• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Com afrontar la crisi amb un pla de contingència

Idees d'experts   Felipe Muntadas-Prim, expert en direcció corporativa

La millor estratègia per afrontar una crisi? Preparar-se sempre, no només quan les coses van malament, sinó sobretot durant les fases de creixement: "Hem de tenir la mentalitat de les startups que tenen molt clara la situació de caixa en tot moment". Tot plegat ho explicava l'expert Felipe Muntadas-Prim durant un Esmorzar de finançament en línia.
07/05/2020

“No es tracta d’encarar el futur amb un pla de contingència, sinó com ho hauríem d’haver fet fa uns anys”. Així començava el darrer Esmorzar de finançament d’ACCIÓ on l’expert en direcció corporativa Felipe Muntadas-Prim va explicar algunes mesures per afrontar la crisi de la Covid-19. I ho va deixar molt clar: aquesta crisi serà més suportable per a les empreses que s’han preparat durant els darrers anys.

Muntadas-Prims descriu tres tipologies diferents de crisi: la previsible, aquella que els seus efectes es poden mesurar fàcilment com són els refinançaments o els problemes de successió; la inesperada, que és la que coneixíem fins ara i és d’una intensitat molt més forta que l’anterior. Aquesta sol arribar més ràpid, com la crisi de 2008, però sempre hi poden haver opcions de sortida de la crisi amb l’exportació, amb millores de productivitat o a partir de la bona gestió del circulant.

Una dimensió desconeguda. La crisi actual és la del shock. Una crisi totalment inesperada que ha obligat a aturar en sec l’economia i les empreses. “Ara mateix, sense activitat, l’única cosa que podem fer és aturar-nos”, diu i afegeix: “Ara no és el moment d’intentar superar la crisi, sinó d’assegurar la supervivència posterior”.

 

Tipologies de crisis

 

Com ho fem? Per fer-ho cal ser ràpid i anticipar-se al màxim. Les empreses que van respondre més ràpidament a la crisi i que es van preparar el mes de febrer ho podran superar millor que les que van començar més tard. Algunes de les mesures aplicables per pal·liar els efectes de la crisi són les de reduir el consum de caixa, sol·licitar els Expedients Temporals de Regulació d’Ocupació (ERTOS), reduir al màxim els costos fixes negociant lloguers i subministraments, eliminar els costos variables o buscar noves fórmules de finançament.

Per Muntadas-Prim és molt important la gestió del circulant de l’empresa i sobretot l’obligatorietat de pagar les factures i els impostos que tenim pendents. “Cal fer un pla de pagaments per ajornar-los i de manera immediata definir com fer-los, si trenquem el cicle de pagaments es col·lapsa el sistema”, reconeix.

El remei? L'anticipar-se a la crisi. Ens ho explica des del concepte de gestió del valor, tant en situacions de crisi com d’alt creixement. El pla de contingència més eficaç és l’anticipació i la preparació constant a dins de les companyies. Les crisis a les empreses van i venen i per això aquesta anticipació haurà de quedar-se i convertir-se en una àrea estructural i estratègica dels comitès de direcció.  “Sembla lògic però moltes empreses que van viure el 2008 no ho han fet. S’ha de mirar a llarga distància i preveure tots els escenaris”, apunta.

En aquest sentit, Muntadas-Prim proposa mantenir la tensió quan les coses van bé i sobretot en moments d’alt creixement de l’empresa. “Quan les coses funcionen la tresoreria es mira però no és rellevant. Hem de tenir la mentalitat de les startups que tenen molt clara la situació de caixa en tot moment i el temps de vida que els hi queda. Aquest punt de tensió s’ha de tenir sempre”, explica.

Amb tot, Muntadas-Prim reconeix que ara toca aplicar mesures a curt termini davant la incertesa de futur. “Ara estem a urgències i hem de tirar endavant les mesures que tinguem a mà. Però és clau que quan això passi hem de mirar com ho farem durant els propers anys i construir les estructures adients i amb directius que tinguin experiència”.

A més de la reacció ràpida, valors com la confiança, la generositat, la cooperació o l’ètica empresarial són ingredients clau per sobreviure la crisi. “ Per sortir-ne hi ha d’haver relacions humanes entre les empreses, la banca especialment, o els proveïdors. No només resoldrem la crisi amb enginyeria financera, caldrà empatia i intel·ligència emocional. S’ha d’aplicar l’ètica i saber gestionar les situacions des de la calma i l’experiència". I acaba: "Tenim una gran oportunitat per descobrir la confiança en els altres i reconstruir tot això de forma diferent”.

 

Vols assessorament financer? T'ajudem a buscar el millor finançament per a la teva empresa. Descobreix el Servei d'assessorament financer!

Serveis relacionats

ACCIÓ Virtual Desk

Un canal telemàtic de reforç per a la resolució de consultes i assessorament empresarial