomers (46-64 anys) continuen essent el perfil de consumidors que més vins i caves consumeixen, amb un 39% del total.
Noves estratègies de posicionament
En un sector de vins i caves en què la competència és molt forta, amb més de 5.000 cellers i més de 22.000 marques només a l’Estat espanyol, la saturació d’oferta i concentració de grans grups fa que les empreses busquin noves estratègies per posicionar-se. La majoria es centren en crear experiències: crear nous formats de packaging, facilitar la compra online i fomentar l’enoturisme són les propostes amb més força. L’estudi planteja l’enoturisme com una de les vies més ràpides i atractives per arribar als consumidors, i que la ruta del Penedès és líder a l’Estat espanyol arribant als gairebé 500.000 visitants cada any.
Els clústers i la competitivitat de les empreses
L’objectiu de l’estudi, realitzat amb la col·laboració de Cluster Development és facilitar al sector dades, tendències i reptes estratègics per impulsar-ne la seva competitivitat. L’elaboració d’aquest informe s’emmarca dins les actuacions de la Generalitat per impulsar la política de clústers: agrupacions d’empreses i institucions d’un mateix sector que comparteixen una plataforma per créixer, generar massa crítica, compartir reptes i tendències del mercat, fer treball en xarxa, incrementar la seva visibilitat i projectar-se al món.
Durant la presentació d’avui, el clúster INNOVI ha presentat les noves línies estratègiques d’aquest 2016. Gran part de la seva missió és buscar la innovació, i de cara al pròxim any es proposen innovar fomentant una major col·laboració entre les entitats, augmentant l’eficiència i la qualitat dels productes, així com tenint una major cura del medi ambient eliminant l’ús de combustibles fòssils i disminuint la quantitat d’aigua utilitzada.
Creix el volum de vendes del sector dels vins i caves a Catalunya, que ascendeix als 1.600M€