Eines de competitivitat
Com podem dissenyar un model de negoci competitiu i sostenible? De quines eines disposem per descriure, analitzar o canviar-lo? Aquesta presentació respon a aquestes i altres qüestions d'emprenedors o empreses en creixement.
Dissenya el teu model de negoci
Un model de negoci és el sistema que utilitza una organització per crear i oferir valor al seu client fruit de la seva activitat i obtenir beneficis tant per l’empresa com per la resta d’agents relacionats.
Els Models de Negoci són una projecció de l’estratègia empresarial a través d’un enfocament intuïtiu i pràctic. Per aquest motiu, tothom (emprenedors, pimes i fins i tot grans empreses) ha de dissenyar el seu model de negoci per cada una de les propostes que aplica al mercat.
Disposem d’una eina pràctica i visual dissenyada per A. Osterwalder; El model de negoci Canvas. Aquesta eina es construeix sobre la base de 9 peces que ens permeten descriure i analitzar el nostre model de negoci mostrant-nos la interrelació i la coherència general de cadascuna de les peces que el composen. Ens expressa la lògica del negoci d’una determinada empresa. Els blocs sobre els que se suporta aquest eina són:
- Segments de clients: qui són els nostres clients i quines són les seves necessitats i problemàtiques.
- Proposta de valor: quina és l’oferta que l’empresa posa al mercat (producte, servei, solucions,...).
- Canals de distribució: a través de quins canals fem arribar la proposta de valor al nostre client.
- Relació amb els clients: com ens relacionem amb el nostre client.
- Fluxe d’ingressos: com generarem ingressos o quina és la lògica dels nostres ingressos.
- Recursos clau: quins recursos i capacitats hem de construir per generar la proposta de valor.
- Activitat clau: quines activitats realitzem per generar la proposta de valor i satisfer el nostre client.
- Socis clau: quins són els nostres principals aliats.
- Costos estructurals: quins són els costos principals associats a la nostra activitat.
Les empreses han de buscar la diferenciació amb la seva competència a través del reforç prioritari d’un o diversos dels elements que conformen el seu model de negoci.
En aquesta presentació es mostren tres exemples d’empreses petites catalanes que han estat capaces de desenvolupar un model de negoci diferent, competitiu i sostenible amb la intenció de transmetre al lector idees o lliçons sobre models de negoci de referència.
Amb l'eina model de negoci Canvas i els senzills passos que s’exposen, podem ser capaços de generar nous models de negoci o innovar en el nostre propi model.