Articles i altres publicacions
Ens trobem en un moment de transformació on la indústria editorial s'ha d'adaptar a noves tendències i oportunitats fruit de la digitalització del llibre i dels continguts en general. Aquest treball presenta aquests canvis que viu el sector així com els reptes estratègics identificats, i proposa línies d'actuació per reforçar la situació competitiva de les empreses del món editorial.
Indústria editorial 2.0: tendències, oportunitats i reptes davant la digitalització del llibre
La indústria editorial catalana, que factura més de 1.400 milions d’euros i ocupa més de 5.000 persones, viu un canvi important que afecta tota la cadena de valor: des dels creadors i editors, passant per la indústria gràfica i les empreses de distribució.
Factors com el preu dels lectors de llibres digitals, l’expansió dels mercats, la tecnologia dels dispositius de lectura, nous agents, la interrelació i multifuncionalitat dels dispositius, entre molts altres, estan accelerant la transformació del sector editorial amb nous models de negoci dins del sector.
Les empreses tenen l’opció d’aprofitar grans oportunitats de negoci que ofereix aquest nou entorn digital. Però l’edició del llibre no es quedarà només en la digitalització, aquesta evolucionarà cap a uns continguts enriquits i expressament creats per ser vistos i llegits en pantalla. L’editor, per tant, haurà de pensar els llibres d’una altra manera, contractar d’una altra manera, produir d’una altra manera i promocionar d’una altra manera.
Podríem, per tant, parlar de quatre grans línies d’actuació importants a tenir en compte per als nous editors digitals:
- Formació en edició i màrqueting en línia per adquirir noves habilitats que serveixin per estructurar els fluxos de treball de manera diferent.
- Innovació. Caldrà tenir en compte quins criteris incideixen en la complexitat dels projectes (continguts, de disseny i tecnològics).
- Distribució i internacionalització. Per al comerç electrònic és important un lloc web molt ben elaborat, fort i visible.
- Gestió del coneixement, emfatitzant la importància del treball col·laboratiu.