ACCIÓ - Agència per la Competitivitat de l'Empresa
  • Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Eficiència energètica amb la internacionalització als gens

Casos d'empresa   Fran Carretero

Circutor és una empresa especialitzada en solucions globals per a l'eficiència energètica que des dels seus orígens ha apostat per la internacionalització com a eina per la competitivitat.
Imatge

Començar a obrir-se als mercats exteriors ha estat la millor manera per a moltes pimes d'esmorteir els danys col·laterals de la crisi i compensar una demanda interna en caiguda lliure. No és aquest, però, el cas de Circutor. Aquesta empresa especialitzada en solucions globals per a l'eficiència energètica amb seu a Viladecavalls (Vallès Occidental) exporta des del 1983. Ramon Pons i Ramon Comellas, els seus fundadors, van voler aprofitar les oportunitats comercials que van sorgir al sector de l'estalvi energètic arran de la crisi del petroli de 1973, però de bon començament ja van adonar-se que el mercat nacional no compensava la inversió en innovació que exigia un projecte d'aquestes característiques, així que van abordar sense pensar-s'ho dues vegades el mercat internacional, tot convertint-lo en un factor clau per a la seva activitat. “La internacionalització ha format part de la nostra identitat pràcticament des del principi -explica Fran Carretero, director d'exportació de la companyia-, ja que la forta inversió en I+D+i necessària per a la nostra activitat fa realment imprescindible una visió global del negoci.” Circutor va facturar l'any passat 116 milions d'euros, aproximadament la meitat provinent de l'exportació.

 

Avui en dia, Circutor té presència comercial a més d'un centenar de països i compta amb filials a Alemanya, República Txeca, Argentina, Mèxic, Perú i l'Índia, a més d'una xarxa de distribuïdors especialitzats pels cinc continents. Concretament al mercat asiàtic, l'empresa disposa, a més, d'oficines de representació a Shanghai i a Singapur. Aquesta última funciona des del 2001 i actualment està ubicada al Centre de Promoció de Negocis (CPN) d'ACCIÓ a la ciutat-estat, un espai estratègic que actua com a nexe d'unió amb els proveïdors locals de serveis administratius i que ofereix també suport en el terreny de la consultoria. “ACCIÓ disposava d’experiència amb altres empreses en mercats internacionals i coneixia les barreres culturals, logístiques i, sobretot, jurídiques de l’àrea”, esgrimeix Carretero, que assenyala tant aquest valor afegit com les implicacions econòmiques de l'aposta com a “claus a l’hora de decidir l’emplaçament de la nostra base al Sud-est asiàtic”. Del resultat n'està molt satisfet: “Circutor ha pogut exportar i donar suport tècnic i comercial a tota la regió gràcies a la nostra presència allà”, donat que des de Singapur poden abastar “amb l'agilitat requerida els mercats propers: Malàisia, Tailàndia, Indonèsia, Filipines, Vietnam, etcètera”. Des d'allà creen també sinergies amb el gegant xinès: prop del 80 per cent de la població del país és d'aquest origen, el que suposa que les empreses “que desenvolupin projectes al Sud-est asiàtic o a Singapur tenen molt probablement negocis directes o indirectes a la Xina”, descriu Carretero.

De totes maneres, l'empresa veu aquesta aposta com un punt de partida, com un esglaó inicial a partir del qual continuar creixent: "Ens trobem actualment en una fase d’anàlisi quant a la internacionalització del model de negoci. No es tracta només d’exportar productes, sinó d’oferir les prestacions que els nostres clients a la regió esperen: disponibilitat d’estoc immediata, servei postvenda, manteniment... Això requereix dotar d’un rol diferent l’oficina i, per tant, redefinir-ne l’estratègia"; procés aquest "que pot passar, evidentment, per obrir-hi una delegació", reflexiona el director d'exportació de la companyia.

Un mercat multilingüe i "exigent"

A l'hora de fitxar l'agent per portar l'oficina local van sorgir els primers reptes: havia de tractar-se d'algú amb el perfil adient, no ja des del punt vista del contractant, sinó a l'hora de ser rebut per l'amalgama de cultures que conflueixen al Sud-est asiàtic. En qualsevol cas aviat els avantatges s'hi van imposar, especialment “la facilitat per trobar gent a Singapur que parlés anglès i xinès (mandarí i cantonès), cosa que es feia molt més difícil a altres llocs”, i que, a més a més, conegués en profunditat un mercat “exigent” des de molts punts de vista. Circutor valora aquesta complexitat de manera molt positiva: ajuda a evolucionar i permet establir contacte amb “competidors tant locals com globals que moltes vegades tenen fàbriques a la zona”, que no s'ha d'oblidar que integra països amb creixements econòmics raonables i constants. “Singapur es comporta com un hub de negocis” tant quant a logística com quant a fiscalitat i solidesa legal, i, per a ells, “el futur implica considerar aquest enclavament com una base on concentrar l’activitat d’altres àrees en fase de prospecció, en especial quan el tractat de lliure comerç de mercaderies i persones, conegut com AEC (ASEAN Economic Community), sigui una realitat”, aposta Fran Carretero.

En qualsevol cas, i malgrat els obstacles logístics, culturals, de diferència horària... existents, el director d'exportació de Circutor no dubta a recomanar l'experiència, especialment a les empreses del sector tecnològic: "El nostre consell és que mirin Singapur, no com un mercat únic, sinó com una porta d’entrada al Sud-est asiàtic: és un dels llocs més atractius del món per fer negocis gràcies a la seva predisposició i a les facilitats que ofereix."

Idees Força

Circutor ha pogut exportar gràcies a la nostra presència exterior

No es tracta només d’exportar productes, sinó d’oferir les prestacions que els nostres clients a la regió esperen: disponibilitat d’estoc immediata, servei postvenda, manteniment...

Cal mirar Singapur, no com un mercat únic, sinó com una porta d’entrada al Sud-est asiàtic