La Fundació Althaia, Xarxa Assistencial Universitària de Manresa, ha establert una aliança amb l'empresa catalana AiMA amb l’objectiu de millorar l'atenció social i la salut, i ja han creat un prototip intel·ligent que ofereix conversa i permet automatitzar tasques amb l’objectiu de reduir l’aïllament social i les complicacions de salut que s’hi associen
- L’acord entre ambdues empreses sorgeix a partir de l’Open Innovation Challenge organitzat per ACCIÓ (Departament d’Empresa i Treball) durant el Health Revolution Congress l’any 2024.
La Fundació Althaia, Xarxa Assistencial Universitària de Manresa i l’empresa catalana AiMA Beyond Artificial Intelligence s’han aliat per desenvolupar un assistent virtual que acompanya la gent gran i ajuda a evitar la soledat no desitjada, cosa que en millorar la qualitat de vida. El projecte ha creat, en concret, un acompanyant digital intel·ligent i empàtic, actualment en fase pilot, per facilitar la vida diària de les persones que més ho necessiten.
La col·laboració entre la fundació i empresa catalanes va sorgir a partir de l’Open Innovation Challenge que ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball-, com a membre de la xarxa Enterprise Europe Network (EEN) de la Comissió Europea a Catalunya, va organitzar en el marc del Health Revolution Congress celebrat el 2024. La iniciativa connecta companyies que han de resoldre reptes d’innovació amb empreses emergents que ofereixen solucions tecnològiques per fer-hi front.
L’AiMA, el prototip desenvolupat, és una figura humana realista que parla, veu, escolta, recorda i pregunta. Des d’un monitor, similar a una pantalla de televisió, acompanya les persones grans amb la intenció no només de donar-los conversa, per fer-los sentir menys soles, sinó també d’ajudar-les a millorar l’adherència als tractaments o actuar contra l’aïllament i la falta de moviment, entre d’altres. L’assistent intel·ligent, per exemple, els ofereix recordatoris sobre la medicació, els envia avisos si detecta algun canvi o deteriorament en el seu estat de salut i alerta també els cuidadors d’aquests pacients. Fins ara, les entitats col·laboradores han estat testejant el prototip intel·ligent, en el marc d’un grup de control al llarg d’un any, i estan treballant per estudiar-ne la usabilitat.
D’acord amb el cap d'Innovació en Salut i Social d’Althaia, Bartomeu Ayala, la col·laboració entre les dues entitats té l’objectiu de "millorar l'atenció social i la salut, contribuint al benestar de la comunitat". L’origen del projecte rau en el fet que el seu equip es va adonar que "el 63 % de les persones que s’atenien a domicili presentaven soledat i, fins i tot, una mica d’aïllament social". "Això repercutia en complicacions de salut derivades del seu estat emocional perquè aquests pacients no complien amb la medicació, amb pautes d’alimentació i amb cures en general que acabaven en descompensacions i fins i tot en hospitalitzacions, amb l’impacte que aquesta situació té també per al sistema de salut", assegura. Per això se’ls va ocórrer desenvolupar un assistent intel·ligent que reduís la soledat i els riscos que se’n deriven.
Segons Ayala, "la importància d’aquest assistent virtual radica en la seva capacitat per millorar la interacció humana amb la tecnologia", ja que resulta útil i accessible gràcies a la seva capacitat de generar "una comunicació fluida i natural". El pilot dissenyat amb AiMA "pot ajudar a reduir la sensació de solitud i proporcionar suport emocional, aspectes cada vegada més valorats en la societat actual" i que contribueixen a reduir complicacions de salut que poden derivar en trucades i visites a urgències que estan directament "vinculades a aquesta soledat no desitjada", explica el responsable d’innovació de la fundació.
Les dues entitats impulsores col·laboraran a partir d’ara amb la cooperativa Suara i amb la Universitat de Barcelona, a través del grup d’investigació de Feliciano Villar, per impulsar una prova en un entorn real de residències, així com en l'àmbit d'hospitalització i l’atenció al domicili. "La validació científica dels resultats és essencial per garantir que les solucions proposades siguin efectives i puguin ser implementades de manera segura i eficient en els entorns de treball per establir un model que pugui ser replicat en altres contextos, contribuint així a l'avenç de les pràctiques d'atenció a la salut i social", destaca Ayala.
La Fundació Althaia és una entitat privada sense ànim de lucre que dona servei integral a les persones en l’àmbit sanitari i social. Com a entitat concertada, forma part del Sistema Sanitari Integral d’Utilització pública de Catalunya (SISCAT) i proveeix serveis assistencials de cobertura pública a la ciutadania. Són impulsors del model SISS Manresa (Serveis Integrats de Salut i Social), conjuntament amb l’Ajuntament de Manresa, Sant Andreu Salut, i ICS Catalunya Central. Aquest model ofereix atenció coordinada al domicili i actualment està atenent al voltant de 90 persones. La seva plantilla està formada per treballadors socials, infermeres, metges, terapeutes ocupacionals i enginyers.
AiMA Beyond AI és una startup catalana especialitzada en salut digital i benestar emocional, amb seu a Barcelona. El seu enfocament se centra a acompanyar les persones i monitoritzar-ne la salut, mitjançant l’AiMA, l’assistent empàtic que els permet avançar per transformar l’atenció a les persones grans i optimitzar els processos clínics mitjançant intel·ligència artificial avançada. A més, incorporen tecnologies punteres com l’edge computing, que permet processar dades en temps real directament al dispositiu, i la visió per computador, essencial per reconèixer rostres, expressions i comportaments, afavorint una interacció més natural, segura i personalitzada amb els usuaris.
L’origen del projecte rau en el fet que el 63 % de les persones que s’atenien a domicili presentaven soledat i, fins i tot, una mica d’aïllament social