Articles i altres publicacions
L’ambient cultural predominant en el lloc de treball marcarà el rendiment del capital humà a l’empresa els propers anys. En aquest darrer sentit, a Occident, conviuran tres generacions d’aquí al 2020 en el món laboral: els baby boomers, la generació X i els nadius digitals o generació Y.
La successió dels baby boomers pels membres de la generació X és un fet que ja s’està donant i que continuarà la propera dècada. Aquesta generació incorpora un nivell d’estudis universitaris i una experiència internacional en general superior a l’anterior, són menys sexistes i estan més orientats al treball en equip. Per contra, volen gestionar la carrera professional per ells mateixos i són menys fidels a l’organització. En definitiva, un pes important del talent de la propera dècada recaurà sobre talent altament qualificat però volàtil.
Alhora, els nadius digitals irrompen en el mercat de treball i la seva gran aportació és la cultura col·laborativa. Aquesta generació ha crescut envoltat d’una sèrie de noves tecnologies que permeten la col·laboració virtual i això ja està repercutint en la interacció d’aquestes persones amb el mercat i en la seva manera d’entendre les relacions en l’àmbit laboral. Els nadius digitals sovint tenen ambicions emprenedores, s’apassionen per les causes mediambientals i socials, creuen que l’empresa també ha de correspondre amb aquestes causes, els agradaria poder gaudir d’un major equilibri entre la vida professional i la personal, i estan disposats a canviar d’experiències professionals per tal que la feina s’adeqüi més a les seves aspiracions vitals.
La conclusió és que el 2020 co-existiran diversos perfils de talent a l’organització, el que dificultarà la coherència de valors i objectius i el rendiment final. Al mateix temps, però, significarà la presència d’una major varietat de creences i pautes de comportament diferenciats que es podrà traduir en nous models de negoci i noves oportunitats si es canalitzen adequadament. Això és així perquè, a banda de l’experiència dels baby boomers i la preparació de la generació X, s’afegeix el fet que una part destacada del valor en l’economia del coneixement es crearà a partir del treball col·laboratiu de comunitats d’experts (ja siguin professionals o amateurs) en el què els nadius digitals hi estan habituats.