Una delegació del Govern, encapçalada pel conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, i de l’Ajuntament, encapçalada pel tinent d'alcaldia Jordi Valls, ha visitat aquest divendres el centre d’R+D de la multinacional a Shanghai per conèixer les seves tecnologies avançades i enfortir relacions abans de l’aterratge de la companyia xinesa a Catalunya
- Chery i Ebro Motor han creat una ‘joint venture’ que a finals d’any començarà a fabricar a Catalunya el primer vehicle xinès que surt íntegrament d’una línia de producció europea.
- Torrent està realitzant aquesta setmana un viatge institucional a la Xina, durant el qual participarà al principal fòrum del sector de l’automoció del país, com a part de les iniciatives impulsades per ACCIÓ mitjançant el China Desk.
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, ha encapçalat aquest divendres una visita a les instal·lacions del centre d’R+D de la multinacional Chery a Shanghai, com a part del seu viatge institucional a la Xina, juntament amb la delegació de l’Ajuntament de Barcelona encapçalada pel tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls. La trobada ha servit per conèixer sobre el terreny les tecnologies avançades que utilitza la multinacional xinesa del sector de l’automoció.
La trobada institucional ha servit per refermar aquesta col·laboració i l’aposta de la Generalitat i l’Ajuntament per la mobilitat sostenible com a sector estratègic. Alhora, també s’ha refermat el compromís de Chery, juntament amb la catalana Ebro, de començar a fabricar a finals d’any el primer vehicle elèctric amb tecnologia xinesa que surt íntegrament d’una línia de producció europea (model Omoda 5). La nova joint venture operarà des de l’Ebro Factory, a l’antiga planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona.
Pel titular d’Empresa i Treball, “des del Govern fa temps que centrem els nostres esforços per potenciar un sector tan estratègic per al nostre país com és el de l’automoció i, molt especialment, la mobilitat sostenible”. Torrent ha destacat que “la Xina s’ha convertit en un dels inversors més importants a escala global i en el primer productor de vehicles del món, i per això, és un país prioritari per a l’estratègia de captació d’inversions a Catalunya”. En aquest sentit, després de visitar el centre d’R+D de Chery i reunir-se amb els representants de la companyia, el conseller ha subratllat que “el compromís de la multinacional xinesa amb la indústria de l’automoció de Catalunya és clar, un compromís que s’evidencia amb el nou projecte que impulsaran juntament amb Ebro, que consolida alhora el potencial del país com a destinació de projectes d’alt valor afegit”.
La joint venture entre Chery i Ebro a Catalunya servirà, d’entrada, per acoblar vehicles elèctrics del model Omoda 5, mentre que els següents models que es fabricaran en aquesta planta seran els dos SUV Ebro S700 i S800. A mig termini, el compromís de la multinacional xinesa és fer tot el procés de fabricació a la planta de la Zona Franca. L’objectiu és que, el 2027, en el marc d’aquest projecte, ja es fabriquin 50.000 vehicles elèctrics cada any.
També han format part de la delegació catalana a Shanghai el director general d'Indústria, Oriol Alcoba i Malaspina, la responsable del China Desk d’ACCIÓ, Qiaoshan Xue, i, per part de l’Ajuntament, el gerent de Promoció Econòmica, Miquel Rodríguez. En representació de la multinacional xinesa, els han rebut el director general adjunt de Chery Automobile, Zhang Shengshan; el director general adjunt de Chery International – Regió de la UE i responsable del projecte Ebro, Xiao Longbin; el president de Chery Shanghai R&D and Engineering Institute; Wang Yuxin, el director financer de Chery Shanghai, Wang Yonggin, i el director d’operacions de Chery Shanghai, MA Shengtao.
Viatge institucional a la Xina per posicionar Catalunya
El conseller Torrent encapçala aquesta setmana un viatge institucional a la Xina, amb l’objectiu de posicionar Catalunya com una de les regions més atractives d’Europa a l’hora de captar projectes d’inversió estrangera productiva i, en concret, de la indústria de l’automoció. Aquest dissabte, el titular d’Empresa i Treball participarà al China Automotive Forum, la principal trobada del sector de l’automoció d’aquest país. El viatge institucional s’emmarca dins de les iniciatives impulsades per ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball- mitjançant el China Desk, una oficina que treballa per incrementar la captació de projectes d’inversió de plantes de producció, seus centrals o centres tecnològics d’empreses xineses dels sectors de la mobilitat i la salut, principalment.
Aquesta legislatura, Torrent ja ha viatjat a la Xina en diferents ocasions recentment, des d’on va anunciar la captació de projectes d’inversió com els de la multinacional xinesa Wanhua, una de les més grans del món de la indústria química, que obrirà un centre d'innovació a Catalunya amb el suport d’ACCIÓ. Així, a finals del 2023 també es va anunciar que l’empresa xinesa del sector tèxtil Shanghai Jingqingrong Garment obrirà a Catalunya la seva primera planta de producció a l’estranger, després de mantenir una trobada amb una delegació del Govern.
La Xina, mercat estratègic
Actualment hi ha més de 200 filials d’empreses xineses establertes a Catalunya, amb un creixement exponencial dels darrers anys que ha portat la Xina a ser el tercer país no europeu més important en nombre de filials a Catalunya, només precedit pels Estats Units i el Japó.
Amb 27 milions de vehicles produïts el 2022, la Xina és el primer país productor d’automòbils del món, molt per sobre dels Estats Units (10 milions), el Japó (7,8 milions) o l’Índia (5,5 milions). Es tracta d’un país estratègic per al Govern, un dels inversors més grans a escala global però un dels països menys establerts a Europa en l’àmbit de la manufactura.
Pel que fa al China Auto Forum, el principal esdeveniment de la indústria de l’automoció del país reuneix anualment més de mil assistents, entre prop de 200 ponents d’alt nivell i la participació d’unes 500 empreses. Organitzat per l’Associació de productors xinesos del sector de l’automoció (CAAM), té el suport de l’Organització internacional de productors de vehicles de motor (OICA) i del Fòrum Econòmic Mundial (WEF). Compta amb una agenda de conferències i ponències que se centren en diferents aspectes clau de la indústria de l’automoció.
Amb 27 milions de vehicles produïts el 2022, la Xina és el primer país productor d’automòbils del món