Informes sectorials
Presentació de l'anàlisi d'oportunitats en mercats internacionals per a empreses catalanes del sector tèxtil i moda. Detall de l'evolució competitiva a Catalunya i de les tendències globals al món.
Principals conclusions
- El sector tèxtil va ser el motor de la industrialització a Catalunya al s. XIX. Després d’una reconversió d’aquest sector, se li està donant un impuls important a Catalunya gràcies a noves tendències de mercat
- El sector tèxtil i confecció aglutina 4.301 empreses a Catalunya (establiments). Es tracta principalment d’empreses familiars de dimensió reduïda
- Aquest sector genera un volum de negoci de 3.868,3 milions d’euros i ocupa un total de 26.489 treballadors. Catalunya aglutina un 40% del total del volum de negoci del sector a l’Estat i un 32,1% dels llocs de treball ocupats. Així mateix, el sector tèxtil i confecció representa un 10,31% del PIB industrial català
- 1.720 empreses exportadores regulars a Catalunya (el 40% del total espanyol la situen com la primera regió de l’Estat en exportacions)
- El subsector tèxtil és el més rellevant pel que fa a la facturació i als llocs de treball ocupats. Aquest sector factura 2.527,7 M. d’euros (65,34% del total) i ocupa 15.529 treballadors a Catalunya (58,62%). El subsector tèxtil engloba un total de 1.879 establiments (43,69%)
- D’altra banda, el subsector confecció aglutina un total de 2.422 establiments, genera una facturació de 1.340,6 milions d’euros i dóna feina a 10.960 llocs de treball
Oportunitats identificades a Europa
Alemanya
Guanyen protagonisme les empreses especialitzades en confeccions a mida i fetes a mà juntament amb l’auge de la moda sostenible.
Bèlgica
El 80% del negoci de la moda i el calçat està ubicat a la regió de Flandes i, més concretament, a la ciutat d’Anvers. Al conjunt del país, la demanda interna augmenta i seguirà creixent. Les importacions d’articles de moda d’origen espanyol també van en auge.
França
L’oportunitat de negoci a França passa per l’e-commerce: s’espera que el mercat de roba i sabates en línia francès arribi als 23.000 milions d’euros l’any 2020. En el sector de prêt-à-porter, el comerç electrònic va en augment i actualment té una quota de mercat del 16%.
Itàlia
Els consumidors recorren cada vegada més, d’una banda, a promocions i rebaixes, i, de l’altra, a productes respectuosos amb el medi ambient. Les vendes en línia de roba i sabates es dispararan en els propers anys, perquè hi haurà productes més econòmics que a les botigues.
Polònia
S’espera que, en el futur, els centres comercials mantinguin la seva posició predominant com a opció de compra de roba i calçat, tot i que anirà guanyant espai l’e-commerce.
Regne Unit
Existeixen oportunitats en el sector de la confecció infantil, amb un valor de mercat de 10.340 milions de lliures esterlines el 2015, un augment del 20% des de 2011.
Turquia
A causa de la creixent penetració d‘Internet, el comerç en línia ha estat el canal de distribució més dinàmic el 2015. En el futur, s’espera que el sector de la roba i el calçat experimenti un fort creixement gràcies al desplaçament del consum de marques falsificades a marques registrades.
Oportunitats identificades a Àsia
Corea del Sud
Corea s’ha convertit en un aparador per al sector de la moda del continent asiàtic, cosa que fa que sigui una excel·lent porta d’entrada per donar-se a conèixer a l’Àsia. Destaca el creixement de la moda esportiva gràcies que els coreans utilitzen aquest tipus de producte diàriament i no exclusivament per a la pràctica esportiva.
Emirats Àrabs
Tot i que l’e-commerce té una quota del 2% en el sector de la moda, aquest canal es dispararà per les característiques de la població expatriada.
Hong Kong (Xina)
Amb una àmplia oferta de marques internacionals de moda, Hong Kong és un aparador per als turistes i una plataforma excel·lent per mostrar els productes. La ciutat actua com un trampolí per entrar a la Xina continental i altres mercats regionals. Durant el 2015 han augmentat les vendes de marques de moda ràpida, orientades a vendre més volum, en detriment de les marques més cares i de luxe.
Japó
Tot i el descens de la natalitat, existeixen oportunitats en el sector de la moda infantil, perquè hi ha una tendència a destinar més despesa en cada naixement.
Índia
En haver-hi una gran majoria de població jove (l’edat mitjana és de 27 anys), s’espera que l’e-commerce guanyi terreny i augmenti un 10% anual fins al 2025.
Vietnam
Vietnam és atractiu perquè té una gran indústria de fabricació tèxtil amb molta mà d’obra amb salaris baixos i condicions legals que faciliten la producció. Els sectors clau són el calçat (quart productor mundial) i el cuir (s’importa el 70% del total, uns 300 milions de dòlars anuals).
Xina
El mercat de consum s’orienta cap a l’e-commerce, amb un volum de vendes que va arribar als 535.000 milions d’euros el 2015 (37% més que l’any anterior) i que s’espera que es dupliqui en els propers tres anys.
Oportunitats identificades a Amèrica
Canadà
La despesa per càpita en articles de moda ha seguit la tendència general de creixement de Canadà i s’espera que s’incrementi un 4% fins al 2019, moment en què assolirà uns 783 euros anuals. Amb l’emergència del fast fashion, la tendència actual és vestir d’una manera més casual.
Estats Units
El futur del sector passa per l’e-commerce.
Mèxic
Mèxic ha potenciat el sector del retail i s’ha convertit en un dels mercats més atractius per invertir. S’ha de distingir dos tipus de consumidors: els que tenen més poder adquisitiu, propensos a consumir moda d’importació, i els que tenen menys ingressos, que consumeixen roba produïda al país i del mercat informa.