Idees d'experts Jay Coen, cofundador de B Corp
Jay Coen, cofundador de B Corp, ha estat un dels ponents de la primera edició del Cluster Day, una jornada de debat sobre la necessitat empresarial de crear valor compartit, incorporant criteris socials i mediambientals, més enllà dels beneficis econòmics.
El model B Corp: construint empreses amb propòsit
Jay Coen creu que el món empresarial ja no pot seguir el model econòmic que fins ara coneixem, sinó que cal reinventar-lo. Convençut d’això, Coen va fundar l’any 2006 B Lab, l’entitat impulsora del moviment global B Corp. B Corp és una acreditació internacional que reconeix aquelles empreses que aporten valor a la societat, més enllà del producte o servei que venen.
Per Coen, l’estratègia empresarial ja no ha de respondre només a les necessitats dels clients, sinó a les necessitats de la societat i del medi ambient. Per fer aquesta revolució del propòsit es requereix un lideratge ètic. I son precisament uns estàndards morals i ètics exigents els que acredita el certificat B Corp. Actualment, hi ha 4.000 empreses certificades B Corp al món, 100 a l’Estat Espanyol i 40 a Catalunya.
Coen ha participat a la primera edició del Cluster Day, una jornada dedicada a donar a conèixer les estratègies de valor compartit i les empreses que ja les apliquen.
Com s’aconsegueix ser B Corp?
Per aconseguir el segell B Corp cal passar una rigorosa auditoria: les empreses han de demostrar que estan construint una economia més inclusiva i sostenible per a tothom, i que basen la seva estratègia de negoci en l’acompliment de criteris socials, ambientals, de transparència pública i responsabilitat legal.
A Catalunya, les organitzacions clúster han estat treballant conjuntament amb la comunitat B Corp seguint un enfocament pioner amb les seves empreses membres. Durant els darrers tres anys, més de 300 empreses catalanes de diferents clústers han estat sotmeses a una avaluació B Corp. Un èxit notable que, segons Coen, ha de servir d’inspiració per a altres clústers d’arreu d’Europa i del món.
Liderar una empresa cap a aquesta revolució amb propòsit és un gran repte, ja que no només cal escoltar els clients, sinó també implicar-se en els reptes locals i globals. Això només es pot aconseguir, segons Coen, amb una forta cohesió en el treball en equip, humanitzant l’empresa, i simplificant el missatge. El cofundador de B Corp conclou dient que “tot està connectat i cal reforçar allò que ens uneix com a éssers humans, i no allò que ens separa”.
Els clústers del programa Catalunya Clústers treballen en l'acompanyament de les empreses cap a l'obtenció del certificat B Corp i reforçar la seva estratègia. Informa-te'n!