Organitzada per ACCIÓ i l’Agència Catalana de Turisme, la missió té l’objectiu de fer prospecció de mercat, aprofitar noves oportunitats de negoci, tancar projectes de cooperació tecnològica i promocionar Catalunya com a destinació turística
- Organitzada per ACCIÓ i l’Agència Catalana de Turisme, la missió empresarial té l’objectiu de fer prospecció de mercat, aprofitar noves oportunitats de negoci, tancar projectes de cooperació tecnològica i promocionar Catalunya com a destinació turística.
- La missió empresarial comptarà amb empreses catalanes dels sectors de l’alimentació, el turisme, l’automoció i la biotecnologia, que mantindran més de 700 reunions amb empreses, associacions i entitats locals.
- El viatge, que comença aquest dissabte i s’allargarà fins el proper divendres, també té l’objectiu d’impulsar la captació d’inversions a Catalunya per part d’empreses asiàtiques.
El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, encapçala des d’aquest dissabte una missió comercial i institucional a la Xina (del 26 al 28 de març) i Hong Kong (del 29 al 31 de març) que comptarà amb la participació de 40 empreses catalanes. L’objectiu del viatge és detectar i aprofitar noves oportunitats de negoci per ampliar la presència comercial catalana en aquesta regió, tancar projectes de cooperació tecnològica i promocionar la destinació entre els principals agents turístics xinesos. Igualment, durant la missió empresarial també s’impulsarà l’atracció d’inversions estrangeres de Xina i Hong Kong a Catalunya.
Les empreses catalanes que participen a la missió empresarial són dels sectors de l’alimentació, el turisme, l’automoció i la biotecnologia. Durant sis dies mantindran més de 700 reunions amb associacions i empreses líders de la Xina i Hong Kong dels seus àmbits per trobar nous socis, clients o distribuïdors pels seus productes i serveis. La missió empresarial, organitzada per ACCIÓ –l’Agència per a la competitivitat de l’empresa- i l’Agència Catalana de Turisme compta també amb la participació de PRODECA, el Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) i Biocat. Un viatge que coincidirà a Hong Kong amb una delegació de l’Ajuntament de Barcelona encapçalada pel segon tinent d’alcalde de la ciutat, Jaume Collboni.
El conseller Baiget, acompanyat per la directora general d’Indústria i consellera delegada d’ACCIÓ, Núria Betriu, i pel director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), Xavier Espasa, visitarà a la Xina continental la municipalitat de Xangai i les províncies d’Anhui i Jiangsú amb l’objectiu d’estrènyer les relacions comercials i turístiques amb Catalunya. En els últims anys el nostre país ja ha intensificat les relacions institucionals amb Jiangsú i altres províncies destacades com Guandong i ciutats com Tianjin.
Durant el viatge, el conseller també visitarà empreses xineses i de Hong Kong que han invertit recentment a Catalunya o que tenen possibles projectes d’inversió al nostre país. L’objectiu és reforçar les relacions amb empreses asiàtiques ja implantades al nostre país i, al mateix temps, donar a conèixer Catalunya i les oportunitats d’inversió estrangera que presenta en sectors estratègics per a la competitivitat del país. De fet, la Xina és una prioritat en l’estratègia d’atracció d’inversions estrangeres de la Generalitat –articulada a través de l’àrea Catalonia Trade & Investment d’ACCIÓ-, en un moment en què aquest país se situa com un dels principals emissors d’inversió al món.
Les missions empresarials, trampolí per a l’empresa catalana
Les 40 empreses catalanes que participen a la missió empresarial compten amb agendes individuals i grupals personalitzades, segons el seu sector, projecte i objectiu organitzades per ACCIÓ -a través de les Oficines Exteriors de Comerç i Inversions de Catalunya a Pequín, Xangai i Hong Kong- i l’Agència Catalana de Turisme. Les empreses del sector de l’alimentació presentaran els seus productes a importadors, distribuïdors representants de supermercats i grans superfícies locals, així com a xefs i cuiners locals. A través de seminaris tècnics, també coneixeran de primera mà la normativa i la logística necessària per exportar productes d’alimentació a Xina i Hong Kong.
