Casos d'empresa Casademont, SA
Ha aconseguit ser una empresa competitiva arreu del món sense deixar de ser una empresa familiar, amb seu central i fàbrica a Bonmatí (Girona). L'èxit de Casademont SA passa per innovar de manera constant i tenir clar que el veritable cap de companyia és el propi consumidor.
R+D aplicada al sector alimentació
Com s’adapta una empresa familiar amb una tradició de mig segle als nous hàbits del mercat en un entorn tan competitiu com els dels embotits que agrupa més de 4.000 firmes?
L’entorn és molt competitiu però adaptar-nos contínuament al que necessita el nostre consumidor ens permet avançar. Satisfem les seves necessitats i innovem preveient com s’alimentarà en el futur. Això vol dir que fem cada cop més productes llescats i a punt per consumir perquè la gent té menys temps. Intentem també millorar tot el procés per donar-li més bon servei, és a dir, arribar al punt de venda en el menor temps possible. Per a nosaltres, és important que el client tingui la sensació que sempre està en contacte amb l’empresa i que aquesta li respon. Per això és fonamental involucrar-hi tot el personal.
Com s’aconsegueix que els treballadors incorporin aquesta cultura innovadora en la seva rutina diària?
Fem que tothom sigui partícip d’aquest esperit innovador organitzant tastos dels nous productes dins de l’empresa, per exemple. També innovem en la manera de treballar. Tenim 400 persones a la companyia i vetllem perquè facin la seva feina cada dia en millors condicions, escoltant els seus suggeriments. Gràcies a aquesta escolta activa, hem pogut canviar aspectes tècnics i industrials per millorar les condicions de treball.
Heu robotitzat les vostres línies de producció...
Sí. Posar a les safates corresponents el producte un cop tallat requeria quatre persones i vuit mans. Hem robotitzat aquest procés manual i hem aconseguit que sigui més ràpid i més higiènic. Això ha suposat crear aliances amb altres proveïdors. En aquest sentit, és bàsic promoure una cultura oberta i a favor de la innovació. Per això, cal treballar en la difusió del missatge. Innovar requereix molta comunicació prèvia per poder diagnosticar un procés i veure què es pot fer per millorar-lo. La cultura d’empresa ha d’estar impregnada del valor de la innovació, que al final crea benefici per a la companyia a més de millores en les condicions de treball. Tothom hi guanya.
L'embotit és un producte barat... És quelcom que es busca més en època de recessió? Com us afecta la situació econòmica?
La situació macroeconòmica és negativa, però justament en aquest tipus d’entorn el nostre tipus de producte és molt adequat per tenir una alimentació sana i nutritiva sense un pressupost molt gran. Els nostres productes poden ser vàlids en moments difícils, quan les rendes de les famílies són baixes i es pot anar tant al restaurant. Bé, de fet, hem patit altres crisis alimentàries i ja estem acostumats a adaptar-nos a un entorn advers...
De fet, preveieu facturar 100 milions el 2011... el 20% més del que factureu ara... On posareu l’accent per aconseguir-ho?
Fins ara estava molt de moda créixer en volum i en facturació. En moments tan difícils no ens podem plantejar apujar preus perquè el mercat no els pot absorbir i s’han de mantenir estables. Tampoc no podem posar una data i dir que d’aquí a dos anys assolirem aquest nivell, però crec que necessitem arribar als 100 milions, tot i que no sé si els aconseguirem en dos o bé en tres anys. De moment, intentem mantenir-nos i no tenir decreixements de dos dígits com passa en altres sectors. El mercat domèstic es manté estable i tot i la feblesa del consum, però creixem a altres països.
Casademont és present a tot Europa, Centreamèrica i Sud-amèrica, així com l’Índia i la Xina... Quina estratègia d’internacionalització heu adoptat per exportar en un mercat lligat a qüestions culturals com el carni?
Entrar en un nou mercat exigeix saber exactament com es comporta i quina cultura hi ha. És la primera informació que necessitem per poder oferir els nostres productes. En alguns països, els embotits encara es consideren una delicatessen i hem de començar per donar-los a conèixer. L’objectiu és que s’incorporin com un aliment més a la dieta. És un intercanvi de cultures que demana certes adaptacions, de vegades. En l’alimentació no es poden inventar coses estranyes, però sí que podem donar-li valor afegit al producte i innovar en les maneres de produir-lo i comercialitzar-lo, per exemple.
I amb aquest objectiu heu inventat una màquina que, segons afirmeu, suposa un canvi total en la manera de produir embotits...
Sí. Amb l’IRTA i Metalquimia hem creat el sistema QDS (Quick Dry Slice), que redueix el procés d’assecat dels embotits de vuit setmanes a només 24 hores. A més, permet un estalvi energètic del 20% i no afecta la qualitat del producte. És una revolució i un canvi total en la manera de fer embotits que ens ajudarà a ser més eficients per adaptar-nos molt ràpidament a les reaccions del client i ser capaços de fer sèries petites per atacar nous mercats. Cal dir, però, que, de vegades, la innovació es troba en fer diferents les coses més senzilles, tot i que es necessita la voluntat de voler ser innovador, d’assumir el risc i la generositat que implica saber que se n’acabarà aprofitant tot el sector.
Idees Força
Flexibilitat i adaptació són dos factors clau per créixer en un entorn tan competitiu com el dels embotits que aplega més de 4.000 firmes a l’Estat.
La innovació requereix comunicació i implicació de tot el personal de l’empresa. Al final, tothom hi guanya.
Per abordar nous mercats, cal donar valor afegit a l’article produït. En el sector de l’alimentació no es poden inventar coses estranyes, però sí innovar en la manera de produir o comercialitzar el producte.