Idees d'experts Rafa Ramírez i Alex Surroca
Use-It i Neosalus són dues start-ups que formen part del Pla Embarca de Start-Up Catalonia a Lleida.
Han signat una joint venture per desenvolupar un programari i maquinari de gestió de desfibril·ladors amb la finalitat de fer-los més accessibles al ciutadà i augmentar del 10% al 65% la supervivència en els casos de mort sobtada.
- LOGÍSTICA, E-COMMERCE I DISTRIBUCIÓ
- EDUCACIÓ, FORMACIÓ I SERVEIS EDITORIALS
- ELECTRÒNICA I ELECTRICITAT
Rafa Ramírez, CEO Neosalus i Alex Surroca, CEO Use It
Start-up Catalonia ha canviat literalment la vida de Use It i Neosalus.
A l'octubre (de 2014) vam començar el Pla Embarca de Start-up Catalonia com dues empreses que encaràvem el repte de fer millores en les nostres organitzacions respectives per aconseguir un impuls necessari per encarar el futur amb millors condicions. Use It va canviar el seu model de negoci basat en consultoria (serveis i projectes a mida) i va passar a crear i comercialitzar els productes. Neosalus va redissenyar tots els seus productes i es va convertir en una empresa amb capacitat de créixer ràpidament i amb una visió clarament internacional.
Tant Use It com NeoSalus vau tenir creixements importants.
Oi, i tant! Use It va créixer més d'un 30% en facturació i un 50% en la seva plantilla, i Neosalus va augmentar la seva facturació en un 55% i va doblar la plantilla.
Què us impulsa a afrontar aquest canvi?
Principalment, la visió de passar a crear un producte innovador i amb clara visió de solució global. Compartir el mateix tutor va ser clau a l'hora de detectar possibles sinergies i la capacitat de reconèixer la possibilitat de tenir un projecte comú entre dues empreses amb un gran know-how en el seu camp va ser determinant. I, com no, la convicció mútua que el nostre projecte pot tenir una gran acceptació per part dels nostres clients potencials.
I decidiu començar un camí plegats...
Sí, la primera impressió va ser clau i vam percebre molt bon feeling. Els dos equips van tenir una relació excel·lent des del primer moment i això va multiplicar encara més la potencialitat del projecte.
I vau signar una joint venture.
Espera't, que això no acabi aquí!, (riu). A finals d'any crearem la nova societat que gestionarà el nou producte!
"Preferim tenir l’1% d’un gran projecte innovador i referent, que el 100% d’un projecte local i sense possibilitat de creixement. "
Quina creieu que ha estat la peça clau que us ha permès emprendre aquest camí?
Haver participat en aquesta gran xarxa de networking que és Start-up Catalonia ha estat clau. Però també han estat imprescindibles altres factors, com ara el fet de disposar de rols complementaris, una distribució de tasques molt clara, de compartir els mateixos objectius empresarials i la confiança mútua entre les persones que formen l'equip.
El nou producte es diu Cardionlive. Què oferiu exactament?
D'una banda, oferim un programari web relacionat amb la cardioprotecció que permet gestionar desfibril·ladors, fer el seguiment del seu manteniment, les caducitats dels consumibles i la formació dels alumnes. El seguiment i el control és total gràcies als avisos, tant a clients com a distribuïdors dels aparells. D'altra banda, oferim una solució electrònica per controlar en temps real l'estat dels aparells i generar trucades i avisos automàtics per a qualsevol incidència (temperatura, robatori, utilització del desfibril·lador...).
L'objectiu és fer més productes o explotar al màxim Cardionlive?
Explotarem al màxim Cardionlive, òbviament, però ja estem pensant en una solució mòbil per als ciutadans i que s'engloba dins l'estratègia de SmartCity.
Interessant. Exactament en què esteu pensant?
En una app que el ciutadà pugui fer servir en cas d'urgència perquè l'ajudi a localitzar el desfibril·lador més proper i disposi d'una guia i d'un protocol d'actuació per salvar la vida de la persona afectada.
Caram! Sembla que teniu un mercat enorme...
A Europa perdem més de 300.000 persones a causa d'una mort sobtada. La taxa de supervivència és inferior al 10%. Aplicar un desfibril·lador abans de 5 minuts augmenta la supervivència en més ''un 65%.
Hi ha poca cultura de desfibril·ladors al carrer?
Hi ha més de 500.000 desfibril·ladors. El problema és que gairebé el 25% no tenen un manteniment eficaç, i al carrer n'hi ha pocs. Cal treure'ls a l'abast de la gent per tal que puguin ser utilitzats per a qualsevol persona les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any.
Recorregut en teniu, sens dubte. Ara que teniu desenvolupat el programari i el maquinari, quins són els propers passos per introduir-vos al mercat?
Presentarem el primer MVP (producte mínim disponible) a la fira Municipalia de Lleida (Octubre de 2015). Però naixem amb vocació internacional, per això farem una presentació global a Düsseldorf (Alemanya) a la fira Medica, la fira mèdica més important a nivell mundial. La nostra estratègia és arribar a acords amb fabricants i distribuïdors nacionals, entre ells, Alemanya, Regne Unit i França, ja que són els principals països en nombre de desfibril·ladors.
Una expansió comercial com la que preteneu necessitarà una important injecció de capital.
La primera inversió és amb recursos propis de les dues empreses. El pas següent serà assolir acords i aconseguir finançament per fer créixer el producte, principalment via CDTI i altres models de préstecs participatius. El plat fort (els inversors privats) els deixem per al final de tot (riu).
Aneu forts! Us fa vertigen una evolució tan ràpida?
Tenim més il·lusió i experiència emprenedora que quan vàrem crear les nostres empreses. A més, ja hem tirat endavant altres projectes. Si sumem que continuem disposant de l'ajuda dels professionals de Start-up Catalonia i que el nostre tutor (Pablo Pantaleoni) encara continua donant-nos suport, confiem molt i molt en aquest nou projecte.
Alguna recomanació per a altres emprenedors?
Sovint es té la percepció que si un mateix ho fa tot, anirà millor i estarà més controlat. Tanmateix, el nostre lema és que preferim tenir un 1% d'un gran projecte innovador i que sigui una referència, que tenir un 100% d'un projecte local i sense cap possibilitat de creixement. Animem a seguir la filosofia que junts podem crear projectes molt més potents, escalables i interessants.