Segons un estudi elaborat pel Govern a través d’ACCIÓ, aquest sector genera actualment un volum de negoci de gairebé 900 milions d’euros anuals i més de 4.500 llocs de treball
- L’edutech a Catalunya està format principalment per editorials, creadors de continguts educatius digitals, proveïdors de programari i d’infraestructures, plataformes de gestió integrals dels centres educatius i consultories especialitzades.
- L’informe apunta tendències que impactaran en el sector educatiu com la intel·ligència artificial, l’ús de tecnologies immersives o la ludificació.
El sector de les tecnologies aplicades a l’educació a Catalunya està format per 319 empreses, més del triple que abans de la pandèmia provocada per la Covid-19 (el 2019 hi havia identificades 98 empreses). És una de les principals conclusions de l’estudi El sector edutech a Catalunya, elaborat pel Govern a través d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball- en col·laboració amb l’edutech Cluster.
Segons el document, presentat aquest dilluns pel director executiu d’ACCIÓ, Joan Romero i Circuns, l’edutech genera actualment gairebé 900 milions d’euros de volum de negoci anual a Catalunya (un 106% més que el 2019) i 4.500 llocs de treball (un 110% més). Aquestes dades fan referència als pure players, és a dir, les empreses que es dediquen exclusivament al negoci de l’edutech o bé tenen alguna unitat de negoci dedicada a aquest segment. Si es consideren tots els players d’entorn, aquest sector engloba al voltant de 1.500 empreses que facturen l’equivalent a l’1,1% del PIB català.
Durant l’acte de presentació de l’estudi, Romero ha destacat que les tecnologies aplicades a l’educació “tenen una importància significativa en un doble sentit: perquè qualsevol sector en creixement és estratègic, però sobretot pel seu contingut”. Així doncs, ha afegit, “estan generant un canvi en les maneres d'ensenyar que trenca barreres i que permet acostar al futur talent del país noves maneres de treballar”. En aquest sentit, “tot el que puguem fer perquè l'ensenyament sigui millor i més eficaç revertirà en un país millor”, ha conclòs el director executiu d’ACCIÓ.
A Catalunya, per volum de facturació, el sector està format principalment per les editorials tradicionals -que generen el 58% del volum de negoci-, amb una creixent transició cap al contingut digital. Amb el 20% del total, a continuació destaquen els proveïdors d’infraestructures i equipament (grans empreses tecnològiques i consultories amb línies de negoci especialitzades en l’educació), i els proveïdors de programari i eines digitals de suport, amb el 8%. Completen el sector les consultories, les empreses creadores de continguts digitals i les plataformes de gestió integral dels centres educatius.
Tendències i oportunitats
L’informe posa de manifest que el sector ha experimentat un ràpid creixement a causa de la pandèmia, que va provocar que els centres educatius a escala internacional incorporessin de manera accelerada serveis d’educació en línia. A més, l’estudi apunta l’aparició de noves oportunitats de negoci per a les empreses catalanes del sector vinculades al voltant de les tecnologies immersives, de la ludificació de l’ensenyament, de l’ús del big data i la intel·ligència artificial, la robòtica col·laborativa i la ciberseguretat.
Per exemple, en l’àmbit de la Formació Professional, l’informe assegura que és un dels espais clau on aportar coneixement i noves maneres d’enfocar l’ensenyament amb l’ús de la tecnologia per generar un aprenentatge immersiu, dinàmic i que s’assembli el màxim possible als entorns de treball que es trobaran els alumnes quan entrin al món laboral. En un marc similar hi ha oportunitats de negoci en l’àmbit corporatiu, on creix la demanda d’espais virtuals on trobar formació continuada, a més d’eines per fomentar la cooperació i el treball en equip.
Pel que fa a la intel·ligència artificial, l’estudi conclou que serà una de les tecnologies clau els propers anys atès que permetrà a les empreses del sector automatitzar processos, generar contingut personalitzat i augmentar el rang de pràctiques i de formacions, a més de poder generar bases de dades i analitzar patrons de comportament dels usuaris. La capacitat d’adaptació a la nova realitat fa que, també, els negocis i plataformes d’ensenyament tinguin la capacitat d’oferir un bon rendiment en un entorn cada vegada més multidispositiu, on l’usuari pot accedir en qualsevol moment a l’eina de treball. Això obre també la finestra d’oportunitat a l’hora de generar projectes que funcionin amb tauletes electròniques, ulleres de VR o pantalles interactives, entre d’altres.
L’estudi apunta l’aparició de noves oportunitats de negoci per a les empreses catalanes del sector vinculades al voltant de les tecnologies immersives, de la ludificació de l’ensenyament, de l’ús del big data i la intel·ligència artificial, la robòtica col·laborativa i la ciberseguretat