Articles i altres publicacions
El sector dels cosmètics rus no ha patit els efectes de la crisi econòmica i concentra previsions de creixement de prop del 5% per al 2019, amb oportunitats d’internacionalització per a les empreses catalanes en àmbits com la producció de marques pròpies per a distribuïdors locals.
Rússia és un gran mercat ple d’oportunitats per a les empreses catalanes dedicades al sector de la cosmètica. No només ho és pels seus més de 140 milions d’habitants, sinó també per l’arrelada tradició de tenir cura del propi cos i de preocupar-se per l’aspecte personal. Tot plegat en un país amb una economia consolidada i pràcticament recuperada després de la crisi econòmica dels últims anys i dels daltabaixos polítics del 2014.
En una de les sessions dels International Business Days – Focus Europa, la directora de l’Oficina d’ACCIÓ a Moscou, Elena Palaguina, ha explicat les principals tendències i oportunitats de negoci al sector cosmètic a Rússia per a empreses catalanes.
Les claus del sector
“Independentment de la crisi econòmica, que va comportar canvis bruscos en la moneda local, el sector rus de bellesa ha demostrat en els últims anys un creixement sòlid del 5% de mitjana”, assegura Palaguina; i subratlla que el mercat rus “es troba entre els sis primers països d’Europa, per darrere de França, el Regne Unit, Alemanya, Itàlia i Espanya”, a més de ser “el líder dels mercats de l’Est”.
Malgrat l’existència de productors locals i la presència establerta de multinacionals de renom, el 70% del mercat dels productes i tractaments cosmètics de Rússia prové de la importació. “És un sector molt proper al farmacèutic i en els últims anys s’hi estan enfocant esforços per sumar valor afegit a aquesta indústria”.
“Arran de la crisi econòmica, hem vist un increment de la demanda de productes de gamma mitjana i baixa, tot i que en els últims anys, amb la recuperació, els productes premium tornen a interessar molt als consumidors”, explica la directora d’ACCIÓ a Moscou. “La previsió que fem és que a partir del 2018 i el 2019 el sector cosmètic creixi globalment com a mínim entre un 6% i un 8% i recuperi els volums d’abans de la crisi”, exposa Palaguina.
Pel que fa als canals de venda, principalment es tracta de perfumeries especialitzades on es poden trobar les principals marques del sector, malgrat que també existeixen boutiques pròpies d’aquelles empreses de més renom que decideixen limitar la seva disponibilitat. D’altra banda, guanyen pes les cadenes de drogueria, que han aparegut en els últims anys a les grans ciutats i comercialitzen perfumeria i altres productes per a la llar.
El canal farmacèutic és valorat molt positivament pels clients, malgrat que presenta més dificultats d’accés a nivell econòmic. Aquests espais comparteixen consumidors amb el cada cop més rellevant comerç digital, que en moltes ocasions permet al client accedir als mateixos productes a preus inferiors.
Les dones, el target principal
“Els russos, i molt especialment les dones, tenen molta cura del seu aspecte i fins i tot durant la crisi no van voler reduir la seva inversió en productes i tractaments cosmètics ni d’higiene personal”. “És cert que durant els anys 2015 i 2016 el mercat cosmètic rus disminueix, però això és conseqüència d’una devaluació de la moneda i no d’una caiguda de les vendes”.
El consumidor rus és, doncs, essencialment femení. “La dona russa des de sempre s’ha volgut veure i lluir un bon aspecte físic durant tot el dia i és aquesta tradició la que impulsa el mercat cosmètic”. Es tracta de clientes de totes les edats a partir dels 16 anys aproximadament i molt fidels als productes i centres professionals que utilitzen, però també és un perfil cada cop més responsable, informat i pendent de les últimes tendències i solucions disponibles al mercat.
La consumidora russa és exigent i li agrada provar noves tendències en productes i tractaments, fet pel qual la innovació es valora molt positivament en aquest mercat. Tot i així, “la consumidora russa actual estudia molt més la seva decisió de compra i analitza l’oferta que troba als punts de venda, les revistes i les xarxes socials abans d’adquirir qualsevol producte o servei d’aquest àmbit. El procés de compra és molt més racional i es basa en intentar trobar productes de qualitat, però a preus més baixos”.
Les empreses catalanes a Rússia, productores de marques pròpies
“A Rússia es valoren molt positivament les empreses catalanes i qui ja té experiència col·laborant amb elles destaca que a Catalunya es ven un molt bon producte i que les empreses compleixen les seves obligacions”, destaca Palaguina.
D’acord amb la directora d’ACCIÓ a Moscou, les empreses locals cada cop estan més interessades a trobar proveïdors exclusius per a elles que els permetin oferir la seva pròpia marca, així com marques blanques, sobretot en el cas de les cadenes de drogueria. “Les empreses locals no deixaran de distribuir marques externes que tenen el seu propi mercat, però estan estudiant la possibilitat d’oferir les seves pròpies marques en paral·lel (tal com passa en altres sectors com el de l’alimentació) i això és una molt bona oportunitat per a les empreses catalanes”.
És en aquest sentit que augmenten les oportunitats per als fabricants de marques pròpies, per als productors d’ingredients i components per als productes i tractaments cosmètics, així com per als proveïdors de solucions de packaging i altres solucions que completin el producte final.
Les empreses catalanes del sector de la bellesa podran estudiar en detall les oportunitats que els ofereix el mercat rus durant la missió empresarial que organitza ACCIÓ del 24 al 27 d’octubre al país en el marc de la Fira InterCharm, un dels esdeveniments de referència en l’àmbit de la cosmètica.