La consellera d’Empresa i Coneixement ho ha donat a conèixer des de Seül en el marc de la missió institucional i empresarial a Corea del Sud que s’allargarà fins divendres.
- Es tracta de projectes que coordinen les empreses catalanes COMSA i EVARM i que desenvoluparan conjuntament amb el centre tecnològic coreà National Research Council of Science and Technology (NST).
- Un projecte té l’objectiu de crear un nou tipus de balast més sostenible en l’àmbit ferroviari, mentre que l’altre investiga l’ús de l’hidrogen com a combustible per als vehicles terrestres.
- Les dues iniciatives, que tindran una durada de dos anys i mig, han rebut el suport del programa Nuclis d’R+D Empresarials Internacionals d’ACCIÓ.
La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha anunciat aquest dimarts des de Seül (Corea del Sud) l’inici de dos projectes d’innovació internacional entre empreses catalanes que es desenvoluparan conjuntament amb la principal entitat d’R+D de Corea del Sud, el National Research Council of Science and Technology (NST). Aquesta organització forma part del Ministeri de Ciència i TIC del país, engloba un total de 25 centres públics d’investigació científica i tecnològica i compta amb més de 15.000 treballadors i un pressupost anual de 3.600 milions d’euros.
Chacón ho ha donat a conèixer durant la celebració d’un seminari juntament amb NST –amb qui la Generalitat va signar un acord de col·laboració el 2017- en el marc de la missió institucional i empresarial que té lloc aquesta setmana al país asiàtic amb l’objectiu de promoure la col·laboració tecnològica i d’innovació entre empreses coreanes i catalanes. Durant la jornada s’han fomentat nous projectes conjunts entre agents d’aquesta entitat i empreses catalanes i s’han presentat els actius de Catalunya des del punt de vista de la innovació i la tecnologia.
Durant la seva intervenció, la consellera d’Empresa i Coneixement ha destacat que “Catalunya i Corea han establert un marc de col·laboració per fomentar la cooperació tecnològica entre empreses i centres tecnològics dels dos territoris”. Els resultats d’aquesta missió empresarial “són el millor exemple de les bones relacions que hi ha entre els dos països; de fet, compartim algunes característiques com ara l’excel·lent posicionament tecnològic i una economia de base industrial”, ha volgut subratllar. La titular d’Empresa i Coneixement ha assegurat que “el National Research Council of Science and Technology és el principal soci de Catalunya a Corea del Sud” i ha recordat que en els darrers 5 anys, les exportacions catalanes a Corea del Sud s'han duplicat i que hi ha gairebé 2.000 empreses exportadores catalanes en aquest país.
Projectes internacionals
En el marc de la jornada s’han donat a conèixer els dos projectes que coordinaran les empreses catalanes COMSA i EVARM –en aquest cas en col·laboració amb Enagás- en l’àmbit de la mobilitat sostenible, que tindran una durada de dos anys i mig i que compten amb el suport d’ACCIÓ –l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Coneixement- a través del programa Nuclis d’R+D Empresarials Internacionals. Es tracta d’una línia d’ajuts, part dels quals finançats pel programa operatiu FEDER 2014-2020, per a empreses que desenvolupin nous productes o serveis tecnològics que, per la seva naturalesa, acostumen a presentar dificultats tècniques i costos econòmics elevats.
Vehicles que funcionen amb hidrogen
El primer projecte que ha donat a conèixer la consellera Chacón és el de l’empresa catalana EVARM (Sant Boi, Barcelonès), especialitzada en el desenvolupament i aplicació de tecnologies per introduir l’ús de carburants de baix índex de carboni en tot tipus de vehicles, amb la companyia Enagás, que duran a terme conjuntament amb l’Institut Coreà de Ciència i Tecnologia (KIST), membre de la xarxa d’NST. El consorci entre Catalunya i Corea del Sud investigarà l’ús de l’hidrogen com a combustible per als vehicles terrestres. “Amb l’ús de l’hidrogen podem reduir fins a un 60% les emissions dels vehicles”, ha explicat el director d’EVARM, Xavier Ribas.
Segons Ribas, “l’hidrogen és un combustible totalment net, lliure de carboni, però ens trobem amb barreres que frenen la seva distribució i amb una manca d’infraestructures”. Per fer front a aquestes dificultats, aquest projecte de la pime catalana té per objectiu desenvolupar un dispositiu que converteixi el gas natural liquat (GNL, que ja es troba actualment en benzineres) en hidrogen, fet que en facilitaria la distribució ja que estaria disponible en punts de recàrrega ja existents.
A més, EVARM i l’entitat coreana treballaran per obtenir dos prototips de vehicles que utilitzin l’hidrogen com a carburant a partir de l’adaptació de cotxes o camions ja existents que fins ara empraven benzina o dièsel. La pime preveu disposar tant d’un primer prototip de vehicle com d’una estació virtual que incorpori el transformador de GNL a hidrogen.
Un balast més sostenible
D’altra banda, l’empresa catalana COMSA desenvoluparà un projecte de cooperació internacional conjuntament amb el centre tecnològic Korea Railroad Research Institute (KRRI), que forma part de la NST. La iniciativa consisteix en la creació d’un nou tipus de balast –el material que s’utilitza per subjectar les vies dels trens, normalment pedres-, que habitualment és d’origen natural, perquè sigui més sostenible, requereixi menys manteniment i tingui més durabilitat. Segons ha explicat el responsable d’R+D+i de COMSA, Joan Peset, “el principal problema que suposa el balast natural és que es deteriora com a conseqüència de les elevades càrregues que suporta, de manera que necessitem trobar un material alternatiu que mantingui la seva funcionalitat però duri més”.
Ara, COMSA i el centre tecnològic coreà KRRI investigaran conjuntament nous tipus de materials que permetin crear balast artificial. L’objectiu és poder triar la seva forma i dimensió per garantir-ne la flexibilitat necessària per suportar càrregues. Un cop finalitzada la fase d’investigació, es prepararà una prova pilot que n’avaluï la funcionalitat, mentre que posteriorment es comercialitzarà aquest producte tant a Catalunya com a escala internacional.
Ambdós projectes han rebut el suport del programa Nuclis d’R+D Empresarials Internacionals d’ACCIÓ, una línia d’ajuts per a empreses que desenvolupin nous productes o serveis tecnològics que presentin dificultats tècniques i costos econòmics elevats