Presentacions i altres materials
El sector dels vins i caves a Catalunya inclou 853 empreses, cooperatives i autònoms, té un volum de negoci total de 1.600 M€, ha registrat un creixement anual mitjà del 4,6% en els darrers cinc anys (2008-2013) i el total d'exportacions de les 11 Denominacions d'Origen (DO) catalanes suma un 46,3% de les vendes.
Es tracta d'un sector en què la competència és molt forta, amb més de 5.000 cellers i més de 22.000 marques només a l'Estat espanyol. En aquest sentit, la saturació d'oferta i la concentració de grans grups fa que les empreses busquin noves estratègies per posicionar-se.

L’estudi sobre l’actualització estratègica del sector dels vins i caves de Catalunya presenta els principals objectius, la quantificació i la identificació de tendències del sector, així com els canvis en el negoci i la definició dels principals reptes estratègics per a aquesta indústria.
Les estimacions del dimensionament del sector dels vins i caves a Catalunya identifica que les empreses mitjanes, amb una facturació entre 10 M€ i 50 M€, són les que han experimentat un major creixement i una millor rendibilitat.
Pel que fa als vins venuts sota les 11 DO catalanes, han guanyat 4,4 punts de quota de mercat intern respecte a les últimes estadístiques. Han passat d’un 27,8 % el 2009 a un 33,7 % el 2014, fet que demostra una clara tendència de creixement i bonança del sector a Catalunya. Aquest augment ha permès que el conjunt de les DO assoleixi la primera posició en el consum de vi a Catalunya.
Pel que fa a l’exterior, l’estudi destaca que es produeix un augment de consum als països no productors com Austràlia, els EUA, Canadà, Rússia i Brasil, tot i que aquest consum deixa de ser majoritàriament diari i augmenta el consum esporàdic vinculat a ocasions especials.
Un nou perfil de consumidor: els millennials
L’estudi detecta nous perfils de consumidors, com els millennials. Es tracta de persones que tenen entre 21 i 33 anys i que veuen el vi com un luxe assequible. Aquestes noves generacions de consumidors de vins i caves busquen noves experiències i, per això, molts d’ells formen part de wine clubs o tasting groups. L’informe indica que el nombre de millennials que prefereix la cervesa en lloc del vi ha disminuït d’un 33 % a un 27 % en tres anys. Els millennials opten per vins que siguin més refrescants, afruitats i més fàcils de beure, fet que provoca una major tendència a la drinkability enfront a la digestability. En qualsevol cas, els baby boomers (46-64 anys) continuen essent el perfil de consumidors que més vins i caves consumeixen, amb un 39 % del total.
Noves estratègies de posicionament
La majoria d’empreses se centren en crear experiències. Les propostes amb més força són crear nous formats de packaging, facilitar la compra on-line i fomentar l’enoturisme. L’estudi planteja l’enoturisme com una de les vies més ràpides i atractives per arribar als consumidors, i detecta que la ruta del Penedès és líder a l’Estat espanyol i arriba als gairebé 500.000 visitants cada any.