Idees d'experts Christophe Arnoul, director de l'Oficina Exterior d'ACCIÓ a París
Com ha viscut la crisi de la Covid-19 l’economia francesa? Quines oportunitats de negoci hi seguiran tenint les empreses catalanes? Christophe Arnoul, director de l’Oficina Exterior de Comerç i Inversions d’ACCIÓ a París, ens posa al dia de tot plegat en aquesta entrevista.
França és un dels països més tocats per la crisi sanitària i econòmica de la Covid-19. L’elevat nombre de personese infectades ha obligat a aplicar un confinament estricte que ha tancat la major part del sector empresarial i ha fet disminuir substancialment l’economia. Tot i això, el gegant europeu espera que el consum es recuperi ràpidament gràcies als plans d’ajuts del govern i a la reactivació industrial.
Per la seva proximitat, França és un vell conegut per a l’economia catalana: és el tercer país amb més filials catalanes implantades (un total de 571 l’any 2018) i el soci principal en termes d’exportacions. Les vendes catalanes a França van créixer més d’un 7% l’any 2019 fins a superar els 12.300 M€ i més de 4.100 empreses hi exporten de forma regular. El sector de l’automòbil, amb un volum de 1.455 M€, i el dels plàstics, amb 970 M€, lideren les exportacions de Catalunya a França.
Com ha impactat la crisi de la Covid-19 a l'economia francesa?
Durant el primer trimestre el PIB ha disminuït un 5,8%, una de les caigudes més fortes dels països de la zona euro. Cal tenir en compte que el país ha tingut molt morts relacionats amb el virus i això ha fet que el confinament fos més estricte. La meitat del sector privat de l'economia s’ha aturat i el clima de negoci és inferior al de 2009. Tot i la desescalada del confinament no tornarem a la normalitat de seguida i el govern preveu una baixada del 8% del PIB durant el 2020 i alguns economistes parlen d'un 10%.
Aquest clima d'aturada ara és igual en tots els sectors?
Excepte pels serveis i productes essencials que han continuat actius, si ho comparem amb el mes de març veiem que l'aturada d’ara és lleugerament menor a la indústria i a la construcció a causa de la reobertura de determinades fàbriques i obres que s'han reactivat. Algunes empreses d'automoció van ser les primeres a reactivar l'activitat de forma residual i amb mesures sanitàries exigents.
Com evolucionaran les mesures de confinament?
A llarg termini és difícil saber-ho. L'emergència sanitària s'ha estès fins el 24 de juliol. Ara ja s'ha iniciat el pla de desconfinament i els comerços i mercats poden tornar a obrir respectant una sèrie de mesures sanitàries. El teletreball s'ha de mantenir com a mínim fins a principis de juny i pels que hagin d'anar a la feina ho han de fer respectant les mesures sanitàries. No hi ha calendari d'obertura de fronteres, de moment les restriccions amb els països de l’espai europeu (UE, Schengen i Regne Unit) segueixen vigents fins el 15 de juny com a mínim i fins a nova ordre a països tercers.
"El pla d'ajuts a les empreses és el més generós amb els treballadors i, per tant, hauria de permetre recuperar el consum més ràpidament"
Aquesta situació de quina manera pot afectar a les empreses catalanes amb negocis a França?
Amb el desconfinament progressiu actual, les empreses no poden desplaçar-se a més de 100 km de la seva ciutat sense un motiu molt justificat. En aquest sentit, no preveiem entrevistes físiques per motius comercials fins el mes de setembre.
Quin ha estat el paper del govern?
Tot i que el clima empresarial és molt baix s’han de tenir en compte alguns aspectes positius: França és el país d'Europa on l'activitat ha baixat més però és on els salaris s'han mantingut més. El pla d'ajuts a les empreses és el més generós amb els treballadors i, per tant, hauria de permetre recuperar el consum més ràpidament quan es torni a l'activitat normal.
Quines mesures del govern destacaries per pal·liar els efectes de la crisi?
El pla d'ajuts del govern representa el 5% del PIB del país, són 110.000 M€. Es tracta d'ajuts directes a les empreses. Aquests ajuts permeten finançar aspectes com l'atur parcial; posposar o anular el pagament d'alguns impostos; noves partides per entrar al capital d'empreses amb problemes; ajuts per a pimes i autònoms amb una disminució de l’activitat d’un 70%; primes pel personal de salut o ajuts per comprar material sanitari.
Les empreses implantades se'n poden beneficiar?
Les empreses catalanes implantades poden accedir a totes aquestes mesures econòmiques i als préstecs garantits del govern. A més, també hi ha un pla específic per a les startups implantades. També els podria afectar positivament el pla de reactivació de l'economia que de moment s'està dissenyant. Ara s'està parlant que les prioritats seran els sectors de l'aeronàutica, l’automoció i el turisme i s’hi afegirà la cultura i els esports.
Les empreses han tingut facilitats per readaptar els seus productes a la crisi?
Hi ha més flexibilitat per fabricar productes com el gel hidroalcohòlic. El govern francès ha posat en marxa una flexibilització perquè els tràmits per obtenir l'autorització per posar-lo al mercat siguin més fàcils i ràpids.
En quins productes hi ha més demanda ara mateix?
Ara mateix la demanda és per productes directament lligats a l'epidèmia: EPIS i material sanitari. S'estan important massivament i s'han flexibilitzat tràmits duaners i normatius per facilitar-ho. D’aquesta manera hi poden tenir cabuda les empreses catalanes. S'ha de mirar producte per producte per veure com s'aplica la reducció dels tràmits.
"A curt termini no es faran grans inversions però la indústria i els serveis es digitalitzaran per adaptar-se al nou paradigma"
I altres productes o serveis que no estiguin relacionats amb directament amb la crisi sanitària?
