Casos d'empresa Plásticos Castellá, SA
L'empresa va néixer d'una necessitat pràctica. Emilio Castellá va crear Plásticos Castellá, SA amb el seu germà, ara fa més de 30 anys, per solucionar les dificultats tècniques que tenia l'empresa del seu pare per trobar la forma òptima de tapar els envasos de conserva. I l'ha convertit en una empresa global.
Les claus, segons diu, són l'aposta ferma per la tecnologia i una política de recursos humans de formació continuada que li permeten facturar 36 milions d'euros l'any.
Abans de sortir a l'exterior, cal fer-ho molt bé a casa
Realitzeu envasos i tapes de plàstic per al sector de l’alimentació...
Sí, fem disseny de peça d’acord amb les exigències del client, fabriquem els motllos i després la mateixa peça. En definitiva, tot el cicle complet. Tenim fins i tot un sistema que ens permet virtualitzar el resultat, de manera que minimitzem els errors que puguin sorgir. Això és molt important perquè els trens d’envasat dels nostres clients van a velocitats que no admeten cap error.
La precisió tecnològica és el valor afegit del vostre producte?
Quan vam començar vam tenir la sort que a la zona de l’Ebre no es fabricaven motllos. Primer vam començar amb motllos molt senzills i després, coneixent més el mercat, vam atrevir-nos amb els més complexos. Tenim una especialitat que és poder posar una etiqueta impresa dins del mateix material del motllo, gràcies al sistema IML (In Mould Labelling), de manera que el producte guanya presentació perquè no es pot treure. Ara ja no és una novetat, però vam ser els primers que ho vam presentar a Espanya.
I ara la innovació la continueu orientant al producte?
Sí. Explorem les necessitats del mercat i intentem solucionar problemes tècnics a uns preus més competitius dels que existeixen. Tenim una política empresarial de millora contínua, amb la qualitat com a element diferenciador. De vegades, surt bé i, de vegades, no. Però hem après a fer les coses el millor possible.
Les exportacions representen el 31% de la vostra facturació. Com vau abordar el procés d’internacionalització?
Exportem a països d’Europa i també als Estats Units i el que tenim clar és que abans de sortir a l’exterior, cal fer-ho molt bé a casa. Per vendre a Europa, vam utilitzar els contactes que ens facilitaven les multinacionals amb les quals treballem a Espanya. Un cop fets els contactes, gràcies a ACCIÓ, vam contactar amb clients d’altres països que no eren clients nostres a Espanya. També estem pensant des de fa temps en buscar socis locals per tenir la producció a diferents països.
Patiu la competència de les empreses locals dels països on exporteu?
Empreses com la nostra, n’hi ha poques a Europa. A França n’hi ha un parell i a Alemanya també. Les grans línies d’envasat s’han d’assegurar que no hi hagi defectes ni en l’envàs ni en la tapa perquè la producció no pari i nosaltres estem especialitzats en això.
El plàstic té mala premsa. No es considera precisament un producte sostenible, tot i que vosaltres utilitzeu sistemes productius respectuosos amb el medi ambient...
La gent desconeix molt el plàstic. Qualsevol peça de plàstic que es deixi al sol es degrada. Si no li toca ell sol, és cert que pot durar molt de temps, però ja hi ha alguna alternativa per no perjudicar el medi ambient. Nosaltres hem fet proves amb plàstics biodegradables, realitzats amb derivats del panís, per exemple. De fet, ja existeixen envasos amb aquesta matèria primera. Crec que en el termini d’un parell d’anys es podrà fer tot biodegradable. De moment, però, el que cal és tenir és una bona xarxa de recollida selectiva dels productes, tot i que encara cal treballar-hi molt.
Quin impacte tenen les TIC en la difusió d’aquest missatge i del vostre producte?
Ens plantegem el web com una plataforma d’informació. Les principals empreses de fabricació de motllos tenen pàgina web i nosaltres mirem què és el que fan per si ens interessa contactar-les i anar a veure-ho in situ. Un motllo no s’explica amb una fotografia...
Idees Força
- Abans de llançar-se als mercats exteriors cal assegurar-se que es dóna bon servei al mercat local.
- La innovació passa per integrar a la cultura de l'empresa una política de millora contínua del producte.
- El plàstic és un material encara desconegut. Existeixen solucions que permeten fer-lo menys contaminant i que, alhora, donen valor afegit a l’empresa.