Idees d'experts Juanjo Duran, CEO de Deliberry
És important el propòsit d'una startup? Quin paper ha de tenir el seu CEO o fundador? Juanjo Duran, CEO de Deliberry, ens en dona algunes pistes en un dels darrers Scaleups Talk d'ACCIÓ.
Juanjo Duran, CEO de Deliberry
El rol del líder d’una startup és elemental per entendre el seu creixement. El CEO o fundador és la persona que té clar el propòsit de l’empresa, qui ha de transmetre la passió a la resta i qui a l’inici coneix tot el que hi passa. Quan l’empresa es fa gran, però, resulta molt difícil seguir controlant cada un dels racons i de les accions. "Arriba un moment que el CEO deixa l’operació perquè és l’equip executiu qui ho fa. La direcció es dedica a la cultura i a l’estratègia de l’empresa", explica Juanjo Duran, CEO de Deliberry.
Duran va participar en una Scaleup Talk d’ACCIÓ per explicar la seva experiència liderant projectes empresarials de creixement. Després d’anys d’experiència a Procter & Gamble o Easy Jet, entre d’altres, el 2020 va agafar les regnes del supermercat on-line per seguir impulsant el seu creixement.
Deliberry forma part d’una indústria enorme i ofereix una àmplia oferta on-line de productes combinant les grans cadenes de supermercats i les botigues de barri i amb una entrega de pocs minuts. Un sector extremadament competitiu i amb marges petits on un líder convençut i que sap transmetre el propòsit al seu equip són claus per impulsar-ne el creixement.
Per il·lustrar la seva experiència, Duran explica els 5 passos que tot CEO hauria de fer per accelerar el creixement d’una startup.
- Tenir un propòsit. La visió del fundador és essencial i cal mantenir-la durant tot el procés de creixement. Tota empresa té un propòsit que ha ser definit per la direcció. Tot i això, i a mesura que l’organització es fa gran, poden sorgir canvis en el camí o en les maneres de fer però sense variar-ne l’objectiu final. “Aquí és quan la direcció ha de ser flexible. Potser les coses no es fan com pensaves però un CEO s’ha d’envoltar de treballadors que en saben més que ell que l'ajudaran a arribar al destí final”, apunta.
- Comunicar la visió. La direcció ha de saber comunicar la seva visió i inspirar a les persones que l’envolten a través del propòsit establert. El de Deliberry és molt clar: "cap client tindrà la nevera buida". Una idea que s’ha de transmetre constantment per engrescar a tota l’organització i arribar al client final amb missatges enfocats a fer realitat aquest objectiu.
- Crear marcs de treball. Cal engrescar a l’organització a prendre decisions i que es facin de manera coherent amb la missió i el propòsit de l'empresa. Per fer-ho, Juanjo Duran proposa crear marcs de treball específics per alinear a tots els departaments, sobretot quan la fase de creixement és molt gran i l'equip creix. "Hem de mirar pel retrovisor i assegurar que tothom ens està seguint", apunta.
- Tenir un bon equip. "Talent, talent i talent", insisteix. Un projecte guanyador és aquell que disposa d’un equip qualificat i que "et treu les castanyes del foc". Duran admet que disposar d’un equip de qualitat marca la diferència en tasques d’alta complexitat.
- Fer seguiment. Pel CEO de Deliberry, per fer una execució adient cal delegar tasques i responsabilitats i analitzar els resultats a través d'indicadors específics. D’altra banda, i a l’hora de plantejar noves accions, l’agilitat del món digital és molt gran: permet prendre decisions en tot moment i fer canvis. "Si sabem on anem, hem de provar moltes coses i comprovar si funciona. Hem de fer sempre tests A/B. A partir d’aquí, cal optimitzar resultats i, a la vegada, mirar d’arrencar-ho tot", diu Duran.
Coneixes el servei Mentoring express per a startups? Si ja formes part del Barcelona & Catalonia Startup Hub, accedeix a la comunitat de mentors que conformen el nostre ecosistema per plantejar-li tots els teus dubtes. Informa-te'n!