- L’empresa ha dissenyat i desenvolupat un nou mètode per tractar el pit ensotat o pectus excavatum, una idea original de l’Hospital Parc Taulí de Sabadell poc invasiva i poc dolorosa que requereix una intervenció quirúrgica senzilla i pocs dies de recuperació.
- Ventura Medical ha comptat amb el suport d’ACCIÓ a través de l’Oficina Exterior de Comerç i Inversions de Catalunya a Bogotà per començar a exportar a Colòmbia, on comercialitzarà els implants, l’instrumental i formarà el personal sanitari.
La startup catalana Ventura Medical Technologies, especialitzada en el desenvolupament de tecnologies mèdiques, ha iniciat l’exportació a Colòmbia amb la previsió de comercialitzar 200 implants toràcics per tractar el pit ensotat o pectus excavatum durant els propers tres anys. L’empresa, que ha comptat amb el suport d’ACCIÓ per introduir-se comercialment al país a través de l’Oficina Exterior de Comerç i Inversions de Catalunya a Bogotà, ha tancat un acord amb l’entitat colombiana Biomedisys per distribuir els seus productes al país en el marc del seu procés d’expansió internacional.
Es tracta del dispositiu anomenat Pectus Up, un sistema dissenyat per Ventura Medical a partir d’una idea del Servei de Cirurgia Pediàtrica de l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, que a través d’una nova tècnica quirúrgica, la Taulinoplastia, millora el tractament del pectus excavatum, una patologia causada pel creixement irregular dels cartílags que uneixen les costelles amb l’estèrnum i que provoquen el que s’anomena pit ensotat o en embut. Segons Ventura Medical, actualment 1 de cada 800 nens té aquesta malaltia, tot i que no tots s’acaben operant.
El mètode creat per la startup catalana, el 2010, minimitza i simplifica la intervenció quirúrgica necessària per tractar la malaltia, fent-la poc invasiva i reduint els riscos que comporten els procediments desenvolupats en el passat. L’operació consisteix en col·locar l’implant –que té una mida d’entre 7 i 17 centímetres de llarg i que es retirarà al cap de 3 o 4 anys- fora del tòrax, a la part més enfonsada de l’estèrnum.
Ara, a Colòmbia, l’empresa començarà a comercialitzar en una primera fase 200 implants i l’instrumental mèdic necessari per dur a terme l’operació. També formarà els metges locals i el personal sanitari que realitzarà les intervencions quirúrgiques. Segons la CEO de Ventura Medical, Lourdes Camp, "als actes internacionals on hem participat per fer difusió del producte, i a Colòmbia en particular, hem trobat sempre un gran interès pel Pectus Up entre cirurgians toràcics i pediàtrics amb molta experiència en el tractament quirúrgic del pectus excavatum". A més, subratlla, "hi ha una major incidència d’aquesta malaltia, especialment al sud del país, en comparació amb altres països".
La startup, que va acabar els assaigs clínics del Pectus Up el 2015 i va iniciar la comercialització l’any 2016 a l’Estat espanyol, ja ha començat a introduir-se a França, Regne Unit, Itàlia i Portugal. Forma part del grup Baldomero Ventura (BVentura), que té més de 200 treballadors i plantes de producció a la Xina i els Estats Units. En referència a la importància de la innovació, Camp subratlla que "venim del sector de l’automoció, fent components d’alta precisió pels sistemes de frens dels vehicles i el nostre equip d’R+D va aprofitar les capacitats de l’empresa per començar a treballar en l’àmbit dels dispositius mèdics".
Colòmbia va registrar el 2016 un creixement econòmic del 2%, mentre que les vendes de Catalunya en aquest país van assolir els 263 milions d’euros. Actualment hi ha 2.558 empreses catalanes que hi exporten.
Segons la startup, que anteriorment es dedicava a l'automoció, el seu equip d'R+D "va aprofitar les capacitats de l'empresa per començar a treballar en l'àmbit dels dispositius mèdics"