Idees d'experts Alberto Fernández Terricabras
Moltes bones idees no troben finançament perquè els emprenedors no han reflexionat, plantejat bé o plasmat determinats aspectes en un pla de negoci. Reflexionem amb Alberto Fernández Terricabras, professor d'IESE i inversor, sobre el negoci, el pla econòmic financer i l'anàlisi dels mercats i dels competidors.
Té clar que per convèncer a un inversors, els emprenedors s'han de posicionar i definir clarament en què es diferencien de la compentència.
Idees Força
Per convèncer un inversor cal: posicionar-te, definir molt bé en què et diferencies de la competència i assegurar-te que els clients estaran disposats a comprar el teu producte. Les idees bones existeixen i no només jo tinc la veritat. La diferència entre un bon i un mal projecte es troba a tenir un bon pla de negoci.
Per diferenciar-te de la competència pots solucionar una nova necessitat; fer el mateix que la competència però amb més qualitat o fer el mateix a menys cost. Una cosa és crear valor per al client i una altra és captar valor per a la meva companyia i que el client estigui disposat a pagar-ho. Realment ho valoraran els clients i estaran disposats a pagar un servei més bo i car? Vendre i ingressar més és relativament fàcil. El més difícil és vendre amb marge.
És bàsic i imprescindible conèixer els clients i els competidors. Cal una anàlisi honesta i no autoenganyar-nos. De la mateixa manera que cal conèixer els clients també cal una anàlisi dels competidors. No podem autoenganyar-nos pensant que som millors en tot. Ser conscient que determinades coses la competència les fa millor t'ajudarà a gestionar-les.
Als inversors els agrada veure que les coses es faran ràpid. El pla de negoci no pot significar una paralisi per fer l’analisi. Cal pensar-lo bé però executar-lo àgilment. El pla de negoci m’ha de dir com treuré ingressos i com trauran rendiment els accionistes. Cal pensar en els accionistes i com treure rendibilitat.
Sense informació no es pot fer un bon pla de negoci. Una bona anàlisi del mercat: regulació, clients, competidors... Sense informació no hi ha gestió. S’ha de tenir informació i s’ha de dedicar temps a gestionar-la.
Deixar clares les claus del negoci i no perdre-les mai. En qualsevol model de negoci t’has de preguntar quina és la clau que et fa diferent i demostrar a l’inversor que ets capaç de mantenir-la en el temps. El pla de negoci serveix de guia per fer el seguiment i poder corregir coses.