Casos d'empresa
L’empresa, ubicada a Santpedor, és una spin-off del grup Vilardell Purtí, companyia de l’àmbit metall-mecànic dedicada històricament a la fabricació de peces mecanitzades mitjançant la tècnica del decoletatge de precisió per clients d’automoció i marca blanca, entre d’altres; i ha estat protagonista de la Ia Jornada de Canvi Estratègic en Clústers 2013.
Vilardell Purtí va realitzar un procés de canvi estratègic de diversificació sectorial per passar d’un mercat madur de subcontractació en un sector amb creixents pressions de preu com el de l’automoció, a disposar d’un producte propi en un segment en creixement com el dels implants dentals. Per fer-ho amb èxit calia, entre d’altres factors, la credibilitat d’una marca nova reforçada per una nova divisió que es diferenciés de la clàssica àrea industrial, així va néixer Avinent.
L’any 1958, Jaume Vilardell Purtí va crear a Manresa, una empresa familiar especialitzada en la producció de peces mecanitzades mitjançant la tècnica de decoletatge.
Al principi dels anys 80 va començar els contactes i la fabricació de peces per a diferents grups multinacionals. L’eficiència de la producció va passar a ser el principi bàsic que havia de governar totes les activitats que es van desenvolupar dins la fàbrica. Tots els processos productius començaven a estar en contínua revisió per detectar possibles millores i, per tant, possibles guanys en productivitat.
La voluntat d’oferir el màxim nivell de servei en forma de solucions centrades en subsistemes o subconjunts i ofertes al client per diferenciar-se de la competència ha estat una obsessió en tots els sentits.
El 2003, s’inicia un procés de reflexió estratègica que va desembocar en un nou model de negoci basat en un producte propi. Calia desenvolupar un producte propi que, en primer lloc, pertanyés a un sector en creixement, en el qual el coneixement desenvolupat per l’empresa fos aprofitable, i que, a més, proporcionés un creixement futur sostenible, amb un alt valor afegit i susceptible d’aplicació de noves tecnologies.
Fruit de la reflexió estratègica es va optar pel sector de la tecnologia biomèdica i, més en concret, pels implants dentals. L’odontologia era un sector eminentment provat, atomitzat, i a priori de fàcil accés. A finals de 2003 es va donar per conclòs l’estudi de mercat i s’inicià el 2004 amb la constitució d’un comitè científic per cobrir la part de coneixement de la qual no disposaven i es van dedicar els esforços a definir i construir una proposta de valor que generés interès en el mercat dels implants dentals.