Casos d'empresa Nausica Trias
Aplicacions d'Intel·ligència Artificial (AIS) és una consultoria especialitzada en assessorar empreses en un entorn internacional des de la perspectiva estratègica, financera i tecnològica a partir del disseny de solucions d'intel·ligència artificial.
Quan al neòfit li ve al cap el concepte d'intel·ligència artificial, se sent immediatament transportat a un món futurible ple d'androides i replicants que somnien amb ovelles elèctriques i es/ens plantegen dilemes ètics sobre la seva humanitat. La ciència-ficció així ens ho ha descrit amb tot detall. El que és cert és que aquest tipus de tecnologia avui en dia ja existeix, i que, tocant de peus a terra, els reptes que es disposa a afrontar són, ara per ara, ben diferents -més tangibles-, orientats sobretot en l'àmbit de la gestió empresarial. La intel·ligència artificial sorgeix d'investigacions combinades a partir de la psicologia cognitiva i la lògica matemàtica que porten a la construcció d'algoritmes destinats a solucionar problemes; les seves aplicacions es troben en plena evolució i obren una infinitat de possibilitats per a l'optimització dels processos de la presa de decisions a l'hora, per exemple, d'identificar debilitats i fortaleses del mercat o noves oportunitats de negoci. Els sistemes d'intel·ligència artificial resulten especialment útils en aquests processos perquè tenen la virtut d'aprendre de les experiències viscudes i, a més, permeten analitzar grans volums d'informació molt ràpidament i oferir indicadors puntuals de les operacions de l'empresa.
El nom de la consultoria Aplicacions d'Intel·ligència Artificial (AIS) no deixa, així doncs, ombra de dubte sobre la seva especialitat: assessorar empreses en un entorn internacional des de la perspectiva estratègica -màrqueting quantitatiu-, financera -gestió del risc del crèdit- i tecnològica -sobretot quant a la logística i l'optimització de la producció segons les previsions de demanda- a partir de la creació de sistemes de suport basats en la modelització estadística i matemàtica; és a dir, dissenyant solucions d'intel·ligència artificial. La companyia està establerta a Barcelona, però compta amb oficines comercials a Buenos Aires, Ciutat de Mèxic, Santiago de Xile i Lisboa, i les exportacions constitueixen la clau de volta del seu creixement: ara com ara, entre el 75 i el 80% de la seva facturació prové de les seves vendes als mercats llatinoamericans i africans.
De totes maneres, la decisió d'internacionalitzar-se i la posada en marxa de les seves delegacions no va ser fruit de l'atzar, sinó més aviat el resultat d'un procés molt reflexionat, recolzat per estudis de mercat i per una anàlisi profunda de la realitat de cada país. En els primers casos, els de Mèxic i Argentina, a la primera meitat de la dècada dels noranta, AIS tenia fins i tot un contracte ja lligat amb un client local quan es va llençar a l'aventura. En canvi, en el de l'oficina de Xile, l'any 2001, “vam apostar per la situació econòmica del país i les perspectives de negoci que hi vèiem, tot i no tenir cap contracte en ferm”, explica Nausica Trias, directora general adjunta de la companyia. Van contractar una persona catalana que van enviar allà per engegar el projecte i obtenir els primers clients, i certament va complir amb l'encàrrec amb excel·lència: “Potser vam assumir un risc més alt, però els resultats, afortunadament, han estat molt bons”, reconeix Trias.
A la delegació xilena treballen actualment cinc persones i “es dóna servei també a Perú i Equador, per això es treballa amb molta ajuda tant de Barcelona com de l'oficina de Buenos Aires”, constituïda per set persones més. Per a les contractacions dels responsables a Xile (el director de l'oficina, que ja fa cinc anys que és amb ells, i un cap de projecte) van comptar amb el suport de l'Oficina Exterior de Comerç i Inversions d'ACCIÓ a Santiago de Xile, la capital. Van contractar aquest servei perquè, en paraules de Trias, “la selecció de personal a distància sempre és un problema i més en un país que no és el nostre, on hi ha una diferència horària important i on els matisos culturals marquen la diferència a l'hora d'escollir” la persona més adequada per a les necessitats de l'empresa, tot i l'enorme avantatge que suposa tenir la llengua castellana en comú.
Tot i així, la distància i la rendibilitat a curt termini van ser per a AIS els primers esculls a superar. Les claus, Nausica Trias les fixa en dos sentits. D'una banda, “fer-nos un lloc al mercat, que se'ns conegui el més ràpid possible”, una feina que recau sobretot en el responsable comercial de l'oficina, que ha de treballar de manera incansable i viatjar amunt i avall fins que el projecte agafi embranzida en aquell mercat en concret; una manera, per exemple, és “convidar als nous contactes a visitar algun client amb qui ja s’ha fet algun projecte, per tal que tinguin referències que els ajudin a decidir-se per nosaltres”, descriu. De l'altra, apostar de manera inequívoca pel capital humà: la responsable de la companyia posa tot l'accent en crear un bon equip de professionals a cada territori i, per tal d'aconseguir-ho, "dediquem moltes hores de formació, i integrem les persones noves en diferents projectes amb equips de Barcelona o d’altres delegacions per tal que vegin problemàtiques diferents i puguin assolir experiència de camp."
Aplicant les lliçons apreses
Un cop assentats al mercat, la feina comercial, tot i que ininterrompuda, es fa una mica menys feixuga i comencen a recollir-se els primers fruits. Es tracta, en aquest sentit, de mercats molt professionalitzats, amb gent molt preparada, tant a Xile com a Mèxic, però, sobretot en el segon cas, amb processos de maduració de les vendes més lents que els habituals a Espanya. “Cal tenir paciència i adaptar-se al ritme”, aconsella Nausica. La clau, per a ella, “tenir molt clar quin és el teu avantatge competitiu respecte a la competència”, i a partir d'aquí, avançar sense recança.
I certament val la pena, perquè els fruits d'aquests esforços no només es recullen als mercats estrangers, sinó que poden aplicar-se també al domèstic. Així ha estat per a AIS, per exemple, en una de les seves línies de negoci, la gestió del risc de crèdit per a entitats financeres: l'experiència adquirida a Llatinoamèrica, on abans de 2008 es concedien molts menys crèdits que a Espanya però la taxa de morositat era molt més alta -”aquí era gairebé simbòlica”-, va portar-los a desenvolupar un sistema per gestionar la recuperació d'impagats que, en esclatar la crisi i disparar-se la morositat a la península, va resultar de la màxima vigència aquí també. "Vam poder aprofitar l'experiència assolida a altres països per aplicar-la a Espanya", destaca la directiva, i extrapola: "provem sempre de treure partit del coneixement que absorbim de les diferents zones per al benefici de tots els clients per als quals treballem."
Les possibilitats de la intel·ligència artificial aplicada als processos de presa de decisions semblen, ara mateix, infinites i ofereixen un potencial difícil d'abastir: s'aniran definint segons el pas que marquin tant els avenços tecnològics com l'adaptació de la mentalitat dels responsables de les empreses que, al capdavall, i servint-se de totes les eines que tinguin al seu voltant, constitueixen la pedra angular sobre la qual descansa el -no per invisible més lleuger- pes de prendre sempre la millor decisió en el moment oportú.
Idees Força
La intel·ligència artificial sorgeix d'investigacions combinades a partir de la psicologia cognitiva i la lògica matemàtica.
Els sistemes d'intel·ligència artificial tenen la virtut d'aprendre de les experiències viscudes.
Les seves aplicacions es troben en plena evolució i obren una infinitat de possibilitats per a la presa de decisions.