Casos d'empresa Nicholas Allen
Nicholas Allen, manager de traçabilitat i benestar animal de Patagonia, ha estat un dels ponents del Cluster Day. La companyia és un dels exponents d’empresa activista i treballa incorporant els gran reptes globals dins la seva estructura.
Patagonia: “Treballem per salvar el planeta”
L’empresa nord-americana Patagonia, dedicada a produir roba per a l’aire lliure, és considerada la primera companyia activista del món i el seu lema ho deixa ben clar: “Treballem per salvar el planeta”.
Nicholas Allen, el màxim responsable de garantir que les matèries primeres tinguin un origen ètic i sostenible, ha estat un dels ponents de la primera edició del Cluster Day, organitzat per ACCIÓ.
Fundada l’any 1973 per Yvon Chouinard, Patagonia és actualment una de les organitzacions líders mundials en el camp de la sostenibilitat. L’empresa, molt relacionada amb l’escalada, va optar per posicionar-ne al costat de la sostenibilitat des dels inicis.
Una de les primeres decisions de Chouinard va ser renunciar als pitons d’acer que fan servir els escaladors (70% dels seus ingressos) per a nous elements d’alumini que es podien extreure fàcilment de la roca. Amb aquesta decisió s’iniciava el que s’anomenaria escalada neta i naixia la primera empresa activista del món.
En aquest sentit, Patagonia és l’exemple més clar de les empreses amb propòsit o empreses de valor compartit: companyies on l’estratègia de negoci no es basa només en els beneficis econòmics a curt termini sinó en l’acompliment de criteris socials, ambientals, de transparència pública i de responsabilitat legal. L’empresa dona l'1% de les seves vendes totals a grups ambientalistes.
La sostenibilitat genera beneficis
Patagonia demostra que la sostenibilitat genera beneficis. Segons un estudi elaborat per la Business and Sustainable Development Comission, els models de negoci vinculats al desenvolupament sostenible (ODS) de l’ONU, com l’educació de qualitat, l’energia neta o la vida submarina, poden generar 12 trilions de dòlars i 380 milions de llocs de treball pel 2030.
Actualment, el 70% de la producció de Patagonia està feta amb materials reciclats i s’espera arribar al 100% el 2025. A tall d’exemple, l’empresa fabrica els revestiments de les jaquetes amb ampolles d’un sol ús i el 1996 va arriscar el 25% de les seves vendes canviant tota la seva línia de roba de cotó per cotó orgànic per un motiu molt clar: l'ús de pesticides en les plantacions de cotó contaminava rius i provocava malalties als treballadors. Una decisió gens fàcil, tenint en compte que el cotó orgànic era tres vegades més car que el normal.
El propòsit de Patagonia va més enllà de la mirada externa. L’empresa té una política empresarial interna on prioritza el benestar dels treballadors. La companyia ha guanyat en diverses ocasions els premis “Millor lloc per treballar” arran d’iniciatives com la creació d’una escola bressol a la mateixa empresa o obrint la possibilitat de fer surf o escalada en hores de feina.
En definitiva, Patagonia forma part d’una nova revolució empresarial més justa, més ètica, més solidària, més responsable, més humana i, a mig termini, econòmicament més rendible.
Allen ha participat a la primera edició del Cluster Day, una jornada dedicada a donar a conèixer les estratègies de valor compartit i les empreses que ja les apliquen.