Idees d'experts Carles Gómara
El Mobile World Congress (MWC) ofereix l'oportunitat de conèixer les tendències de futur del sector de la telefonia mòbil. Recollim el decàleg de les novetats tecnològiques descobertes en l'edició d'enguany.

- Presentació de productes exclusius per part de les grans marques
El MWC s’ha consolidat com a plataforma perquè les grans marques presentin els seus nous aparells mòbils. És el cas de Samsung, que sempre aprofita la cita a Barcelona per presentar les novetats mundials en els seus dispositius i, en l’edició d’enguany, ha estat el torn del Galaxy S7. En el mercat dels aparells mòbils també han entrat amb força els actors xinesos, especialment Xiaomi, que s’ha convertit en el cinquè fabricant del món darrere de Samsung, Apple, Huawei i Lenovo. En qualsevol cas, el negoci dels smartphones comença a estar saturat i les novetats se centren més en afegir característiques innovadores dels dispositius: un mòbil que, a més de ser waterproof, flota a l’aigua, un altre que té una bateria que es carrega en només 15 minuts o un telèfon modular en el qual s’hi poden inserir accessoris - Accessoris mòbils: un ecosistema permanentment connectat
La indústria segueix apostant pels wearables com a tendència de negoci: accessoris, com rellotges intel·ligents, polseres de pulsacions o ulleres de realitat virtual, connectats al mòbil. De fet, més enllà dels smartphones, l’autèntic negoci dels grans fabricants de mòbils gira entorn a tot l’ecosistema de dispositius connectats. Una de les novetats que s’han pogut veure en l’edició d’enguany ha estat la SIM virtual (o eSIM), que permetrà canviar directament d’operador de mòbil i connectar tots els gadgets amb els smartphones o tablets sense haver de canviar la SIM física que, de fet, deixarà d’existir - Realitat virtual
L’atracció del MWC 2016 han estat les ulleres de realitat virtual. Entre elles, han destacat les Gear VR de Samsung i les HTC Vive, entre d’altres. En el cas de les primeres, incorporen el mòbil com a pantalla frontal per viure l’experiència de realitat virtual, ja sigui per fer demostracions, presentacions, simulacions, entrenaments, periodisme d’immersió, o jocs d’entreteniment - Realitat augmentada
Tot i que els conceptes realitat virtual i realitat augmentada semblin similars, representen conceptes força diferents. La realitat virtual substitueix la realitat a través de dispositius que simulen que ens trobem en un altre lloc, que ens transporten a una realitat virtual, que no existeix. En canvi, la realitat augmentada intenta perfeccionar la realitat, superposant dades i informació a allò que tenim davant nostre per oferir-nos una experiència més completa in situ - Assistents personals
Es tracta de tecnologies aplicades a objectes que pretenen acompanyar i facilitar la vida a les persones. Aquests dispositius s’adapten cada vegada més al seu propietari, aprenent de les seves rutines - Pagaments a través del mòbil
Les entitats financeres cada vegada s’allunyen més de la banca presencial i aposten per les operacions digitals a través de l’smartphone. En aquesta mateixa línia, han començat a créixer les empreses fintech (finances tecnològiques). Una altra tendència és la tecnologia blockchain que va començar amb l’aparició de la moneda virtual bitcoin. Aquesta tecnologia permet realitzar transaccions de manera fiable i segura, sense necessitat d'un intermediari - Xarxes mòbils de cinquena generació (5G)
Tot i que està previst que no arribin fins el 2020, s’estan començant a posar les bases del que seran les xarxes 5G. S’espera que ofereixin velocitats de connexió molt més ràpides, amb més capacitat, gastant menys energia i amb menys latència. Ara bé, amb el 4G en ple desplegament, l’arribada del 5G no sembla imminent i tot apunta que abans sortirà el 4.5G. Algunes altres de les novetats seran l’Internet tàctil a distància, i l’ampliació de la cobertura mòbil arreu del món amb drones, a través de projectes com els que han endegat Facebook (Internet.org) i Google (Project Loon) - Automòbil connectat
Al MWC també es van veure avenços i una aposta clara de les grans empreses en els automòbils semi autònoms i alguns totalment autònoms connectats a Internet. Diversos sensors avisen al conductor de qualsevol imprevist per tal d’evitar accidents, fer la conducció més segura, augmentar la comoditat, la navegació, l’entreteniment, el control i la prevenció. A més, les tendències de futur segueixen enfocades als vehicles elèctrics - Internet de les coses
La tendència és que tot estigui connectat a través de l’Internet of things (IoT), que els objectes de la vida quotidiana estiguin interconnectats. Un procés que oferirà informació privilegiada a les empreses sobre els hàbits de costum. Però, l’Internet de les coses es convertirà en una allau indigerible d’informació i, en aquest sentit, ha aparegut el fog computing (computació emboirada), un núvol més petit i proper per gestionar les dades i no saturar la xarxa - Intel·ligència artificial
Després d’haver ensenyat les màquines a pensar, el pas següent és fer que pensin soles. La intel·ligència artificial es basa en tecnologies vinculades a la gestió del big data (dades massives). Trobem màquines que aprenen de forma mecànica i assimilen la informació per treure conclusions i proposar accions a realitzar (machine learning), altres que emulen els processos de raonament i aprenentatge de la ment humana, simulant els milions de connexions que hi ha entre les neurones del cervell (neuronals networks), i també n’hi ha d’aprenentatge profund (deep learning)
Informació extreta de la presentació de Carles Gómara, coordinador d’estratègia i mobilitat d’ACCIÓ, de l’informe Analysis. Mobile World Congress 2016 wrap-up, GSMA Intelligence, i altres fonts.