Alertes de comerç internacional
El 23 de març de 2021 el megavaixell Ever Given es va quedar atrapat a la part sud del canal de Suez, bloquejant completament el pas marítim que connecta Àsia i Europa i que representa el 12% del comerç mundial.
Alerta de comerç internacional
El vaixell, registrat a Panamà, és un dels vaixells més llargs que pot operar fins a 220.000 tones de capacitat de càrrega i anava de la Xina al port de Rotterdam.
Van passar sis dies fins que l’Ever Given va ser reflotat i desencallat amb èxit. El procés d’excavació i dragatge va ser lent durant els primers quatre dies a causa de la marea baixa. Amb el moviment de les marees, es va poder excavar profundament mentre els remolcadors situats a cada costat procedien a empènyer el vaixell cap a la via fluvial.
Preocupa que l'incident tingui repercussions negatives duradores en els horaris de les mercaderies i en les seves tarifes. Són molts els vaixells que es van quedar atrapats sense poder continuar les seves rutes i que van haver de fer cua per sortir del canal.
Implicacions del bloqueig a la indústria logística global
1. Repercussions relacionades amb l'escassetat de contenidors durant tot l'any
Les repercussions de l’incident estan relacionades amb l’escassetat de mà d’obra, la congestió portuària i l’escassetat de contenidors. A més, el fet que el món de la logística internacional quedés bloquejat durant sis dies implica que seguiran pujant els costos de transport que ja havien augmentat per la crisi de la Covid-19. A causa d’aquest bloqueig, es va començar a parlar de rutes alternatives per al comerç marítim internacional. Un recorregut passa pel cap de Bona Esperança, que, tanmateix, comporta un retard addicional de 10 dies amb menys garantia que els vaixells passin sense obstruccions.
2. La mida del vaixell pot haver tingut un impacte
Es comenta també, que la mida dels vaixells podria haver afectat l'incident. Ever Given té una llargada de 400 m i pot carregar fins a 20.000 containers. El canal de Suez, en particular, està format de manera que la part mitjana tendeix a ser la més profunda, disminuint gradualment en profunditat a mesura que va cap a la vora, que pot ser vulnerable per a vaixells més grans.
3. Preu del cru
Tot i que el canal de Suez va estar tancat al trànsit durant sis dies, els analistes creuen que no ha afectat al preu del petroli (va pujar un 6% l’endemà del bloqueig però al cap d’un dia ja va tornar a baixar). És cert que bona part del cru del Pròxim Orient es transporta a Europa a través d’aquest canal, però sembla que no hi ha hagut afectacions al preu del petroli ja que la demanda no és tan elevada i a més hi ha reserves suficients disponibles al mercat.
4. Congestió portuària
La previsió de descongestió del canal va ser d’un parell de dies. En conseqüència, es van produir retards de càrrega i això va fer que hi hagués un pic de càrrega als principals ports. Aquests van haver de preparar plans de contingència per tal de facilitar les càrregues i descarregues pendents, coordinar armadors, terminals, estibadors, pràctics, remolcadors i amarradors, així com en els de la cadena logística, que també engloba el transport terrestre i el ferroviari.
5. Indemnitzacions
S’està investigant quina va ser la causa que va provocar l’incident. Shoei Kisen, la firma japonesa propietària de l’Ever Given, encara no ha rebut cap demanda pels retards que ha pogut causar el bloqueig del canal. De totes maneres, l’empresa sap que poden rebre demandes tant dels propietaris de la càrrega de l’Ever Given com d’altres vaixells. Això s’haurà de veure, però a hores d’ara, l’agent d’Evergreen a Egipte, Mohamed Bahaa, creu que no hi haurà una disputa entre la seva empresa i l’Autoritat del Canal de Suez.
Enllaços d’interès
Nota: Totes les dades tenen finalitat informativa. L'empresa és manté com l'única responsable per l'ús de la informació i els resultats de la mateixa. És obligació de l'empresa verificar la informació abans d'utilitzar-la. ACCIÓ no es fa responsable de cap dany causat per l’ús de la informació.