Articles i altres publicacions
Copenhaguen acull l’edició del 2018 de la Fira ITS World Congress, el congrés més important del sector; que es reunirà en una de les ciutats amb algunes de les millors solucions implantades per fer més eficient el transport.
Des que el 1994 es va celebrar a París la primera Fira ITS, no ha parat de créixer fins a ser el congrés internacional més important de l’àmbit de la mobilitat i el transport intel·ligent amb més de 10.000 visitants de 500 organitzacions i més de 100 països. La 25a edició tindrà lloc del 17 al 21 de setembre del 2018, i ho farà en una ciutat especialment interessant per al sector: Copenhaguen. ACCIÓ, de la mà de l’AMEC Urbis i el clúster de l’automoció de Catalunya (CIAC), hi organitza novament una Missió després de l’èxit del 2017 en l’edició celebrada al Canadà.
La mobilitat danesa
No és cap secret que Dinamarca és un dels països més avançats del món, també en el camp de la mobilitat. “Un danès viatja una mitjana de 12.600 km a l’any (35 al dia)”, indica Irmelin Ipsen, directora de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Copenhaguen. Dels 2,5 milions de cotxes que circulen al país, més de la meitat són de gasolina; però en els últims cinc anys la flota elèctrica ha passat de poc més de 1.000 unitats a superar les 9.000, en una clara tendència a l’alça afavorida per una bona xarxa de punts de recàrrega elèctrica i de gas natural.
Ara bé, a Copenhaguen, Aarhus, Odense o Aalborg, les principals ciutats del país, el mitjà de transport més popular és la bicicleta. Que hi hagi quatre milions de bicicletes en un país de menys de sis milions d’habitants n’és un clar indicador. “Només Copenhaguen té 400 km de carril bici i més d’un 30% dels seus habitants la fan servir cada dia”, recorda Ipsen. Tot plegat en una capital que també disposa d’una extensa flota d’autobusos i que es troba en procés de gairebé duplicar la xarxa de metro (s’ampliarà amb 17 estacions noves que s’afegiran a les 22 actuals).
“Al 2013 es va fer un estudi de l’estat de les infraestructures daneses i fixant objectius per al 2030”, recorda la directora d’ACCIÓ a Copenhaguen. Tot i que el sistema de transport danès és d’alt nivell internacional, tampoc evita que hi hagi alguns problemes de congestió i capacitat a les carreteres.
En algunes àrees de la ciutat, els augments puntuals de trànsit poden generar una congestió total. Per evitar-ho, “calen solucions intel·ligents per reduir el caos i els accidents”. Unes solucions encarades a convertir Copenhaguen en una ciutat CO2 neutral al 2025, on el 75% dels trajectes es facin a peu, bici o transport públic i on es redueixi el temps de viatge dels ciclistes un 15%.
Projectes en marxa
Després de realitzar una crida de projectes, ja són diversos els que s’han començat a implantar en àmbits com l’accessibilitat, la seguretat a la carretera o l’adaptació a la vida del carrer.
Un d’ells és el projecte de detecció d’autobusos. “Amb un sistema de GPS se sap la ubicació dels autobusos en tot moment. Hi ha 10 semàfors que ho aprofiten per adaptar-s’hi i donar-los prioritat, de tal manera que estalvia uns dos minuts per trajecte”, resumeix Ipsen.
Pel que fa a la seguretat a la carretera, s’ha implantat un projecte d’il·luminació intel·ligent per combatre el fet que dos de cada tres ferits a la carretera són ciclistes o vianants. “S’il·lumina el carril quan els ciclistes tenen el semàfor verd. D’aquesta manera els conductors són més conscients de la seva presència i els ciclistes se senten més segurs; a part de l’estalvi d’electricitat”, relata Ipsen.
Altres projectes fan referència a l’adaptació de la vida de carrer, amb la utilització variable de les places d’aparcament. “Moltes places d’aparcament estaven lliures durant el dia i s’omplien a la nit. Ara s’utilitzen com a terrasses de cafeteries, aparadors de botigues o pàrquing de bicicletes. Es genera més espai per a la vida quotidiana”, celebra la directora d’ACCIÓ a Copenhaguen.
Finalment, també s’han fet passes endavant en la informació i la gestió del trànsit, difícil de controlar quan hi ha un gran esdeveniment com un partit de futbol o un concert. “A través de la recol·lecció de dades s’analitza l’estat del trànsit i s’adapta la gestió arribant a reduir la congestió entre 20 i 40 minuts”.
Una fira amb resultats
Per conèixer de primera mà aquestes i moltes altres solucions, la Missió Empresarial a la Fira ITS World Congress 2018 és una magnífica oportunitat. L’agenda grupal i personalitzada per a les empreses participants, que permet arribar als contactes que més els interessen, és un dels seus principals arguments, com ja va succeir a l’edició del 2017 al Canadà.
“La gran virtut d’anar amb ACCIÓ és l’organització. La preparació es fa amb molt de temps de preparació i l’equip de l’Oficina va funcionar molt bé”, recorda Xavier Arrufat, fundador i CEO d’Awaait. Aquesta petita empresa dedicada a la intel·ligència artificial ha desenvolupat un producte que detecta la gent que entra sense pagar al metro. “Volíem entrar en contacte amb altres empreses i amb els responsables del transport públic de Montreal, cosa que vam poder fer. Sols no ho haguéssim aconseguit”, reconeix.
Per Marc Boher, director comercial d’Urbiòtica, “el valor afegit d’ACCIÓ ha estat l’organització de visites i contactes, que et troba molt bé el perfil d’empresa que busques”. A més, recorda, poder participar d’un esdeveniment d’aquest tipus a través de la Missió Empresarial d’ACCIÓ en un estand agrupat “és molt barat, tenir estand propi ens hauria costat 20 o 30 vegades més”, conclou.