Casos d'empresa Anna Portela, CEO de Xenopat
La medicina personalitzada obre les portes a administrar el tractament més adequat a cada pacient. Des de Xenopat, s’aposta per provar en ratolins quina serà la teràpia més efectiva per tractar tumors cancerígens. L’empresa catalana ha rebut finançament a través del programa Startup Capital d'ACCIÓ.
La lluita contra el càncer és una de les grans creuades del segle XXI. És ben sabut que els tumors evolucionen de manera diferent en cada pacient, i que les teràpies que funcionen en un malalt poden no ser efectives en una altra persona. Per anticipar-se a aquests resultats, l’empresa catalana Xenopat ha desenvolupat un sistema que prova en ratolins els diferents tractaments oncològics disponibles en cada cas per saber quin serà el més efectiu per a cada pacient.
“Saber si una teràpia funcionarà no hauria de ser una loteria: en podem tenir evidències científiques”, diu Anna Portela, CEO de Xenopat. L’empresa s’encarrega d’implantar un fragment de tumor humà en el mateix òrgan d’un ratolí per fer-ne el seguiment. Així, si el càncer és de fetge, el tumor creixerà en el fetge del ratolí. “El metabolisme i els cicles de quimioteràpia en els ratolins són més ràpids, així que podem veure com avançarà el tumor i anticipar-nos als resultats”, explica Portela.
Fins ara, el tumor humà s’implantava sota la pell del ratolí i no en l’òrgan que estava afectat. “D’aquesta manera, la correlació en els resultats és molt més alta”, diu la CEO de l’empresa. Si el ratolí no respon a la quimioteràpia estàndard, es provaran diferents fàrmacs en diversos ratolins per veure quin pot ser més efectiu.
Referent en medicina personalitzada
L’objectiu de Xenopat és accelerar la penetració en el mercat d’aquest nou servei. “Voldríem que fos una opció que tinguessin tot els pacients de càncer”, diu Anna Portela, conscient que, a Catalunya, la medicina personalitzada encara té un llarg camí per córrer. “A països com els Estats Units està molt més estesa, perquè està demostrat que té beneficis econòmics i per a la salut”, explica.
"Amb el programa Startup Capital, hem pogut realitzar un primer estudi clínic amb pacients que pateixen càncers rars”
Segons Portela, “amb el finançament del programa Startup Capital, hem pogut realitzar un primer estudi clínic amb diversos casos de pacients que pateixen càncers rars”. L’objectiu, ara, és fer un segon assaig clínic més gran i aconseguir ser “un referent en medicina personalitzada”. Actualment, el servei ja es comercialitza a Catalunya i a Europa.
L’oncòleg, figura clau
L’empresa ofereix aquest servei tant a pacients de càncer com a oncòlegs. Ara per ara, triomfa el boca-orella, però Xenopat està posant a punt un pla de comercialització per al futur pròxim. En tots els casos, “sempre treballem d’acord amb l’oncòleg que tracta el malalt, ja que és qui millor sap què li convé”. L’informe de resultats, diu la directiva de Xenopat, “és una guia que ha de facilitar les decisions del metge”. El temps necessari per fer l’estudi és d’entre quatre i vuit mesos.
Banc de proves per a les farmacèutiques
Fundada al 2014, Xenopat és una spin-off de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i l’Institut Català d’Oncologia (ICO). L’empresa té una segona branca de negoci on el client és l’empresa farmacèutica: les companyies poden testejar els seus fàrmacs oncològics en el banc de ratolins de Xenopat, que inclou prop de 400 models de tumors. “Actualment som quatre treballadors, però estem en fase d’expansió”, assegura Portela.