Informes d'anàlisi empresarial
La innovació és un element clau pel creixement empresarial, i tot i ser un element valorat per la majoria d'empreses, no totes saben posar-lo en pràctica posant-lo en el centre del funcionament empresarial. La clau és transformar la cultura de l'empresa, entenent que la innovació va de fora cap a dins.
Innovació estratègica en el procés d'internacionalització
Segons l'OCDE, el 50% del creixement es deu a la innovació, és a dir, la transformació del coneixement en un valor afegit. En moltes empreses, tot i considerar-se important la innovació, no s'hi dedica prou atenció, centrant-se més en l'eficiència.
Shawney defineix quatre arquetips a l'hora de classificar empreses en base a la innovació: exploradors, arquitectes, miners i pluriocupats. El primer pas per començar a innovar és definir un pla estratègic: decidir en quins negocis es vol estar, amb quins elements diferencials i quin nivell d'ambició, així com gestionar la cartera de negocis.
L'empresa passarà per diverses fases fins que s'incorpori la innovació a la cultura de l'empresa, en les quals haurà de revisar el lideratge, la cultura empresarial, les relacions externes, l'estructura, els processos...
D'un estudi sobre la innovació en 154 empreses catalanes es desprèn que 3 de cada 4 es consideren innovadores i la meitat s'hi consideren més que els seus competidors, encara que en la majoria de casos la convicció no encaixa amb les prioritats empresarials que manifesten. Les empreses solen argumentar les dificultats del dia a dia com a fre a la innovació.
Es presenta l'exemple de Ficosa, empresa d'origen familiar fundada el 1949 actualment present a 18 països, sent un dels punters mundials en components per l'automòbil. L'empresa ha sabut prendre decisions arriscades, passant per quatre fases: expansió nacional, europea, mundial i organització global.