Informes sectorials
Amb una facturació de més de 3.773 M€ i amb més de 18.300 treballadors, el comerç electrònic a Catalunya ja representa un 1,5% del PIB. En total, 827 empreses s’hi dediquen plenament, tal i com indica l’informe El comerç electrònic a Catalunya.

El comerç electrònic a Catalunya
PÍNDOLA DISPONIBLE EN CATALÀ (document .PDF) I ANGLÈS (document .PDF)
El comerç electrònic es basa en les transaccions comercials que impliquen la compra o la venda de productes o serveis a través de xarxes digitals i mitjans en línia. Es tracta d’una indústria que s’ha duplicat durant els darrers cinc anys arreu del món i les previsions indiquen que aquest creixement no s’aturarà durant els propers anys i pràcticament es tornarà a duplicar el 2024 per fregar els 3.500.000 M€.
I si al món la tendència és exponencial, Catalunya no es queda enrere. El nombre de transaccions de comerç electrònic a Catalunya van ser de 48 milions el 2019, un increment del 41% des de 2015. En termes de sectors de compra, l’oci, la tecnologia, l’alimentació i begudes i la moda, són els més importants. Tot plegat ho indica l’informe El comerç electrònic a Catalunya (document .PDF).
L’efecte COVID-19
La COVID-19 i el confinament han impulsat el comerç electrònic a Catalunya, no només entre els consumidors, sinó també a les empreses. De fet, prop d’una quarta part de les empreses catalanes hauran introduït el comerç electrònic abans del Nadal de 2020 i un 50% haurà intensificat el màrqueting digital i la seva presència a les xarxes socials.
El comerç electrònic, a l’alça a Catalunya
En total, a Catalunya ja hi ha 827 empreses dedicades plenament a vendre els seus productes en entorns digitals o que donen suport tècnic o logístic per fer-ho possible. Totes elles facturen 3.773 M€ (l’1,5% del PIB) i donen feina a més de 18.300 persones. Davant de l’auge dels darrers anys, cal destacar que el 81% de les empreses s’han creat durant la darrera dècada i un 61% es troben en fase de startup.
Pel que fa a la tipologia de les empreses, el 73% de les quals són pure players, és a dir, que venen els seus productes a través de marketplaces (un 41% del total) o a través de plataformes de compra en línia que només venen marca pròpia (32%). La resta d’empreses es dediquen als serveis (11%), són desenvolupadores (9%) o a la logística (4%).
En termes sectorials, els principals sectors dels marketplaces són fashion & design (14%), Traveltech & Leisure (12%) i Foodtech & Drinks (11%); mentre que els principals sectors dels pure players de marca pròpia són Fashion & Design (39%), Foodtech & Drinks (9%) i Wellness & Beauty (8%).
L’impacte tecnològic
Com no pot ser d’una altra manera, l’auge del comerç electrònic també s’ha vist beneficiat pel gran nombre de tecnologies que milloren els processos o els fan més eficaços i segurs. És el cas de la impressió 3D, el Big Data, el Blockchain, la ciberseguretat, el 5G, la intel·ligència artificial, la IoT, la robòtica, la realitat virtual o la simulació.
A més de les oportunitats tecnològiques, les empreses catalanes poden observar oportunitats de negoci internacionals en països com els Estats Units, Mèxic, Panamà, Alemanya, França, Àustria, el Regne Unit, els Emirats Àrabs Units, el Japó, Taiwan o la Xina.
Consulta totes les dades i detalls a l’estudi El comerç electrònic a Catalunya (document .PDF).