Actualment a Catalunya hi ha 827 empreses -tant marques que han nascut per vendre en format digital, com marketplaces o proveïdors de tecnologia- que facturen més de 3.770 milions d’euros i ocupen 18.000 treballadors
- ACCIÓ ha creat el programa ‘International eTrade’ per impulsar durant el 2021 la internacionalització de 2.000 empreses catalanes a través de l’e-commerce, una tendència que s’ha accelerat amb la Covid-19.
- Les dades s’han posat sobre la taula en la Setmana de la Internacionalització d’ACCIÓ, inaugurada pel conseller d’Empresa i Coneixement, que ha destacat que les exportacions catalanes, equivalents al 30% del PIB del país, han convertit Catalunya “en una de les economies més obertes d’Europa”.
La facturació del comerç electrònic a Catalunya supera els 3.773 milions d’euros, xifra que equival l’1,5% del PIB. És una de les principals conclusions d’un estudi 'El comerç electrònic a Catalunya' d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Coneixement- que s’ha donat a conèixer durant la primera jornada de la Setmana de la Internacionalització d’ACCIÓ, que ha inaugurat el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa. Es tracta del principal punt de trobada a Catalunya per a les empreses amb projectes d’expansió internacional que enguany té lloc en format virtual.
Durant la seva intervenció el conseller Tremosa ha subratllat que Catalunya “ha superat les diferents crisis de les últimes dècades obrint-se a l’exterior i internacionalitzant la seva economia”. El titular d’Empresa i Coneixement ha destacat que “les exportacions van assolir l’any passat gairebé els 75.000 milions d’euros, una xifra que equival al 30% del PIB de Catalunya”. En aquest sentit, Ramon Tremosa ha assegurat que “Catalunya és una de les economies més obertes d’Europa”, un fet que “ha anat molt bé a Catalunya per superar crisis econòmiques, guanyar inversions internacionals i créixer”.
El comerç electrònic a Catalunya
L’informe sobre el comerç electrònic que s’ha donat a conèixer a les jornades identifica fins a 827 empreses que donen feina a 18.330 treballadors. Es tracta principalment de plataformes tipus marketplaces (un 41% del total), i marques que han nascut per vendre els seus productes en format digital (32%), així com empreses que proveeixen solucions per a altres companyies en l’àmbit de l’e-commerce (11%), desenvolupadors tecnològics (9%) o de logística (4%). No s’inclouen en aquesta anàlisi les empreses o botigues físiques que, més tard, també han començat a vendre els seus productes per internet.
Més exportacions catalanes a través de l’e-commerce
Precisament, amb l’objectiu d’impulsar la internacionalització de les empreses catalanes aprofitant aquests nous canals digitals que s’han accelerat amb la pandèmia provocada per la COVID-19, durant la primera jornada de la Setmana de la Internacionalització s’ha anunciat la posada en marxa el 2021 del nou programa ‘International eTrade’ d’ACCIÓ. Mitjançant aquesta iniciativa es vol donar suport a més de 2.000 empreses catalanes per augmentar les seves vendes a l’exterior a través del comerç electrònic.
El programa contempla un nou mapa de serveis en internacionalització online amb diverses fases d’actuacions en funció de l’experiència prèvia de l’empresa:
- Sensibilització a través de seminaris i webinars per aprendre noves eines i recursos en la construcció d’una estratègia internacional online.
- Formació i capacitació de 20 hores per empresa en canals digitals en col·laboració amb diverses entitats i agents de l’ecosistema d’e-commerce a Catalunya.
- Assessorament individual de 60 hores per al disseny, l’obtenció d’eines i la implementació d’estratègies d’internacionalització a través del comerç electrònic.
- Implementació d’aquesta estratègia als mercats internacionals mitjançant la xarxa de 40 Oficines Exteriors de Comerç i Inversions de Catalunya al món.
De fet, a partir d’aquest novembre les oficines d’ACCIÓ als Estats Units i la Xina ja ofereixen la possibilitat de validar en aquests mercats els projectes d’empreses catalanes interessades a vendre-hi a través d’Internet. Les empreses poden sol·licitar un estudi previ que, entre d’altres, corrobori la viabilitat del producte o analitzi la competència que hi trobarà.
Concretament, als Estats Units es posarà en contacte les empreses catalanes amb els proveïdors de les diverses etapes del procés d’internacionalització, des de la logística al màrqueting i l’adaptació del producte al mercat, passant pels requisits legals o de registres. En el cas de la Xina, atesa la complexitat del mercat, les oficines exteriors d’ACCIÓ faran una anàlisi de les barreres en aquest mercat i comprovaran amb els diferents marketplaces existents la viabilitat del seu producte en aquests espais.
La COVID-19 accelera el creixement del comerç electrònic
La pandèmia de la Covid-19 ha accelerat la tendència a l’alça de l’e-commerce, de tal manera que gairebé una quarta part de les empreses catalanes hauran introduït serveis de comerç electrònic al llarg de l’any 2020, segons recull l’informe. Aquesta situació referma una tendència que ja era creixent durant els últims anys.
L’estudi 'El comerç electrònic a Catalunya' constata que a Catalunya l’ecosistema d’empreses creades per oferir solucions de comerç electrònic està format majoritàriament per pimes (el 99%) que tenen menys de 10 anys de vida (el 81%). Per sectors, les de moda i disseny són les més habituals (14%) pel que fa als marketplaces, seguides per les que operen en el Traveltech (12%) i el Foodtech (11%).
El treball també analitza les principals tendències de l’e-commerce. D’una banda, destaca l’àmbit de la robòtica i els drons per al repartiment de productes, així com la creació de nous espais de click and collect o la readaptació de petits comerços de proximitat per tal d’incorporar-se també a la distribució del canal online. Alhora, el comerç electrònic també impulsa àmbits com el social commerce o les tecnologies com la realitat virtual o el Big Data que permeten mimetitzar l’experiència d’una botiga física.
27a edició de la Setmana de la Internacionalització
El comerç electrònic és justament un dels sectors que protagonitzen la 27a edició de la Setmana de la Internacionalització d’ACCIÓ, que ha començat aquest dilluns i s’estendrà fins al divendres 4 de desembre. L’e-commerce serà el protagonista d’una de les quatre jornades sectorials de l’esdeveniment, juntament amb la salut, les TIC i l’alimentació. Cada dia dedicat a cadascun d’aquests àmbits comptarà amb una taula rodona virtual amb la presència d’experts i empreses, així com amb la presentació d’oportunitats de negoci específiques en diferents mercats a càrrec dels directors de les Oficines Exteriors d’ACCIÓ.
La Setmana de la Internacionalització, que enguany estrena un format virtual a causa de la situació provocada per la Covid-19, és l’acte de referència per a empreses, agents i entitats interessats en els processos de negoci a l’exterior. En la seva sessió inaugural, ha comptat amb la participació del conseller delegat d’ACCIÓ, Joan Romero, i amb la conferència “El comerç mundial en l’era (post) Covid-19”, a càrrec de Mariya Hake, economista de l’International Finance Corporation (World Bank Group).
La Setmana de la Internacionalització d'ACCIÓ estrena format virtual en la seva 27a edició