De la seva banda, les empreses de l’àmbit de l’automoció es reuniran amb grans companyies locals fabricants de vehicles, motors o components i amb centres d’R+D del país. L’agenda del sector de la biotecnologia, que també comptarà amb la participació del centre tecnològic Eurecat, contempla trobades amb empreses líders i referents d’aquest àmbit, parcs tecnològics, universitats i hospitals, tant per buscar projectes cooperatius conjunts com per detectar noves oportunitats de negoci. Pel que fa al sector turístic, la missió comercial compta amb representants de 12 empreses i entitats catalanes per a les quals l’ACT ha organitzat un programa específic que inclou reunions, workshops i sessions de networking amb empreses i institucions xineses.
Les missions empresarials s’han convertit per a l’empresa catalana en una de les eines més directes per fer prospecció de nous mercats, buscar oportunitats de negoci i trobar socis locals. Entre el 2014 i el 2016 des d’ACCIÓ s’ha organitzat i donat suport a 274 missions internacionals que han comptat amb la participació de 2.160 empreses. El resultat d’aquestes iniciatives és que un 77% de les empreses participants preveu incrementar la facturació en el mercat de destí, mentre que 7 de cada 10 asseguren haver millorat la seva posició competitiva internacional.
Així, amb la voluntat de seguir impulsant la sortida a l’exterior del teixit empresarial català, ACCIÓ organitzarà i donarà suport a 138 missions empresarials aquest 2017, amb la previsió que hi participin més de 1.000 empreses de tots els àmbits sectorials de l’economia catalana: 48 missions seran a Amèrica, 33 a Europa, 30 a Àfrica-Orient Mitjà i 27 a la zona d’Àsia Pacífic. En total s’hauran visitat 59 països diferents de tot el món.
Les oportunitats de negoci a la Xina
Les exportacions catalanes a la Xina han crescut un 9% el 2016, assolint els 1.308 milions d’euros. Actualment hi ha més de 5.100 empreses catalanes que hi exporten principalment carn, productes farmacèutics i aparells-material elèctric. De fet, el 26% de les vendes de l’Estat espanyol a la Xina provenen d’exportacions d’empreses catalanes.
Destaquen les oportunitats de negoci en el sector turístic (la Xina és actualment l mercat emissor de turistes més important del món) i en l’àmbit del consum alimentari, ja que s’ha convertit en el mercat més gran d’alimentació importada i consum diari, en part gràcies a l’impuls del comerç electrònic. També és rellevant el sector de la biomedicina, amb la previsió que la Xina es converteixin en el segon mercat del món més gran en aquest sector després dels Estats Units. El desenvolupament de nous materials com el grafè, el fet que la Xina sigui el primer país importador de màquines del món i consumidor de robòtica industrial, o les noves tecnologies informàtiques com l’Internet of Things (IoT) també són àmbits que presenten oportunitats per les empreses catalanes.
Catalunya i Hong Kong
De la seva banda, les vendes de Catalunya a Hong Kong van assolir l’any passat els 292 milions d’euros, un creixement superior al 16% en comparació amb l’any anterior. Destaquen les exportacions de carn, productes químics i perfumeria-cosmètica de les 2.690 empreses catalanes que actualment exporten a la regió. De totes les vendes a Hong Kong de l’Estat espanyol, un 30% corresponen a exportacions d’empreses catalanes.
Un dels sectors que presenta més oportunitats per a l’expansió de l’empresa catalana és l’agroalimentari. Hong Kong importa un 95% dels productes alimentaris i begudes que consumeix, amb especial interès en els productes gurmet, els vins i olis. A través d’incentius fiscals i projectes públics, el sector de les TIC també és un dels eixos de desenvolupament de l’economia de la regió.
40 empreses catalanes formen part d'una missió comercial a la Xina i Hong Kong encapçalada pel conseller Baiget