America’s Cup Event (ACE) Barcelona i l’agència ACCIÓ del Departament d’Empresa i Treball han signat avui un conveni per impulsar l’ús de l’hidrogen verd al sector nàutic català i facilitar la contractació de productes i serveis a empreses catalanes
- L’acord també contempla que empreses i centres tecnològics catalans puguin donar resposta als reptes tecnològics de la competició i accions per captar inversió estrangera aprofitant l’esdeveniment.
- A més, preveu el desenvolupament del primer videojoc de la Copa Amèrica amb proveïdors catalans, fet que també contribuirà a projectar Barcelona i Catalunya al món.
- El conveni ha estat signat pel conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, i el CEO de la Copa Amèrica, Grant Dalton.
El Govern i els organitzadors de la Copa Amèrica (ACE Barcelona) han signat aquest dijous un acord de col·laboració per garantir l’impacte i el llegat tecnològic i industrial de la competició a Catalunya. L’objectiu és aprofitar un dels esdeveniments esportius més importants del món, que se celebrarà l’any vinent per primera vegada a Barcelona, per impulsar l’ús de l’hidrogen verd al sector nàutic català, estimular l’activitat de l’ecosistema tecnològic i dels videojocs local, projectar Catalunya al món i facilitar la contractació de productes i serveis a empreses catalanes.
L’acord, signat per ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball- i America’s Cup Event, és una de les accions dutes a terme per la Generalitat des de l’any passat per convertir Catalunya en un referent mundial pel que fa a la innovació i la sostenibilitat en l’àmbit de la nàutica i l’economia blava. El Govern treballa conjuntament amb entitats com la Fundació Barcelona Capital Nàutica per amplificar l’impacte d’aquest esdeveniment més enllà de la competició -que tindrà lloc entre l’agost i l’octubre del 2024- i aprofitar-ne el seu alt component tecnològic.
Segons el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, “l’objectiu del Govern és que la Copa Amèrica tingui un impacte socioeconòmic que vagi més enllà de la celebració de l’esdeveniment i que suposi un important retorn econòmic i en forma de creació de llocs de treball”. “Però sobretot que es tradueixi en projectes d’R+D a Catalunya, desenvolupament industrial, oportunitats per a les pimes catalanes i creixement de l’economia blava i el sector nàutic català, sempre amb el rerefons de la sostenibilitat”, ha subratllat.
Per la seva banda, el CEO d’ ACE Barcelona i màxim responsable de l’equip Emirates Teams New Zeland, Grant Dalton, ha subratllat que “des del principi les entitats amfitriones de la 37a America’s Cup a Barcelona han valorat les oportunitats tan rellevants que suposa acollir aquí aquest esdeveniment, més enllà de l’espectacle esportiu”. Dalton ha destacat que “la innovació i la tecnologia formen part de l'ADN de la Copa Amèrica, i aquesta emocionant col·laboració amb ACCIÓ és un exemple d'un flux pràctic de tecnologia de l'esdeveniment que impulsarà l'ecosistema empresarial local de tecnologia i recerca”.
A l’acte, que ha tingut lloc al Port de Barcelona, també hi ha participat el seu president, Lluís Salvadó i Tenesa, i el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Albert Castellanos i Maduell, i la vicepresidenta executiva de l’America’s Cup Event Barcelona, Aurora Catà i Sala.
Un accelerador per a la indústria catalana
En primer lloc, l’acord signat aquest dijous té per objectiu aprofitar la competició per impulsar un nou sector econòmic a Catalunya d’embarcacions nàutiques descarbonitzades que funcionin preferentment amb hidrogen verd. En concret, el conveni recull el compromís de la Copa Amèrica de transferir a ACCIÓ el coneixement tecnològic generat per aquesta competició en l’àmbit de l’hidrogen verd per impulsar la industrialització d’aquesta tecnologia a Catalunya. De fet, les embarcacions de suport oficial de la competició funcionaran amb hidrogen verd a una velocitat de fins a 50 nusos generant zero emissions.
Un exemple d’això és l’acord que Copa Amèrica ha arribat amb Air Products -a través de la seva filial Carburos Metálicos- un proveïdor local de gasos industrials amb seu a Barcelona que s’ha convertit en el Proveïdor Oficial d’Hidrogen de la 37a America's Cup a Barcelona. Air Products s’encarregarà de subministrar l’hidrogen verd.
També en el camp tecnològic, la Generalitat i la Copa Amèrica dinamitzaran l’ecosistema d’innovació català aprofitant la demanda sofisticada de solucions tecnològiques de la competició. Així, es fomentarà que startups, empreses, clústers i centres tecnològics i de recerca catalans puguin donar resposta als reptes tecnològics vinculats a la competició mitjançant la celebració d’Open Innovation Challanges organitzats per ACCIÓ als principals esdeveniments tecnològics que se celebren a Catalunya com el Mobile World Congress i l’Integrated Systems Europe (ISE).
El conveni recull que les dues parts col·laboraran per facilitar aquesta connexió amb l’ecosistema local i impulsar la contractació de productes o serveis d’empreses catalanes per part de la Copa Amèrica i els equips que competiran a l’esdeveniment. Aquesta iniciativa s’articularà, entre d’altres, mitjançant els clústers que formen part del programa Catalunya Clústers d’ACCIÓ, que incorpora 27 clústers catalans que agrupen més de 2.700 empreses i agents associats amb una facturació de més de 70.000 milions d’euros.
Més projecció de Catalunya al món
L’aliança entre el Govern i els organitzadors de la Copa Amèrica també preveu que proveïdors catalans participin en el desenvolupament del primer videojoc de la història d’aquesta competició. Aquesta iniciativa, a banda de reforçar el posicionament de Catalunya en l’àmbit dels videojocs i els e-Sports i estimular l’ecosistema local d’aquest sector, també actuarà com una plataforma de projecció de Catalunya i Barcelona al món.
En aquest sentit, un dels punts que recull l’acord signat aquest dijous és aprofitar l’esdeveniment per potenciar la captació d’inversió estrangera productiva a Catalunya. Ja s’estan treballant diverses accions internacionals que es duran a terme els pròxims mesos, com per exemple l’elaboració d’una campanya de comunicació internacional amb la participació del CEO de la Copa Amèrica, Grant Dalton.
Aquesta iniciativa s’articularà mitjançant els clústers que formen part del programa Catalunya Clústers d’ACCIÓ