En el marc de la iniciativa, que el Govern celebra des del 2010 amb l’objectiu d’impulsar la comercialització dels vins i caves catalans al món, s’han donat a conèixer els productes catalans entre més de 2.500 professionals nord-americans
- Aquesta setmana s’ha organitzat a Chicago un tast de vins i caves d’una quinzena de cellers catalans en el marc del programa, que enguany també s’ha celebrat per primera vegada a la Xina.
El programa Catalan Wines, que impulsa el Govern per mitjà d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball-, ha introduït 80 cellers de les 12 denominacions d’origen (DO) catalanes als Estats Units en els darrers 15 anys, quan es va iniciar. L’objectiu de la iniciativa és impulsar la comercialització dels vins i caves catalans al món, amb especial èmfasi en el mercat estatunidenc.
El programa Catalan Wines va néixer el 2010 als Estats Units, un dels principals mercats mundials del sector, on actualment se segueixen celebrant la majoria d’esdeveniments que s’hi emmarquen. Així, al llarg d’aquests quinze anys 80 cellers catalans únics han participat en 41 tastos en una vintena de ciutats dels Estats Units i Puerto Rico. De mitjana, el 60% dels cellers ha assistit a més d’una edició del programa, de manera que en total hi ha hagut més de 560 participacions en aquests anys, amb presència de més de 2.500 professionals estatunidencs.
Segons el secretari d’Empresa i competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Jaume Baró i Torres, “en un context complex com l’actual, marcat per la política proteccionista dels Estats Units i els nous aranzels que està aplicant a les seves importacions, és el moment perquè els vins i caves catalans segueixin apostant-hi, perquè es troben en la mateixa situació que els seus competidors directes, els productes de França o Itàlia”. “Els vins i caves catalans estan ben posicionats als Estats Units, però aquest és un mercat complex, que requereix molta feina durant molt de temps: un contacte que pugui fer un celler català amb un importador en un d’aquests tastos pot tenir resultats un any més tard i per això cal seguir-hi present, per recollir ara els fruits de tota la feina feta amb anterioritat”, destaca.
Els vins i caves catalans al món
Precisament, aquesta setmana s’ha celebrat a Chicago (Illinois, Estats Units) un tast de vins i caves d’una quinzena de cellers catalans en el marc del programa. Així, les empreses catalanes han pogut presentar els seus productes davant de més d’una setantena de professionals nord-americans, entre importadors, distribuïdors i representants de botigues especialitzades i del canal HORECA (hotels, restaurants i cafeteries). Els propers tastos als Estats Units se celebraran el 2026 a Carolina del Nord, al febrer, i a la ciutat de Nova York, a l’octubre.
Aquest 2025, per primera vegada el programa ha arribat a la Xina continental i a Taiwan, amb l’organització de dos esdeveniments el passat mes de juny a Xangai i Taipei. En aquests 15 anys, sota el paraigua del Catalan Wines també s’han celebrat esdeveniments a països europeus com Alemanya, Suïssa, Bèlgica, Dinamarca i els Països Baixos o a d’altres d’internacionals com Mèxic. Segons càlculs d’ACCIÓ, les exportacions catalanes de vins i caves al món han crescut un 18,9% en els darrers 5 anys (2020-2024).
Aquest 2025, per primera vegada el programa ha arribat a la Xina continental i a Taiwan