Tot allò relatiu amb l'alimentació i serveis com la telemedicina, la seguretat informàtica, la formació a distància o els videojocs. En aquest sentit els sectors que menys pateixen són l'agricultura, el consum d'energia per la llar, les activitats financeres i la comunicació.
I de cara als propers mesos?
Hem de veure l'evolució del desconfinament i s'haurà de seguir de molt a prop la demanda de productes i serveis. Si la confiança es recupera, creixerà el consum de les llars en alimentació, salut i en productes i serveis relacionats amb la sortida al carrer. L'esport, per exemple. Pel que fa a les empreses, tot i que a curt termini no es faran grans inversions, la indústria i els serveis es digitalitzaran per adaptar-se al nou paradigma que vindrà.
Quines consideracions ha de tenir en compte una empresa que exporti a França en aquests moments?
El transport de mercaderies no ofereix restriccions. Cal tenir en compte que la gran majoria d'empreses catalanes que exporten a França ho fan per carretera. A les fronteres hi ha controls, fet que pot generar retards en les entregues. Les empreses de transport han de respectar les normes de seguretat sanitàries de França i han de portar els certificats de desplaçaments. El problema actual per les empreses exportadores pot ser la demanda dels productes o els pagaments.
I si l’empresa ja estava valorant o iniciant un procés d’implantació, quins nous obstacles pot trobar-se?
El principal obstacle és no poder desplaçar-se per fer tràmits presencials i alguns es poden endarrerir a causa del tancament total o parcial d'algunes administracions. Si una empresa està acostumada a fer-ho tot presencial li serà més difícil. Tot i això, a França és un país que l'administració fa moltes gestions per via telemàtica. Seguim veient com es realitzen operacions d'adquisició o d'implantació amb molts actors i tràmits implicats: bancs, advocats, registre de comerç, signatura de contractes o selecció de personal. Gairebé tot es pot fer a distància.
Quines oportunitats de negoci veieu des de l’Oficina de París que es poden obrir a les empreses catalanes, de forma imminent?
Ara mateix estem fent difusió de les plataformes Covid-19 que s'han creat a França. Ja hi hem inscrit algunes empreses catalanes. Darrerament també hem donat suport a una empresa industrial que dissenya pantalles i viseres de protecció. L’hem ajudat a contactar amb empreses franceses que necessitaran adaptar les seves instal·lacions i està rebent respostes positives. A altres empreses els hi hem donat suport per participar en licitacions de solucions contra la Covid-19.
I oportunitats de negoci no relacionades directament amb l’emergència sanitària, quines es poden trobar?
A partir de la crisi, rebem propostes d’empreses franceses que busquen subcontractar nous proveïdors industrials com a conseqüència del tancament d’algunes empreses. Un dels requisits és que siguin empreses properes i Catalunya ho compleix. A més, també és un bon moment per a les empreses catalanes amb productes de consum per entrar al mercat francès a través del comerç electrònic, reforçant la seva presència i posicionament digital. Sectors com els vídeojocs, la formació online, la protecció de dades estan traient profit de la situació actual.
"Hi haurà oportunitats de negoci sorgides de les relocalitzacions industrials, la digitalització dels serveis i la inversió en economia verda"
I a mig termini? Quines activitats i sectors poden aprofitar millor la situació post Covid-19 a França?
El pla de reactivació de l’economia del Govern francès es coneixerà al setembre però el comitè de les regions franceses ja ha fet propostes en projectes concrets i madurs amb inversions en salut, recerca mèdica i eficiència energètica. També hi haurà algunes relocalitzacions industrials a França en sectors com el farmacèutic o les tecnologies mèdiques, entre d’altres, que hauran d’apostar clarament per la digitalització i ser molt punteres per ser competitives. Això pot aportar oportunitats de negoci en l’àmbit de la industria 4.0 per a les empreses catalanes.
A mig termini també hi tindrà cabuda el creixement de la digitalització de serveis i les solucions TIC a distància. Per últim, el govern donarà suport a la demanda i a les noves inversions en economia verda i sostenibilitat com l’estalvi d’energia, el cotxe elèctric o les energies renovables.
Com pot ajudar l’Oficina de París a superar els obstacles a una empresa catalana i accelerar el seu procés de negoci a França?
A França no és difícil exportar-hi però la seva maduresa i les barreres culturals fa que sigui un mercat molt exigent. S'ha de demostrar proximitat i que el producte o servei sigui diferencial. Amb això les podem ajudar. Sabem on trucar i quin discurs utilitzar. Ara, a més, amb la dificultat de viatjar a curt termini, l'Oficina ofereix la possibilitat de tenir presència física al mercat a través del nostre equip local i d’ajudar a les empreses a resoldre tràmits o requeriments.
I de quina manera des de París podeu ajudar-los a aprofitar aquestes oportunitats de negoci?
Aquesta crisi també aportarà noves oportunitats de negoci, seran més escasses i molt de nínxol, però s'han d'analitzar i conèixer encara que els indicadors globals ho pintin negatiu. Des de l’Oficina les identifiquem de manera personalitzada i apropem a les empreses amb els actors adients. La proximitat que tenim amb el mercat francès ens permet oferir oportunitats de negoci molt específiques. Un dels serveis principals que oferim és la cerca de canals de comercialització que inclou l’estudi i la prospecció de mercat per organitzar agendes de reunions comercials, que ara mateix fem de manera virtual.
Vols saber-ne més? T'agradaria conèixer més a fons les oportunitats de negoci de futur a França per a la teva empresa? Saps amb quins obstacles et pots trobar a curt termini? Contacta amb l'Oficina Exterior de Comerç i Inversions de Catalunya a París!